De elevator pitch

Elevator Pitch, je hoort het overal. Maar wat is nou eigenlijk een Elevator Pitch en wat kun je er mee? Ik zal hieronder proberen uit te leggen wat er met een Elevator Pitch wordt bedoelt en hoe je deze op een slimme manier opbouwd.

De letterlijke vertaling van een Elevator Pitch is: een verkooppraatje in de lift. Dit betekent dat je ten alle tijde een stukje tekst paraat moet hebben die niet langer duurt dan ongeveer 60 seconden. In deze 60 seconden vertel jij over jouw kwaliteiten, of die van jouw business. Een Elevator Pitch wordt veelal gebruikt om te netwerken voor bijvoorbeeld een andere baan of om je eigen bedrijf in een paar zinnen neer te zetten.

Waarom zou je een Elevator Pitch moeten maken?

Het grootste voordeel van een Elevator Pitch is dat je altijd een korte en bondige beschrijving paraat hebt. Bij een sollicitatie is de Elevator Pitch handig om te gebruiken als je jezelf gaat voorstellen aan de ander of als er tijdens de sollicitatie wordt gevraagd om iets over jezelf te vertellen. Een Elevator Pitch kan voor een ondernemer van pas komen in verschillende situaties bijvoorbeeld: op een feestje, op een congres, op een beurs, of een netwerkborrel.

Hoe maak je een Elevator Pitch?

De basis van een Elevator Pitch is zelfkennis. Je kunt niet aan iemand vertellen wat je wilt als je dat zelf niet weet sleutel dus altijd aan je pitch en maak hem zo perfect mogelijk. Het moet een goede beschrijving zijn van jezelf, je vaardigheden of van jouw onderneming. Waarin ben jij goed en wat kun jij voor die ander betekenen. Een korte krachtige presentatie geven over jezelf is lastig en vergt veel voorbereiding en oefening.

Schrijf in enkele woorden op wat jouw bedrijfsnaam is, wat jouw bedrijf doet, wat is je USP, en wat de klant aan je diensten heeft. Maak daarna verschillende versies van je pitch en probeer het zo krachtig mogelijk te verwoorden in c.a. twee a drie zinnen. Sluit je pitch altijd af met een vraag. Doordat jij een vraag stelt blijf je langer in het brein van die ander hangen. Nu denk jij, hoe bedoel je, wat voor een vraag moet ik stellen dan? Heel simpel. Hieronder plaatst ik mijn pitch en je ziet wat ik bedoel.

“Ik ben Maikel Latour. Ik help ondernemers die er niet in slagen om hun doelstellingen te behalen en hun verkoopresultaten binnen enkele maanden met minimaal 50% te verhogen.”

“Zou jij het leuk vinden om eens af te spreken en te kijken naar jouw omzet?”

Je ziet dat de vraag als afsluiting meteen een deur kan openen naar een eventuele afspraak.

Heb jij jouw pitch al uitgewerkt? Heb jij er überhaupt ooit aan gedacht om een pitch te creëren? Ik noem het opzettelijk “creëren”. Sommige mensen noemen het verzinnen. Dan zeg ik: een pitch moet je ‘goed’ over nadenken, testen, bijschaven en nogmaals testen. Je gaat net zolang door totdat je die ‘ene’ pitch hebt gevonden die voor jou en je business het beste werkt. Je verzint hem niet, je creëert hem.

Ter inspiratie hier twee voorbeelden van een elevator pitch:
“Ik huur geen advocaat, maar een grotere kans op vrijspraak.”
“Ik koop geen auto, ik koop een betrouwbaar en veilig vervoermiddel.”
“Ik koop geen shampoo, maar glanzende haren.”

Heb jij al een pitch? Ik ben benieuwd naar de pitch van jou! Deel hem met mijn community. Ongetwijfeld kan ik je helpen om hem te verfijnen of te verbeteren.

Op naar succes!

12 gedachten over “De elevator pitch”

  1. Goed artikel weer Maikel. De Elevator pitch is anno 2013 voor iedere ondernemer van levensbelang. Maar niet alleen voor de ondernemer. De pitch moet ook bekend zijn bij andere medewerkers zodat iedereen weet waarvoor het bedrijf bestaat. Als dit voor iedereen duidelijk is dan gaan klanten dit ook ervaren.

  2. Beste Maikel, ik ben sinds 1 september full-time ondernemer. Daarvoor deed ik het part-time. Ik had voldoende klanten. Nu heb ik meer tijd. Mijn website is veel beter. Ik ben meer gefocussed. Maar de klanten blijven weg.

    Mijn pitch. Ik ben remedial teacher en dyslexiespecialist. Ik help kinderen hun ouders om de leerprestaties van de kinderen te verbeteren.

    melanie

    1. Dag Melanie,

      Interessante niche. Je bent nu meer gefoccused geef je aan. Maar ben je voldoende gefocussed op het juiste? Dat is vraag 1. Vraag 2 is, weet jij waar jij jouw klanten vinden kunt? Ik zie nog wel een aantal punten wat we kunnen bekijken samen. Ik wil best eens met jou op Skype brainstormen als je dit wenst.

      Zeg het maar.

      Groeten,
      Maikel Latour

    2. Als ik op de reactie van Melanie mag reageren (?), ik zou in elk geval de zin wat korter en directer maken, bijvoorbeeld:

      “ik help ouders de leerprestaties van hun kinderen te verbeteren”

    3. Hoi Melanie,

      Ik weet niet wat een ‘remedial teacher’ is en mogelijk meer mensen met mij. Die ben je dan aan het begin van je pitch al kwijt, dat is zonde. Ik wil niet in Maikels vaarwater gaan zitten, maar ik zou eerder gaan voor iets als:

      “Ik help ouders die zich herkennen in de volgende situatie: je kind presteert op school onder het gemiddelde. Hij wordt geplaagd door zijn klasgenootjes en de leraren weten niet zo goed wat ze met hem aanmoeten. Is hij gewoon wat langzamer of is er wat anders aan de hand? Dan wordt er dyslexie geconstateerd. Eindelijk weet je wat er aan de hand is en nu kun je er wat aan doen. Ik ben gespecialiseerd in dyslexie en ik help jou om de leerprestaties van jouw kind te verbeteren. Wil jij samen met mij ervoor zorgen dat jouw kind weer met plezier naar school gaat?”

      Dat red je ook wel binnen een minuut ;).

      Gr. Kirsten

  3. Wat vind je hiervan Maikel ?

    Mijn naam is Lenka Doets, eigenares van webshop en facebook pagina Novababykleertjes. Ik verkoop baby en kinderkleding, van diverse bekende merken, tweedehands en nieuw. Waarbij tweedehandskleding in nieuwstaat en nieuwe kleding 50% tot 70% afgeprijsd ten opzichte van de nieuwprijs, gegarandeerd!

    Absoluut waard om kennis te maken met onze pagina. Word jij ook onze fan ?

    Groeten, Lenka

  4. “Ik help kinderen en volwassenen die vanuit huis in eigen tempo en tijd online Spaans willen leren op een professionele, persoonlijke én leuke wijze, zodat ze gemotiveerd blijven, en zonder af te haken hun doel bereiken.

    We maken hierbij gebruik van een innovatief virtueel platform, en de student wordt gedurende online evaluaties persoonlijk begeleid door een Spaanse leraar in Spanje”

    Euh, en afsluiten met vraag:

    “Mag ik u een email sturen met informatie over ons product?”

    Lijkt je dit wat? 🙂

    Vriendelijke groet, Sonja

  5. Hoi beste Maikel,

    Ik ben onafhankelijk distributeur van Gezonde Chocolade sinds februari 2012.
    Gezonde Chocolade biedt vele potentiële gezondheidsvoordelen (zie: http://bit.ly/1wv6j0n).

    Maar zoal ze zeggen “als je tegen iedereen praat, praat je tegen niemand’, dus daarom heb ik mij gespecialiseerd op afvallen met Gezonde Chocolade.

    Mijn elevator pitch:

    Wil je gewicht verliezen zonder honger of dieet? Gezonde Chocolade biedt de ideale ondersteuning. Wil je een stukje proeven?

    Met vriendelijke groet,
    Klaziena

  6. Goede blog. Dit is mijn pitch:

    “Ik help ondernemers die op een punt komen dat ze het niet meer alleen redden. Ze zijn met van alles bezig, behalve met hetgeen waarvoor ze hun bedrijf zijn gestart. Dat is het punt waar ik in het verhaal kom. Ik haal alle werkzaamheden weg – denk hierbij o.a. aan Social Media, onderhouden website, maken van nieuwsbrieven – zodat zij zich weer volledig kunnen richten op hetgeen zij leuk vinden om te doen, waar zij goed in zijn en/of waar zij hun geld mee verdienen. Bevind jij je op dat punt, denk dan eens aan PA Take Away.”

    Ik ben benieuwd wat je ervan vindt, Maikel :).

  7. “Ik ben Kazim Yasar Ik ben visvakman met een commerciele achtergrond en ik ben naar izmir gekomen om me visbedrijf te beginnen.”
    “Zou jij het leuk vinden om mij in izmir daarbij te helpen?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Richtlijnen voor gegevensbescherming en privacybeleid

*

Akkoord & doorgaan