Alleenstaande ouder en ondernemer, zo gaan ze prima samen. (deel 1)

Ben jij een alleenstaande vader of moeder en daarnaast ondernemer? Dan is dat een hele klus. Maar geen onmogelijke. Ik doe het.  En hoewel ik geen superwoman ben, houd ik het goed vol, doordat ik een goede balans gevonden heb.

Mijn situatie

Ik heb sinds ruim 1,5 jaar mijn eigen tekstbureau. Daarmee help ik ondernemers als jij aan klanten wervende tekst, die past in de marketingstrategie. Ik werk grotendeels vanuit huis.

Ik ben mams van 3 spruiten: 2 meiden in groep 6 en 7 en 1 jongen in groep 3. Zij zijn gezond, happy en pienter en hebben ieder meer of minder fysieke bagage.
Hun vrijetijdsbestedingen: de oudste turnt op selectieniveau en volleybalt; De middelste zingt, danst en gymt; De jongste gaat naar scouting.

Uitvoeringen, wedstrijden, extra oefenen en gewoon spelen met vrienden en vriendinnen vullen de week aardig op.
Ik woon nergens om de hoek en moet alles met de auto doen.

Daarnaast heb ik mijn huishouden, mijn administratie, mijn eigen afspraken en sociale contacten.

Oh ja, en mijn business. Ik ben starter, heb naast mijn tekstbureau geen baan en moet dus mijn broek ophouden met tekst, E-books en workshops.

Ik blijf overeind. En gezond. En ik heb maar af en toe het gevoel dat ik echt tekort schiet. Dat is echter niet altijd zo geweest. Ik heb in de afgelopen 7 jaren heel wat bijgeleerd.

Herken jij deze petten? Heb jij het idee steeds tekort te schieten? Dan vind je hier tips om het allemaal gemakkelijker te maken. Zo hoef jij het wiel niet opnieuw uit te vinden.
Ontspan en lees rustig verder.

Ik geef je mijn adviezen in twee delen, zodat het hapklaar voor je wordt. Je hebt immers al genoeg aan je hoofd.

Organiseer

Wil je niet helemaal gek worden, overwerkt raken of een chagrijnige, onbereikbare ouder zijn? Hoe jouw business EN je gezin EN je huishouden draaien EN jij mentaal en fysiek gezond blijft ligt onder andere aan je planning.

Je gezin vaart wel bij structuur, dus zorg voor overzicht

Begin bij je kinderen. Zij zijn het belangrijkste in al je bezigheden. Zet alle vakanties, vrije dagen, alle verjaardagen, schooltijden, vrijetijdsbestedingen en andere vaste aangelegenheden, zoals huiswerk en toetsen, in je agenda. Eventueel met alarm, zodat je op tijd handelt.

Zet vervolgens alle losse afspraken van je kinderen erin, gevolgd door al jouw afspraken. Je ziet direct waar de knelpunten zitten.

Zet de knelpunten op een prioriteitenlijst. Deze knelpunten hebben je eerste prioriteit.

Wat je ook direct ziet is de ruimte voor je onderneming. De eerste ruimte die je hebt is de schooltijd van je kinderen. In deze tijd plan je je afspraken buiten kantoor en de zaken waarbij je rustig werken moet.

Blok vaste tijden om je belangrijke dingen in alle rust te kunnen doen. Zo stel ik elke maandag mijn (gast)blogs op in concept en rond ik mijn nieuwsbrief af, zodat mijn abonnees die de volgende ochtend ontvangen; Dinsdag is administratieochtend; Donderdag is acquisitie dag; Vrijdag is ‘afrond dag’ voor mijn deadlines en mijn blogs.

Ik heb twee afspraken met mijzelf.
De eerste is dat alles wat mijn business helpt voorrang heeft op de rest. Deadlines zijn dus heilig.

Dat geldt zeker voor mijn klanten, maar ook voor mijn marketing, mijn nieuwsbrief, blogs en (financiële) administratie.

Dat betekent regelmatig dat ik ’s avonds nog even door moet. Ik heb echter met mijzelf afgesproken dat ik stop op een bepaalde tijd. Als ondernemer ben je namelijk nooit klaar!
Mijn tweede afspraak is dat het weekend voor mij en mijn gezin is.

In principe laat ik mijn werk in het weekend voor wat het is. Dat lukt steeds beter.

Tip: blok je activiteiten af in je agenda en gebruik alarm en kleuren. Zo maak je in een oogopslag onderscheid tussen acties, reminders, vaste geblokte tijd en afspraken.

Neem op zondagochtend, bij voorbeeld tijdens het eten, de planning met je kinderen door van aankomende week om onverwachte verrassingen te voorkomen. Maak direct afspraken wie wat wanneer doet.

Vraag daarnaast je kinderen dingen te helpen onthouden.
Heb jij kinderen op de middelbare school? Blijf dan goed op de hoogte van hun veranderende rooster, maak afspraken rond huiswerk, toetsenweken, wel of niet mee-eten en dergelijke.

De juiste verhouding

Doe jij alles zelf? En wil jij alles goed doen? Dan geef je jezelf een prachtige voedingsbodem voor oververmoeidheid, slapeloosheid, een verminderde concentratie, fouten en ziekte.

Niemand is perfect.
Zoek hulp.

Werk jij vanuit huis? Spreek met je kinderen tijden af waarop ze je niet storen mogen. Leg daarbij uit waarom. Zo leren je kinderen dat ook jij ruimte nodig hebt voor jou.

Dat ook jij een individu bent, los van hen. Houd voet bij stuk; Je kinderen passen zich snel genoeg aan en accepteren het als normaal.

Zorg dat je na die niet-storen tijd even tijd neemt voor hen. Kom uit je kantoor, laat je apparaten daar en creëer quality time met je gezin. Dat hoeft maar 20 tot 30 minuten te duren.

Je kinderen krijgen je onverdeelde aandacht en jij komt even tot jezelf. Bovendien voelt het veel beter voor alle gezinsleden dan die hap-snapminuten die je anders tussendoor geeft, vaak met maar halve aandacht.

Zijn jouw kinderen zes jaar of ouder? Spreek taken af en maak een schema. Laat ze hun kamer zelf opruimen. Spreek af wie de tafel dekt en afruimt, wie de vaatwasser doet, wie de hond uitlaat, wie helpt in de tuin, wie boodschappen doet.

Laat ze hun eigen spullen meenemen naar boven en hun was zelf in de mand doen. Doen ze dat niet: jij ook niet.

Plan een vast tijdstip per dag waarop je gezin bij elkaar is. Bij voorbeeld het avondeten. Smartphones, tablets en dergelijke gaan op stil en liggen buiten bereik. Dit is jullie quality time, een van de belangrijkste momenten van de dag.

Tijd om bij te kletsen en de banden aan te trekken. Heb je een chagrijnige puber aan tafel? Dan zij dat zo.

Met dit weer zijn mijn kinderen veel buiten. Daar maak ik gebruik van door even mee te voetballen bij voorbeeld. Zelf gebruik ik daarnaast naar-bed-gaan voor een-op-een tijd met mijn kinderen.

Ben jij een echte eenpitter en doe jij alles in je bedrijf zelf? Of delegeer je weinig? Besteed de dingen uit die er steeds tussendoor lijken te schieten, je ’s avonds nog even snel moet doen of die een ander eigenlijk beter kan.

Huur iemand in of geef de taak door aan een werknemer. Het kost soms wat, maar je rust en gezondheid en het welbevinden van je gezin zijn kostbaarder.

Op kantoor kun je een niet-storen code afspreken. Bij een van mijn vroegere werkgevers gold: deur dicht = niet storen. Komt toch iemand aankloppen en heeft diegene je dringend nodig, zeg dan dat je even iets afmaakt en zo bij hem of haar komt.

Heb jij een vast tijdstip voor je thuissituatie, meld dat aan je personeel. En ook hier geldt: heeft iemand iets dringends, geef degene dan aandacht nadat jij even tijd gemaakt hebt.

Dit zijn de eerste tips. In het volgende deel vertel ik over elasticiteit, spelen met je petten, hoe jij de-man-met-de-hamer ontloopt en ‘kwaliteiten.’

Succes met je petten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *