Achterhaald piramietje

Eind 1943 werd de piramide van Maslov voor het eerst beschreven. Het is een klassieker die niet meer is weg te slaan uit de hedendaagse managementboeken. Ook wordt deze piramide veelvuldig gebruikt door ondernemers. Ik ga je uitleggen hoe en waarom.

De bestanddelen

De piramide bestaat uit een hiërarchische ordening van de behoeften van de mens. De piramide bestaat o.a. uit lichamelijke behoeften, veiligheid, sociale behoeften en de behoefte aan respect.

Het idee van de piramide is heel erg simpel: zodra een behoefte van een lager gelegen laag in de piramide is vervuld, wordt de volgende laag belangrijk. Helaas zijn er weinig tot geen wetenschappelijke bewijzen van deze hiërarchie en wordt daarom ook gezien als een achterhaald concept. Het is wel zo dat de bestanddelen van deze piramide voor het opzetten van je business, als leidraad kan worden genomen.

Iedere onderneming ontstaat uit het waarnemen van een behoefte. Je zult altijd een behoefte moeten stillen, een wens moeten vervullen, of een probleem moeten oplossen. Waarom? De mens heeft nu eenmaal deze behoeftes. Maak er dus slim gebruik van. Dan heb je altijd handel!

Problemen oplossen

Welk probleem los jij op? Welke behoefte vul jij in met jouw business? Dat is een vraag die jij jezelf zou moeten stellen. Deze informatie zul je eerst moeten verzamelen alvorens je jouw product of dienst kunt gaan beschrijven in je ondernemingsplan. Vanaf nu noem ik jouw product of dienst, jouw ‘oplossing’.

Het mooiste zou zijn als jij jouw oplossing kunt koppelen aan de behoeften piramide van Maslow. Lukt het je om jouw dienst of oplossing met minimaal één laag uit deze piramide te linken, dan is de kans op succes voor jouw onderneming aanzienlijk toegenomen.

Waarom? Mensen zijn altijd opzoek naar het stillen van hun behoeften. Zoals je op de afbeelding kunt zien, kan dit van alles zijn. Het kan o.a. een gevoel van veiligheid zijn, maar ook gezondheid, geld, geluk, succes, of zelf ontplooiing. Bekijk de afbeelding maar eens goed. Op welke laag zit jij met jouw oplossing?

Wil jij dat jouw bedrijf een grotere kans van slagen heeft? Zorg dan dat je jouw product of dienst zo modificeert, dat het minimaal aan één laag uit de piramide kan worden gekoppeld. Hoe meer lagen jouw business raakt, hoe groter de kans op succes. Het is niet verplicht natuurlijk. Maar het vergroot wel de kans op slagen van jouw onderneming. Dit heeft zich door de jaren heen wel bewezen.

Maar wat als jij echt iets nieuws brengt? Iets dat niemand ooit eerder heeft bedacht en wat de wereld kan veranderen. Ook dan valt jouw oplossing vast ergens binnen de piramide te linken aan één of meerdere lagen.

Eigenlijk zijn er nog twee varianten. Of je verbetert iets wat al bestaat, of je creëert iets waarvan de mensheid nog geen idee heeft dat het nuttig voor hen zal zijn.

Feitelijk speel je met dit laatste niet in op een bestaande behoefte, je creëert gewoon een nieuwe behoefte.

Een voorbeeld hiervan is een hele bekende. Niemand had 6 jaar geleden gedacht dat we vandaag de dag allemaal met een smartphone zouden lopen. Telefoon, internet spelletjes en computer in één toestel, met maar één knop.

Steve Jobs wist een behoefte te creëeren, waarvan wij niet eens wisten dat wij deze behoefte hadden.

Op naar succes!

4 gedachten over “Achterhaald piramietje”

  1. Ik weet niet hoe oud dit artikel is, maar kom er toevallig op door een maslow-gerelateerde search. Je stelt dat Steve Jobs een behoefte creëerde. Daar ben ik het niet mee eens. Wat hij wel goed deed, is niet alleen maar luisteren naar wat de markt zegt te willen en komt met producten die toch (erg) goed vallen. Hij creëert niet een behoefte, maar wel een vraag naar een product dat er eerst niet was juist door het invullen van (de) behoefte(s). Zo wilde ik op m’n 10e een apparaatje waarmee ik alle kennis die er op de wereld was kon opzoeken, op m’n 15e wilde ik een fototoestelletje dat zo klein was dat ik hem altijd bij me kon hebben zonder een tasje mee te moeten nemen. Op m’n 17e wilde ik een draagbare TV zo groot als een boekje. Als dat ook nog eens verenigd kan worden in 1 apparaat, worden veel van die behoeftes bevredigd en ik ben er van overtuigd dat ik niet de enige was met zulke wensen 😉

  2. Maar Roel……….. als je een vraag naar een product creëert, dan creëer je dus een behoefte. Mensen kopen alleen uit een behoefte. Of het nu om een impuls aankoop gaat, een aankoop vanuit het bewuste brein, of het onbewuste brein, het is en blijft een behoefte. Anders koopt een mens niet. Wat Jobs mijn inziens dus heeft gedaan, is het creëren van een product wat nog niemand kende. Toen ze van het bestaan wisten, kochten ze hem. Omdat ze ineens een behoefte hadden aan het toestel. 🙂

    Groetjes
    Martin de Erk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Richtlijnen voor gegevensbescherming en privacybeleid

*

Akkoord & doorgaan