Doelgroep bepalen en segmenteren

Als je wilt dat jouw onderneming een succes wordt, dan moet je beginnen met de fundering van je bedrijf. Als deze niet doordacht is, is de kans dat jouw onderneming zal slagen klein. De fundering begint bij doelgroep bepalen en segmenteren hiervan.

De doelgroep bepalen

Als ondernemer moet je denken vanuit jouw klant en je diensten. Wat zijn nu eigenlijk de diensten die jij aan je klant of doelgroep wilt aanbieden?

Welk probleem heeft jouw klant? Jouw doelgroep dus. Wie zijn de mensen die jouw diensten echt nodig hebben? Anders gezegd: who are most likely to buy your stuff?

Een voorbeeld
doelgroep bepalen en segmenterenStel: je bent een personal trainer. Zorg er dan voor dat je geen doorsnee personal trainer wordt die ‘iedereen’ wil trainen. Dan ben je namelijk een dertien-in-een-dozijn trainer en verre van een specialist.

Je weet van jezelf welke personen jij het liefst traint. Zorg dat je een duidelijke deelmarkt kiest. (doelgroep bepalen) Je richt je in dat geval op een specifiekere doelgroep dan alleen op mensen die een gezond lichaam willen.

Je moet weten dat hoe groter jouw doelgroep is, hoe moeilijker en kostbaarder het wordt om deze doelgroep te bereiken.

Vandaar dat het belangrijk is om je doelgroep te bepalen door goed te segmenteren.

Een doelgroep en niche kiezen

Jouw deelmarkt en doelgroep bepalen zou er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien:

40+-vrouwen die van hun laatste beetje vet of cellulitis af willen, al van alles hebben geprobeerd en woonachtig zijn in de provincie Gelderland.

Kies een duidelijk deel van de markt. Uiteraard wel een markt, die op zoek is naar een personal trainer en die een trainer kan bekostigen (hoger opgeleiden).

Door je op een duidelijk deel van de markt te richten en dit duidelijk te communiceren, onderscheid jij je van de dertien-in-een-dozijn trainers. Dat is precies de bedoeling. Je wilt namelijk anders zijn dan hun.

Doelgroep bepalen en segmenteren wordt hiermee gemakkelijker en duidelijk voor jezelf, maar ook voor je doelgroep. De potentiële klant dus.

doelgroep bepalenAlles staat of valt met de manier van communiceren naar je klanten. Het is een kunst om in je communicatie een gevoel te creëren, waarvan jouw potentiële klant zegt: “Die moet ik hebben! Hij past precies bij wat ik zoek!

Dieper segmenteren

Je kunt natuurlijk nog veel dieper segmenteren. Enkele punten waarop jij je doelgroep kunt bepalen zijn:

  • leeftijd
  • geslacht
  • provincie
  • woonplaats
  • burgerlijke staat
  • wel of geen kinderen
  • opleidingsniveau
  • werkende of werkeloos
  • idealen
  • inkomen.

De meest lastige manier van doelgroepsegmentatie is het zoeken van de doelgroep die past bij jouw diensten.

Ik zal je verklappen hoe ik zelf altijd te werk ga. Ik ben stronteigenwijs en draai altijd alles om.

Ik zoek een specifieke doelgroep, zowel offline als online, en ga voor deze doelgroep een dienst ontwikkelen. That’s it.

Het gemakkelijke hieraan is dat jij je doelgroep eerst zoekt. Pas daarna creëer of modificeer jij je diensten, zodat het precies aansluit bij de behoefte van je doelgroep. Je kunt de zoektocht naar je doelgroep dus stoppen.

Als je deze strategie gebruikt, kun je rechtstreeks aan je doelgroep vragen wat hij precies nodig heeft. Het wordt ineens zo gemakkelijk!

In het geval dat je al een dienst had ontwikkeld, dan blijf je net zo lang sleutelen totdat de dienst is afgestemd op jouw meest ideale klant.

Je merkt het al. It’s just about mindset. 😉

Wil jij weten wie jouw doelgroep is en waar je deze vindt?

Laat hieronder je gegevens achter en ontvang meer concrete doelgroep voorbeelden. Ook ontvang je het sjabloon om te onderzoeken wie jouw meest ideale klant is, en waar je deze vindt.
 
Vul je gegevens in!

Er is overigens een manier om de doelgroep op je website te bepalen en te beschrijven. In het artikel “Doelgroep bepalen en beschrijven” vertel ik je hoe het werkt.

Ook zal je jezelf moeten positioneren zodat je een klant helpt om voor jou te kiezen i.p.v. voor de concurrent. Hoe je jezelf positioneert, lees je in het artikel: “Positioneren in 4 vragen”.

Bij Crebo hebben ze een lijstje online staan met vragen die je mogelijk ook kunnen helpen om je doelgroep te bepalen.

Hoe zit dat met jou? – Heb jij je doelgroep scherp? Of ben je stiekem op een goed idee gekomen na het lezen van dit artikel? Het vinden van je klanten is dus eigenlijk niet zo moeilijk. Of wel? Ik zie je reactie graag tegemoet!

5 gedachten over “Doelgroep bepalen en segmenteren”

  1. Hallo Maikel,

    Je schrijft over eerst je doelgroep te zoeken. Dat doe ik dus ook. Wat ik wel merk is dat ik dan sneller geneigd ben mijn focus en pad te verleggen naar wat de doelgroep wil. Hoe ga jij om met deze touwtrekkerij tussen je pad volgen en de oplossing van het probleem van jouw doelgroep?

    ps: Je vinkje onderaan de pagina voor gratis tips werkt niet

    1. Vind ik een goed punt Onne… De neiging om van je authenticiteit af te stappen is heel verleidelijk omdat je dan in de hoop schiet: ooh, ja, ja! Als ik het zo doe word ik geliked (en ingehuurd). Ik zit daar nu in: zo authentiek en fucking eigenwijs blijven en dan natuurlijk wel kijken waar je klant wakker van ligt. Zeker omdat ik als ‘artiest’ het bedrijfleven help en een spiegel voorhoudt kan ik geen dingen gaan roepen die ’t publiek wil horen. Voor je ’t weet lijk je op de Toppers! : ))

      1. Je slaat de spijker op z’n kop Johan. Doe of los op waar de klant/doelgroep van wakker ligt. Dan heb je namelijk altijd handel. #juustum

        Groeten,
        Maikel Latour

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *