8 praktische tips voor klantenwerving

Heb je nog wat inspiratie en tips nodig om je verkoop kracht bij te zetten? Probeer de onderstaande tips uit en kijk wat het resultaat is. Uiteraard kun je ze bijschaven zodat ze beter binnen de strategie van jouw bedrijf passen.

1). Niet elke deal is een goede deal. Zorg ervoor dat de deal niet alleen winstgevend is voor jou, maar ook voor jouw klant of prospect. Als je het goed weet te verpakken en te verwoorden in een verkoopgesprek, dan zal het resultaat veel hoger liggen dan wanneer je domweg een verhaal verteld om maar te verkopen.

2). Overweeg een vinder’s loon te geven voor mensen die prospects naar je doorverwijzen. Je zou hen bijvoorbeeld een korting kunnen geven op jouw diensten. Ambassadeurs zijn de beste oplossing voor jouw acquisitie probleem. Maar zolang jij nog geen ambassadeurs hebt die dit vrijwillig voor je doen, is er altijd nog de mogelijkheid om hen te belonen in het dat geval zij dit wel doen.

3). Plaats opmerkingen bij blogs om mensen naar je website te leiden. Plaats dus altijd een link bij je reacties en plaats alleen zorgvuldig uitgekozen antwoorden op vragen van een ander. Als je jouw kennis en expertise toont in jouw reacties op andere blogs, dan zorgt dit op den duur voor meer verkeer naar jouw website en dus ook leads.

4). Zorg dat je op de radio komt. Het is een mooi podium om je diensten of producten onder de aandacht te brengen. Maar zoals ik eerder al aangaf in een eerder artikel, zorg wel dat je iets nuttigs te melden hebt. Verzin een leuke actie, of doe iets voor de maatschappij. Het is een mooie kans om aan je naam te werken. (Lange termijn visie)

5). Maak een overzicht van lokale bedrijven en onderzoek in welke business zij precies zitten. Onderzoek goed wat zij precies doen. Kun jij iets voor hun betekenen? Zorg voor een passende oplossing voor hun probleem. Iedere ondernemer heeft een probleem of een behoefte. Je moet alleen de vinger weten te leggen op de zere plek. Ik bedoel met de zere plek natuurlijk het mogelijke probleem van de prospect welke jij voor hen kunt oplossen. Het gaat bij verkopen altijd om de voorbereiding. Als je heel veel weet over het bedrijf aan de andere kant van de lijn, dan wordt de kans dat je tot een deal komt ook veel groter.

6). Probeer zoveel mogelijk producten en diensten ernaast te verkopen. Dit noemen we (cross-selling). Het kost je minder tijd om meer te verkopen aan een bestaande klant, dan je aan tijd moet steken in het vinden van een nieuwe klant. Een huidige klant is een warme klant. Ze weten al wat ze aan je hebben. Stem je producten en diensten goed op elkaar af en laat het een aanvulling op elkaar zijn.

7). Ik schrik mij geregeld kapot op business events en netwerkborrels. Het gros van de ondernemers kunnen mij niet in twee a drie krachtige zinnen vertellen wie zij zijn, wat zij doen en wie hun doelgroep is. Zorg dus voor een spetterende elevator pitch! Voorkom langdradige verhalen van een paar minuten. De ander stopt al na c.a. één minuut met luisteren. Je zult er dus voor moeten zorgen dat je die ander in de eerste paar zinnen weet te interesseren voor jouw business. Dus wie ben je, welk probleem los je op, hoe los je het probleem op en wie is jouw doelgroep.

8). Meld je aan bij de Kamer van Koophandel en doe mee aan hun activiteiten. Afhankelijk van jouw doelgroep, is het natuurlijk een uitgelezen kans om in contact te komen met andere ondernemers. Naast het feit dat je hier van elkaar kunt leren, kun je elkaar ook aan opdrachten helpen.

In de meeste gevallen is de reden dat een onderneming weinig tot geen omzet draait de schuld van een slechts doelgroep bepaling en positionering. Er is een manier om de doelgroep op je website te bepalen en te beschrijven. In het artikel “Doelgroep bepalen en beschrijven” vertel ik je hoe het werkt.

Ook zal je jezelf moeten positioneren zodat je een klant helpt om voor jou te kiezen i.p.v. voor de concurrent. Hoe je jezelf positioneert, lees je in het artikel: “Positioneren in 4 vragen”.

Durf jij jouw tips te delen met anderen? Zit er iets bruikbaars tussen en ga ik het gebruiken in een toekomstig artikel, dan maak jij kans op een gratis coaching-traject t.w.v. € 1000,-!

8 gedachten over “8 praktische tips voor klantenwerving”

1. Ik zorg dat ik elke dag 3 mensen spreek over wat ik doe. Ik heb een pitch van 60 seconden of korter.
    Ik maak een activiteitenlijst van activiteiten waar ik die kan vinden. Maximaal een van de gesprekken is digitaal.

2. Dag Melanie,

Leuk dat je jouw pitch hebt gedeeld Melanie. Je hebt al een pitch en dat is waar het bij sommige ondernemers aan schort. Wellicht kunt je hem nog iets verder uitbouwen.

Zoals ik eerder al eens heb aangegeven in het artikel: De elevator pitch, is het verstandig om de pitch te eindigen met een vraag. Wetenschappelijk bewezen is het feit dat als jij een vraag stelt, dat dan het brein van de gesprekspartner wordt geactiveerd. Tevens is het natuurlijk erg effectief. Je komt er zo achter of iemand nog een lead voor jou heeft.

Je verbeterde pitch zou er dan bijvoorbeeld zo uit komen te zien:

1). Ik ben expert in leerproblemen en dyslexie.
    2). Ik help kinderen in drie tot zes maanden van hun leerachterstanden af.
    3). Ken jij iemand in jouw omgeving met een leerachterstand of dyslexie?

Ik hoop dat je hier iets aan hebt Melanie.

Op naar succes!

Groeten,