Blogs schrijven in 5 stappen

Als geen ander weet ik hoe lastig het in het begin is om fatsoenlijke blogs te schrijven. De uitdaging is niet alleen het starten in eerste instantie, maar hoe je tot een complete en interessante blog komt.

Weinig ondernemers weten hoe ze de kennis die zij in hun hoofd hebben, vertalen naar een voor de doelgroep interessante blog.

Ik kan je vertellen, dat het helemaal niet zo moeilijk is. Ik leerde ooit: voor alles wat je vaker dan driemaal moet doen, kun je beter een systeem verzinnen.

Zo creëerde ik mijn stappenplan. Mijn stappenplan is het systeem. Natuurlijk kan een systeem voor iedereen anders zijn.

Het gaat erom, dat je het jezelf gemakkelijk maakt. Volg je de stappen in de juiste volgorde, dan kom je altijd tot een kwalitatieve blog. Zullen we beginnen?


Stappenplan om blogs te schrijven

Stap 1:

Ik kies een onderwerp waarover ik wil gaan schrijven. Maar heb jij geen idee waarover je kunt schrijven? Heb je geen inspiratie? Lees dan ook de blog: “Waar de **ck moet ik over schrijven?“.

 

Stap 2:

Ik begin met een 5 tot 10 minuten durende brainstormsessie. Ik schrijf zoveel mogelijk woorden en vragen op, die mij te binnen schieten als ik denk aan het gekozen onderwerp uit stap 1.

 

Stap 3:

Ik maak een selectie uit de onderwerpen in stap 2. Ik kies de onderwerpen uit, waarover ik voldoende weet te vertellen. Zo ga ik van ca. 25 naar een selectie van 10 woorden.

Heb je meer woorden die voldoende interessant en relevant zijn om over te schrijven, bewaar die dan voor deel 2 van je blog. Zo heb je meteen inspiratie voor een tweede blog over dit onderwerp, op een later moment.

 

Stap 4:

Ik schrijf voor mezelf het doel op dat ik met mijn blog heb. Dat is het doel waar je naartoe wilt schrijven. Wat wil je met de blog bereiken?

In mijn geval is het doel meestal het geven van een aantal praktische tips en handvatten, zodat de lezer voldoende informatie heeft om direct te kunnen starten met implementeren.

 

Stap 5:

Het schrijfproces begint. Ik werk bij het schrijven vanuit de volgorde: What, Why & How. Dit zijn de drie peilers die ik gebruik in al mijn communicatie. Ook voor mijn blogs.

Ik begin te vertellen wat het is. Dan vertel ik waarom het zo belangrijk is. En uiteindelijk vertel ik hoe je het kunt implementeren.

Ik zal het toelichten.

What = onderwerp + verduidelijking van wat het inhoud.

Why = waarom of waardoor het zo belangrijk is of waarom dit zo’n goede oplossing of zo’n goed product is… enzovoorts.

How = hoe doe je het? Welke tips kan je de lezer geven? Welke oplossing pas je hoe toe? Dit noem ik het praktische gedeelte: hier leg je uit hoe iemand het kunt toepassen of hoe het werkt.

 

Een voorbeeld blog

Stel ik ga een blog schrijven over de basisstappen van het bloggen. Dan wordt het zoiets:

Titel: De basis van bloggen in 3 stappen

What: Je ziet het tegenwoordig overal. Ondernemers en experts schrijven over hun diensten en producten, maar ook over wat zij hebben meegemaakt met hun klanten (client cases). Bloggen is dus niet… bla bla bla

Why: Je zult je afvragen waarom het nu zo nuttig is, al dat ‘geblog.’ Dat zal ik je vertellen. Mensen, dus ook jouw klant, zijn in 99% van de gevallen op zoek naar kennis, educatie en… bla bla bla

How: We gaan nu maar eens beginnen met het schrijven van een eerste blog. Ik ga je in 5 stappen uitleggen hoe ik mijn blogs schrijf.

Stap 1:
Kies een onderwerp, waarover je wilt gaan schrijven… bla bla bla.

Stap 2:
Ik begin een 5 tot 10 minuten durende brainstormsessie. Ik schrijf zoveel mogelijk woorden of vragen op… bla bla bla.

Sjabloon

Om het je gemakkelijk te maken heb ik een sjabloon voor je gemaakt. Je kunt hem hier downloaden.

Om je blogs ook echt gelezen te krijgen, moet je iets meer uit de kast halen.

In dit artikel geef ik je 7 krachtige tips die ervoor zorgen, dat je blogs leesbaar worden.

Hoe zit dat met jou? Heb ik je met dit artikel nieuwe inzichten kunnen geven? Ik ben benieuwd naar je reactie. Laat het mij weten door hieronder te reageren.

15 gedachten over “Blogs schrijven in 5 stappen”

  1. Ik verslikte me bijna in stap 1: ‘Ik kies een onderwerp waarover ik wil gaan schrijven.’. Voor mij is de allerbelangrijkste bouwsteen van een goede blogpost het aansluiten op een informatiebehoefte bij klant, prospect of andere doelgroep (zoals nieuwe collega’s).

    Gelukkig beschrijft je blogpost ‘Wat de **ck…’ diverse aanknopingspunten die juist wel op een extern inzicht zijn gebaseerd. En da’s absoluut hard nodig: 70% van alle content die wordt geproduceerd wordt als niet geloofwaardig of relevant beschouwd volgens de Marketing Association.

    Je Why, What, How ‘Simon-Sinek-drieluik’ is zinvol en ga ik zelf ook eens wat meer bewust toepassen, waarvoor dank.

    1. Dag Paul,

      Uiteraard gebruik je in stap 1 één van de onderwerpen die je eerder al hebt verzameld na inventarisatie en onderzoek bij je doelgroep. 😉

      Dank voor je reactie!

      Groeten,
      Maikel Latour

  2. Hallo Maikel,
    Een leuk en interessant artikel, zeker als je nog geen idee hebt hoe je met een blog moet starten.
    Trouwens die drie w’s gebruik ik ook in al mijn communicatie.
    Mijn advies is, om deze ook op de homepage te laten terug komen, uiteindelijk krijgt een potentiële klant daar toch de eerste indruk voor hij of zij binnen enkele seconden beslist of het interessant is om op de site te blijven of weg te klikken

    1. Bedankt voor je waardevolle input. Helemaal gelijk ook wat betreft de ± 2 seconden dat je krijgt om een bezoeker van je website te overtuigen op je website te blijven. 😉

      Groeten,
      Maikel Latour

  3. Hoi!
    Een aantal dingen doe ik al, maar heb soms het idee dat ik er veel te lang mee bezig kan zijn. Stap 2, even echt gaan brainstormen en dingen noteren die in me opkomen, zou een goede en tijdsbesparende toevoeging kunnen zijn op wat ik al doe 😉
    Leuk, thanks!
    Groetjes,
    Cherryl

  4. Bedankt voor de info Maikel! Ben sinds twee maanden actief met het schrijven van online marketing blogs en ik merk dat ik er veel plezier uithaal. Vooral stap 5 in je artikel vind ik erg fijn, ga hier de volgende keer mee aan de slag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *