BRANDING – Jouw merk is hét Alternatief!

Branding is meer dan uiterlijk vertoon. Branding raakt alles waarmee jij jouw merk presenteert. Je huisstijl, je website, de koffie die je serveert, hoe je de telefoon aanneemt, je product aanvoelt of hoe je een presentatie geeft. Het is meer dan alleen uiterlijk vertoon.

De ervaring van de consument met jouw brand is de optelsom van alle interactie met jouw merk. Het gaat om de totaalervaring, die moet consistent zijn.

Per dag krijgen we veel prikkels en indrukken. Het is daardoor moeilijker, maar tegelijkertijd ook makkelijker geworden om op te vallen. Moeilijker vanwege de massaliteit van de prikkelstroom, makkelijker omdat er maar weinig merken zijn die echt hun hoofd boven het maaiveld durven uitsteken. Doe daar je voordeel mee, toon lef en creativiteit.

Voor je begint

Voor je begint aan het brandingtraject moet je ervoor zorgen dat je duidelijk voor ogen hebt wat jouw product moet bereiken. Wat zijn je speerpunten, USP’s (unique selling points), wat is je marktbenadering. Dit moet scherpgesteld zijn voor je aan de slag gaat met het ontwikkelen van je branding.

Een bewezen hulpmiddel hierbij is het Canvas model, dat je gratis kan downloaden: canvas. Met dit model kan je je businessmodel ontwikkelen en het eenvoudig en overzichtelijk presenteren.

Ga ook op zoek naar je concurrenten en verzamel beelden van en verhalen over hoe zij zich presenteren en positioneren. En ga – voor je gaat beginnen – op zoek naar merken die je aanspreken, verzamel achtergrondinformatie, analyseer waarom zij jou zo aanspreken. Dit is vitale informatie die je gebruikt in het brandingtraject. Investeer in voorbereiding, dat is het halve werk.

Toon lef, be Bold

“Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg”. In Nederland worden we allemaal met deze norm opgevoed. Dat is allemaal leuk en aardig maar zodra je de keuze hebt gemaakt om ondernemer te worden moet je die norm direct overboord zetten.

Maar dat had je al gedaan, toch? Anders durven zijn en je onderscheidend positioneren gaat ervoor zorgen dat jij het wel gaat redden. Verdwijn niet in de grijze massa die achter zijn concurrenten aan loopt.

Zet door

Doorzettingsvermogen en incasserings- of liever “op-verings” vermogen zijn belangrijke kwaliteiten die je als ondernemer nodig hebt om het op de lange termijn te redden. Ook met betrekking tot branding. Zodra je je keuzes hebt gemaakt wordt je op de proef gesteld, wees dan niet bang om die gekozen richting vast te houden en waar nodig bij te sturen.

Er zijn altijd hobbels op je weg die je moet overwinnen en mensen die een andere mening hebben. “Zoveel mensen, zoveel wensen”.

Het leven is geen populariteitswedstrijd, dat geldt al helemaal voor merken. Dus kies vooral je eigen richting en niet die van je buurman. Natuurlijk is de mening van anderen belangrijk, maar die is niet doorslaggevend.

Jij zal met jouw verhaal en jouw merk de wereld in moeten gaan. Daar moet je voor de volle 100% achter staan, anders wordt het geen succes. Prospects (potentiele klanten) voelen het als geen ander als jouw verhaal niet eigen is, die prikken daar gewoon doorheen. Je merk kan je maar één keer presenteren bij een potentiële klant. You only get one shot, zorg daarom dat je brand als een huis staat!

Ben jij één van de opties?

Niets nieuws onder de zon. Toch is jouw product of dienst uniek. Benadruk je uniciteit door je echtheid en belicht wat jou onderscheid van je concurrenten. Elk merk zal ervoor moeten zorgen dat er afstand ontstaat tot de andere aanbieders. Maar het aanbieden van een uniek product of dienst is niet voldoende, je creëert pas afstand tot je concurrenten en versterkt de band met je consumenten door sterke, oprechte en consistente merkbeleving (branding).

De ervaring van de consument met jouw brand, jouw product of dienst is de optelsom van alle interactie met jouw merk. Het gaat om de totaalervaring, die moet consistent zijn.
Durf op te vallen of een andere mening uit te dragen, daarmee kan je jezelf op een manier profileren en positioneren die jou uniek maakt en ervoor zorgt dat de juiste klanten voor jou kiezen.

De vraag die jij jezelf dan ook zult moeten stellen is: Is jouw merk één van de opties… of hét Alternatief?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *