betere e-mails

7 tips voor betere e-mails naar jouw doelklant

Wat het belangrijkste doel van jouw website? Informatie geven? Verkopen? Nee.

Het belangrijkste doel van jullie website is contactgegevens verzamelen van de juiste bezoekers. Het opbouwen van een lijst met contactgegevens van mensen die jij het beste helpt.

Uit de winstoptimalisatie scorecard heb ik het element over lijstopbouw gehaald.

Scoor jullie website op dit onderdeel:

  • Via mijn website worden geen contactgegevens verzameld van website bezoekers. Klanten krijgen soms een e-mail met het laatste nieuws van ons bedrijf.
  • Op onze website kun je je inschrijven op een nieuwsbrief. Eens per kwartaal of minder wordt er een e-mail verstuurd met nieuws over de branche en ons bedrijf.
  • Onze website heeft een weggever en een plek waar mensen dit kunnen aanvragen. Ze krijgen automatisch een serie van e-mails om ze te trainen in onze wereld.
  • De leads op onze lijst worden via de e-mails aangezet tot actie. Nieuwe klanten kopen en bestaande klanten kopen meer door slim gebruik van e-mail.

Jouw bedrijf beoordelen op de 11 winstoptimalisatie elementen zodat je ziet waar je kunt verbeteren? Vraag dan het boekje aan met de scorecard op ernohannink.nl/winstoptimalisatie-online-boekje/

 

De onbekende bezoeker

Wanneer je naar de statistieken van je website kijkt zie je hoeveel bezoekers je op de website krijgt. Je kunt uitzoeken welke pagina’s ze bezoeken, hoe lang ze op de website blijven en meer. Deze informatie geeft veel inzicht in hoe je artikelen in het blog en de pagina’s op de website het doen bij de bezoeker.

Een beperking van de statistieken is dat je niet kunt zien wie de bezoeker is. Je krijgt geen naam of contactgegevens van de bezoeker uit de statistieken. Je hebt geen idee of deze bezoeker een potentiële klant is voor jou of een passant.

Wil je meer inzicht in de onbekende bezoekers en de leads er uit filteren dan is het handig om te beginnen met contactgegevens te vragen. De meest eenvoudige gegevens die je als eerste vraagt zijn de naam en e-mailadres.

route

Een nieuwe bezoeker van jullie website leest een artikel. Ze heeft dit artikel gevonden via de zoekmachine. Het artikel dat ze leest helpt in de zoektocht naar een mogelijke oplossing voor haar probleem.

Je hebt de aandacht. Nu wil ze meer van je lezen. Meer kennis opdoen. Ze zoekt meer informatie over het probleem en tegelijk zoekt ze vertrouwen in jou. Is jouw bedrijf geschikt om haar te helpen om het probleem op te lossen.

Hierbij gaat ze niet over één nacht ijs. Nu kun je hopen dat ze jouw website adres ergens goed bewaard en onthoudt om later weer terug te komen. De kans dat dit gebeurt is niet groot. Dit is geen onwil, maar de waan van de dag neemt het over.

De andere mogelijkheid is dat je deze onbekende bezoeker helpt om meer te leren over het onderwerp en tegelijk vertrouwen in jou en jullie bedrijf te krijgen. Biedt iets aan wat jullie doelklant echt waardevol vindt.

Door dit te doen in ruil voor contactgegevens kun jij nu haar actief blijven informeren en vragen stellen. Ze geeft jou iets belangrijks, naam, adres of e-mailadres. Vanaf dit moment blijf jij actief in contact met haar.

Je stuurt de mensen op je lijst regelmatig een e-mail met waardevolle informatie voor je doelklant. Vier keer per jaar is ook een regelmaat, maar niet een regelmaat waarmee je vertrouwen wint van de mensen in jouw e-maillijst.

Voor een goed contact, zeker in het begin van de relatie met deze nieuwe abonnee is één keer per week een mooi ritme. De e-mails helpen de persoon telkens een stapje verder met informatie die jij geeft. Met iedere e-mail krijgen ze meer vertrouwen in jou en in jullie bedrijf.

Dit is de kans voor jou om een goede relatie te ontwikkelen met haar. Je stuurt een welkom e-mail, stelt haar een vraag om de conversatie te starten. Daarna stuur je haar de beste artikelen uit jouw blog waarmee je haar zeker verder helpt.

De e-mails die je daarna stuurt geven allemaal waardevolle informatie voor jouw doelklant. Het is dus geen nieuwsbrief met nieuwtjes van jullie bedrijf zoals projecten waar jullie aan werken, een collega die zich voorstelt en nieuwe klanten. Dit lijkt voor jou heel interessant, maar voor de ontvanger is dat niet zo.

De ontvanger is vooral geïnteresseerd in haar probleem. Hoe los ik dat op? Wat moet ik doen voor een verbetering? Waar begin ik?

Het is jouw taak om te weten wat je doelklant bezig houdt en daarover te schrijven in je e-mails. De artikelen die je op je website plaatst hebben hetzelfde doel. Daarom is het eenvoudig om de inhoud van een artikel ook naar de abonnees in jouw e-maillijst te sturen.

Dit is de start van de trechter; onbekende bezoekers omzetten naar bekende bezoekers. Het doel van de lijst met contactgegevens is verkopen aan warme leads.

Dit zijn de mensen die jij het beste helpt. De manier waarop jij ze het beste helpt, is met jouw oplossing. Wat heb je dus te doen? Jouw oplossing verkopen.

Daarbij help je deze mensen om de volgende stap te zetten. Je geeft ze een duwtje in de rug om tot actie over te gaan.

mail

7 tips voor betere e-mails naar jouw lijst

  1. Stuur vaker een e-mail. Telkens wanneer je een e-mail verstuurd help je potentiële klanten.
  2. Verkoop in iedere e-mail. Door jouw oplossing te verkopen help je jouw doelklant het beste. Ze wil graag geholpen worden.
  3. Geef waardevolle informatie. Geef waardevolle informatie weg om mensen op je lijst te krijgen. Geef in iedere e-mail waardevolle informatie voor jouw doelklant.
  4. Noem het geen nieuwsbrief. Noem de e-mails die je verstuurd naar jouw lijst geen nieuwsbrief. Niemand wil nog een nieuwsbrief. Daar ontvangen we er al veel te veel van. Het is ook geen nieuwsbrief, maar een e-mail met waardevolle informatie.
  5. Het gaat over de doelklant. De inhoud van de e-mail gaat niet over jou, over jullie bedrijf of de nieuwe medewerker. Het gaat over de doelklant. Wat is het probleem dat ze hebben? Schrijf daar over.
  6. Houdt een notitieblokje bij met vragen. Schrijf alle vragen op die nieuwe klanten of leads aan jullie stellen via e-mail of telefoon. Beantwoord telkens een vraag van de klant in een e-mail.
  7. Gebruik actie. Roep de lezer op tot actie. Gebruik in iedere e-mail 1 oproep tot actie (call to action – CTA). Laat de lezer naar de website gaan, een vraag beantwoorden, ergens op klikken.

Bonus: Automatiseren. Gebruik de e-mails en artikelen in je blog om nieuwe abonnees verder te helpen. De nieuwe abonnees kennen jou en je artikelen nog niet. Stuur je beste artikelen in een automatische serie naar nieuwe abonnees. Zo help je ze naar het kennisniveau waar je bestaande lezers al zijn.

Bonus 2: AVG/GDPR wetgeving Bij het verzamelen en bewaren van contactgegevens is het belangrijk dat je je aan de AVG / GDPR wetgeving houdt. Meer informatie hierover via Charlotte’s Law charlotteslaw.nl/2018/01/checklist-avg-gdpr-zzp-en-mkb/

Lijstopbouw en e-mailmarketing is één van de punten uit het boekje ‘De 11 winstoptimalisatie elementen voor online marketing en verkoop’. Wil jij dit boekje en de scorecard ontvangen, zodat je zicht krijgt op waar je als eerste aan de slag moet? Vraag het nu aan via ernohannink.nl/winstoptimalisatie-online-boekje/

 

Credit: foto van N. (kaart) , Mathyas Kurmann (postbussen) en LinedPhoto (envelop) via Unsplash

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Richtlijnen voor gegevensbescherming en privacybeleid

*

Akkoord & doorgaan