Bloggen? Waar de **ck moet ik over schrijven?

Je hoort het ongetwijfeld iedere dag: ‘Bloggen!’ Maar ik begrijp jouw probleem. Jij weet niet waarover je moet bloggen. Klopt, he? Dan is dit artikel iets voor jou.

Ik ga je verschillende ideeën geven om je op het juiste spoor te zetten. Mocht je geen inspiratie hebben om over te schrijven, gebruik dan dit lijstje. Voortaan weet jij dus waarover je kunt bloggen. Probleem opgelost!

Enkele ideeën om over te schrijven

1). Maak een vergelijking tussen één of twee van jouw producten of diensten en vergelijk deze met die van een of meerdere concurrenten. Wat is er anders? Wat maakt jouw producten of diensten uniek?

Hier weet je ongetwijfeld wat over te vertellen. Zo niet, ga dan terug naar de tekentafel en modificeer jouw diensten/producten.


2). Wat was de grootste uitdaging voor jouw bedrijf het afgelopen jaar? Welke situatie of klant heeft jou het meest laten zweten? Casestudies doen het over het algemeen erg goed.


3). blog interviewVraag de leukste en meest interessante klanten of jij hen mag interviewen. Wijd hier een artikel aan op je weblog. Hiermee laat je mensen leren van anderen en niet alleen van jouw.

Je geeft hiermee het signaal dat de lezer van je blog echt centraal staat en dat jij niet alleen jouw verhaal wilt vertellen.


4). Heb je onlangs een discussie gehad met een collega of concurrent over een bepaald onderwerp? Of wellicht was het een discussie op een netwerk event dat je hebt bezocht? Is het een onderwerp waar ook een potentiële klant iets aan heeft, omdat jouw kennis en ervaring ervan afspatten? Vertel over jouw standpunten en leg uit waarom.


5). Schrijf een artikel met hierin een checklist waar jouw klanten iets aan hebben.


6). Ik ben er geen voorstander van om van je weblog een handleiding te maken. Maar het kan geen kwaad om eens te vertellen hoe ze het beste resultaat uit jouw dienst of product kunnen halen. Tips en adviezen? Je weet hier vast iets op te verzinnen.


7). Vertel iets over de toekomst van de branche waarin jij opereert. Waar staat het nu? En waar gaat het de komende 5 of 10 jaar naar toe?


8). blogWat moeten jouw prospects en klanten weten voordat zij een goede aankoopbeslissing kunnen nemen?

Ondersteun de klant in zijn of haar aankoopbeslissing. Wat moeten ze meewegen? Vertel hier eens wat over.


9). Schrijf over een interessant nieuwsfeit uit jouw branche waar ook jouw klant wat aan heeft. Focus je hierbij op wat dit voor jouw klant kan betekenen.


10). Vertel over de laatste trends op jouw vakgebied.


11). Wat zijn de meest gemaakte fouten van jouw concurrentie?


12). Kun je enkele succesverhalen van de samenwerking tussen jou en een of meerdere klanten delen in een blog? Dit is een hele slimme zet!


13). blogGeef lezers een kijkje achter de schermen binnen jouw bedrijf. Hoe ziet de dag eruit? Kleed het aan met een aantal foto’s en breng je bedrijf tot leven in deze blog.

14). Vertel over veranderende wetgeving in jouw branche en wat de gevolgen hiervan kunnen zijn.


15). Is er onlangs iets grappigs voorgevallen binnen jouw bedrijf? Schrijf hierover en deel het! Mensen zijn af en toe echt wel in de mood voor een beetje humor.


16). blogGa ook een keer met de billen bloot. Dit bedoel ik niet letterlijk natuurlijk ;-). Schrijf eens over een fout die je hebt gemaakt, wat de gevolgen hiervan waren en hoe je dit hebt opgepakt voor de toekomst.

Hiermee laat je zien dat je transparant bent. Daar houden mensen van.


17). Lanceer je binnenkort een nieuwe dienst? Vertel hier alvast wat over in een blog om de lezers te interesseren voor wat komen gaat. Wek interesse en ze komen terug!


18). Heb je onlangs een beurs of event bezocht? Schrijf over jouw bevindingen en inzichten. De lezers zullen het waarderen als je laat zien dat ook jij nog iedere dag leert en bijschoolt. Vergeet niet een foto van jezelf op het evenement in je tekst te gebruiken. Dit om je verhaal te ondersteunen.


19). Vertel eens iets over het ontstaan van je bedrijf. Waar kwam het idee vandaan en hoe kwam je op jouw bedrijfsnaam?


20). Wat zijn de meest gestelde vragen van jouw klanten? Heb je er voldoende verzameld? Som ze op en beantwoord ze op je weblog.


21). Schrijf over wat jouw werk zo leuk maakt en waarom jij er zoveel voldoening uit haalt. Waar komt deze passie vandaan? Schrijf eens een persoonlijk verhaal.


En jij? Heb jij nog ideeën en tips waar mijn achterban over kan schrijven? Geef jouw reactie onder dit artikel.

13 gedachten over “Bloggen? Waar de **ck moet ik over schrijven?”

  1. Altijd handig als ik weer nieuwe tips zie waardoor je vaker gaat bloggen en minder gaat piekeren waarover! Dank je wel, Maikel.

    Voor andere tips verwijs ik graag naar één van onze blogartikelen: blogonderwerpen en binnenkort geven we weer een training bloggen.

    edit: Maikel (iets te veel reclame verwijderd) 😉

  2. Kreeg een keer tijdens een workshop 75 onderwerpen om over te bloggen… Maar zelfs met deze tips blijft het lastig, vind ik:

    15 blogs over problemen bij je klant, opdrachtgever of werkgever
    15 blogs over mogelijke oplossingen voor deze problemen
    15 blogs over de aanpak van het probleem
    15 blogs over het resultaat
    15 blogs over wat beter had gekund

    1. Dag Petra,

      Ik ben benieuwd wat je lastig vindt aan het schrijven van blogs.

      Als schrijven lastig blijft, kun je ook altijd nog met video aan de slag. Heb je dit al geprobeerd?

      Groeten,
      Maikel Latour

  3. Wat ik zelf doe is het volgende: ik lees heel veel artikelen van anderen. En als er dan een artikel tussen zit wat ook interessant kan zijn voor mijn achterban, dan maak ik gelijk een PDF van dat artikel en sla die ergens op mijn harde schijf op onder een folder BLOG-ONDERWERPEN. Op die manier vergeet ik nooit een onderwerp.

    Zodra ik dan een blog ga schrijven, 1x per 2 weken in mijn geval, dan ga ik naar die folder toe, neem een van de PDF’jes daar, neem het onderwerp over (niet de inhoud) en schrijf daar mijn eigen ideeën en gedachten bij.

    Een andere oplossing: vraag het je klanten, je lezers. “Over welke onderwerpen zou je graag meer willen weten?” en geef iets gratis mee als dank-je-welletje. Dan laat je hun met de onderwerpen komen en worden je blogs meer gelezen omdat het op de doelgroep geschreven is.

  4. Houd ook de actualiteit bij en vertaal dat naar je bedrijf of klant. Duitse treinstaking? De jurist legt uit of je schadevergoeding kan krijgen, het vervoersbedrijf legt uit dat er meer files zijn, de luchtvaartmaatschappij legt uit hoe je toch betaalbaar in Berlijn kunt komen, het restaurant legt uit dat je ook in Nederland lekkere Bockwurst kunt krijgen… Verzin maar.

  5. Mooi overzicht! Ik schrijf blogs over communicatie, inclusief checklists. Als ik een blog heb geschreven met een checklist van bijv. 7 punten, dan kan ik vervolgens over élk punt weer een nieuw blog schrijven en daar dieper op ingaan.

  6. Misschien ook eens een blog item wijden aan de functie van het gebruik van grove woorden in je blog titel. Je kunt dan ook de vraag bespreken of het halveren van grove woorden, het effect ook halveert. Ik ben heel benieuwd.

    1. Dank voor je reactie.

      Het effect heeft zich al bewezen. Je hebt erop geklikt Manon.

      Verder: Het is mijn schrijfstijl. Het is mijn ik. Like it, love it. Hate it, move-it. 😉

      Er is maar één jij. Wees dus jezelf. Dat maakt je uniek. Als iemand je stijl hekelt, behoort hij of zij niet tot je doelgroep. Fijne gedachte toch!? Totaal niet interessant dus. 😉

      Ook je schrijfstijl en tone of voice behoren tot je marketing en branding.

      #zurezult.

      Groeten,
      Maikel Latour

    2. hoi manon

      omdat je niet opgaat in de meute, ook in je schrijven ben je anders. Je valt op. dat doet maikel super goed dus. het zijn niet alleen zijn titels die uniek zijn, klikt toch op die link of ze maken je nieuwsgierig toch?

      zoals maikel al zegt, ook jij hebt erop geklikt. welke reden je er ook voor hebt. je hebt geklikt. het heeft zichzelf bewezen denk ik.

      fijne dag!!
      marianne

  7. Als directiechauffeur ( http://www.deprivechauffeur.nl ) schrijf ik regelmatig over veranderende wetgeving en (bijvoorbeeld) nieuwe verkeersborden. (punt 14) Punt 13 vind ik echt een heel sterke ! Ga ik zeker doen. En punt 17…. net nieuwe diensten gelanceerd en bekend gemaakt via FB, LinkedIn en Twitter. Niet aan een blog gedacht dus dat is de volgende “uitdaging”. Kortom: een heel waardevol artikel, Maikel. Dank daarvoor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *