Ben jij een specialist of hobbyist?

Een klant komt veelal bij jou terecht omdat hij of zij jou heeft gezocht als vakman/vakvrouw. Maar natuurlijk ook omdat hij of zij een probleem heeft en hier een oplossing voor zoekt. Zorg er dus altijd voor dat je in jouw vakgebied weet waar je over praat. Als jij twijfelt en dit overduidelijk laat merken, dan krijgt hij of zij niet het idee dat hij een specialist heeft gevonden, maar een hobbyist!

Zorg er te allen tijde voor dat je de meest recente vakkennis paraat hebt. Onderwijs jezelf! Besteed iedere week minimaal een uur aan het leren en updaten van je vakkennis. Met kennis van zaken scoor je gegarandeerd bij de klant.

Helaas is het ook waar dat ‘sommige klanten’ alleen bij je komen voor advies, en kopen uiteindelijk bij de buurman. Ook prima toch? Waarom? Ik heb het niet alleen veelvuldig bij mijn coaching-clienten gezien. Ook binnen mijn netwerk heb ik regelmatig gezien dat de klant uiteindelijk toch weer bij jou terecht komt.

Ditmaal omdat hij of zij ontevreden is over de buurman en een oplossing zoekt voor zijn (nieuwe of oude) probleem. Natuurlijk kun jij je poot stijf houden en de klant de deur wijzen. Maar is dit slim? Toon opnieuw je vakmanschap en maak de klant blij. Deze klant zal jou hierdoor niet snel meer vergeten.

Adviseurtje spelen

Sta er ook voor open om de klant alleen te adviseren. Een klant alleen adviseren, is ook een vorm van zaaien. Je toont je kennis en dat is een signaal voor de klant. De klant ziet jou hierdoor als specialist in je vakgebied. In de meeste gevallen komt de klant (uiteindelijk) ook bij jou voor het beste product. Sommige klanten willen nu eenmaal eerst struikelen.

Wijs jij ze de deur? Of maak jij de klant blij? Deel jouw visie met mijn community!

Gepubliceerd door Maikel Latour

Ik leer ondernemers in Nederland, België, maar straks ook op de planeet Mars, slimme (online) marketing strategieën. Mijn trainingen maken online marketing voor iedere ondernemer begrijpbaar en eenvoudig (zelf) toepasbaar.

Doe mee met de conversatie

4 reacties

  1. Eerlijk gezegd ben ik snel klaar met dit soort klanten. Heb geen zin om de stront van een ander op te ruimen. Maar je hebt wel gelijk dat mocht jij hun wel gaan helpen, ze je niet snel zullen vergeten en de volgende keer meteen bij je komen. Daar heb je helemaal gelijk in Maikel. Ik zal hier nog eens goed over nadenken de volgende keer voordat ik ze mijn winkel uitgooi. 😉

    Leuke artikel!

    Groetjes
    Vezemer

  2. Ik geloof dat je gelijk hebt en ik zal er rekening mee houden. Je blijft me intrigeren.
    Iets anders. Dat boek van je, ‘Van ondernemer naar ondernemen’, ik geloof niet dat ik dat heb. Wel je andere boek. Ik kan het niet downloaden, want dan kom ik in een scherm dat mijn e-mailadres al bekend is. Zou je me het bestand kunnen toesturen? Dan ga ik het spoedig lezen. Bij voorbaat dank, Maikel.

  3. Door de klant goed te informeren help je hem verder. Op deze wijze blijf je top-of-mind en zo creëer je ook nog eens ambassadeurs voor je product of dienst! Daarom kan ik mij in jouw visie helemaal terugvinden Maikel: geven, gunnen en dan pas ontvangen. Dit levert namelijk op de lange termijn wel te verstaan, veel goodwill bij de potentiële klant. Vaak leidt het ook nog eens tot mond op mond reclame! Dit is onbetaalbaar als je het mij vraagt. Het zal ervoor zorgen dat je na langdurig zaaien, ook de vruchten kan gaan oogsten!

    Goed artikel weer Maikel.

    Vriendelijke netwerkgroet,

    Dennis Heuvel

    1. Dank voor jouw reactie Dennis.

      Het is precies wat ik bedoel. Soms zijn klanten te eigenwijs en gaan liever voor de prijs naar een ander. Of dit een handige keuze van de klant was blijkt regelmatig van niet. Uiteindelijk komen zij toch weer bij jou. Mocht dit niet het geval zijn, dan heb je in ieder geval jouw kwaliteiten en kennis getoond. De kans is nu aanzienlijk toegenomen dat ze een ander persoon de volgende keer meteen naar jou doorsturen. Dan heb je toch nog gewonnen.

      Groeten,
      Maikel Latour

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Richtlijnen voor gegevensbescherming en privacybeleid

*

Akkoord & doorgaan