Een betalende klant is een investeerder

Ik ben al jaren fan van het inbouwen van filters binnen mijn bedrijven. Wat ik hiermee bedoel? Ik filter bijvoorbeeld de ondernemer die echt succesvol wil worden, van de ondernemers die alleen informatie komen opzuigen en weer vertrekken. Ook deze laatste categorie kost je energie. Daar ontkom je niet aan.

Maar deze energie heb ik nodig voor mijn betalende en ‘serieuze klanten’. Ik bouw al jaren op diverse plaatsen binnen mijn bedrijfsvoering filters in zodat ik niet bereikbaar ben voor iedere klant of prospect. Klinkt vreemd is het niet? Maar het heeft mij alleen maar meer omzet gebracht.

Ik kan hierdoor nog meer tijd, aandacht en energie in mijn betalende klanten stoppen. Hierdoor krijg je meer blije gezichten. Deze blije gezichten brengen mij weer nieuwe klanten.

Een ondernemer MOET investeren

Je zult het vast hebben gemerkt. Op het moment dat jij je zuurverdiende centjes investeerde in een onderdeel binnen jouw bedrijf, leverde jou dit meer tijd, rust, of omzet op. Was dit niet het geval, dan heb je jouw centjes geïnvesteerd in het verkeerde, of bij de verkeerde. Maar iedere ondernemer behoort te weten dat je zonder te investeren, altijd klein zult blijven.

Investeer zoveel mogelijk en zo slim mogelijk. Met slim bedoel ik natuurlijk dat je goed nadenkt over waarin je gaat investeren en bij wie. Ik ga je nu iets vertellen wat je misschien niet leuk zult vinden, maar een ondernemer die niet investeert in zijn bedrijf, is ongeschikt als ondernemer. Je hand op de knip houden is een zonde!

Filteren

Een filter dat ik onlangs nog heb ingevoerd (als test) is ’t volgende. Bij aanmelding op mijn maillijst voor tips & adviezen, ontvang je eerst een welkomstmail. Ik heet iedereen van harte welkom en verander van tone of voice in de laatste alinea. In deze alinea vraag ik of de ondernemer over de juiste mind-set beschikt om ‘echt succesvol’ te worden. Deze alinea ziet er als volgt uit:

Deze mind-set betekent:

  • dat jij altijd opzoek bent naar kansen en mogelijkheden;
  • dat jij het streven hebt om ‘de beste’ te worden in je vak;
  • dat jij bereid bent om te investeren in je bedrijf in tijd en geld;
  • dat jij recht op je doel afgaat en weet dat jouw succes van je eigen inzet afhangt;
  • dat jij ver buiten je comfort-zone durft te treden;
  • dat jij je door niets tegen laat houden om jouw succes te bereiken!
  • Het laatste punt is cruciaal voor een top-ondernemer. Ben je niet bereid om tot het uiterste te gaan, dan zul je nooit een succesvol ondernemer worden. Meld je in dat geval a.u.b. weer af van deze maillijst en ga weer verder met je hobby.

    En weg zijn ze

    Bij de laatste zin haakt een percentage af en schrijft zich direct uit voor de maillijst. Geweldig! Dat doet mij deugd. Waarom? Ik heb zojuist energie, tijd en geld bespaart. Ik testte de afgelopen maanden op nog een ander vlak. Ik bood tijdelijk een gratis eerste coachingsgesprek.

    Ondernemers zijn super geïnteresseerd en vinden het geweldig dat ik dit wil doen voor ze. Zodra we de agenda’s gaan trekken en de meeting gaan inplannen komt natuurlijk tevens de meeting lokatie te spraak. Normaliter spreek ik in heel Nederland af.

    En hier komt mijn filter: Nu in Hengelo. Een percentage mensen zijn ineens niet meer zo geïnteresseerd als dat ze waren in het begin en zien af van een gesprek. Anderen komen nog met de vragen of het gesprek niet telefonisch kan. Of nog erger, “kunnen we het niet plannen als je een keer bij ons in de buurt bent?” En ‘weer’ heb ik hiermee tijd, energie en geld uitgespaard.

    Waarlijk, ik lach me soms rot. Als JIJ een ECHTE ONDERNEMER bent, dan ga je niet voor 100% maar voor 1000% procent voor je bedrijf, je doelen en je succes! Kom uit die ballenbak van de McDonalds, stap uit jouw comfort-zone en ga knokken voor je bedrijf!

    Dit zijn zo enkele manieren waarop Ik filter. Ik wil alleen klanten met een ECHTE ondernemers mentaliteit en de juiste mind-set als klant. Ondernemers die zich door niets of niemand laten tegenhouden en recht op hun doelen en succes afgaan. Dat zijn de ware ondernemers. De rest zijn hobbyisten.

    Als jij niet wilt investeren in tijd, energie en geld, dan zul je niet verder komen dan je nu bent. Wil je niet investeren of heb je geen budget? Dan heb je een probleem. Overigens, in mijn optiek is er geen geldige reden. Want heb je geen geld, dan zorg je dat je het krijgt. Pas dan kun je weer verder met jouw reis naar succes.

    Conclusie: Zoek alleen klanten die jouw diensten KUNNEN en WILLEN betalen. Bouw filters in! Ik stop mijn tijd niet in hobbyisten maar slechts in de ware ondernemers.

    Alleen zij verdienen mijn 1000% energie. Uiteraard doet dit artikel enig stof opwaaien en zullen er hier en daar weer een aantal leden en volgers vertrekken. Dat is voor mij een goed teken. Je weet inmiddels wel waarom.

    Op naar succes!

    8 gedachten over “Een betalende klant is een investeerder”

    1. Hoi Maikel,

      Ik durf van mezelf te zeggen dat ik hemel en aarde zou bewegen om je te ontmoeten. Investeren heb ik gedaan. Maar………………aan de verkeerde dingen. Mijn geld is nu meer dan op. Zo vervelend.
      Mijn omzet loopt nog totaal niet. Maar goed, ik ben bezig. Ik heb ook al een “gat in de markt” gevonden. En…………..ik breid mijn netwerk uit. Deels met bestaand netwerk deels met nieuw netwerk probeer ik een soort ruilhandel te regelen.

      Ben je geïnteresseerd in mijn nieuw gevonden gat? Ik laat het je graag weten per mail.

    2. Ik weet dat je in maart pas beschikbaar bent 🙂
      Ik heb de eerste dingen vooral zelf gedaan, en ik kom nu op een punt waarbij ik hulp nodig heb.
      Ik kan het niet alleen en eerlijk gezegd, ik wil het niet alleen. Ik wil nu stappen zetten.
      Ook voor mijn focus, waar richt ik me op, waar stop ik de meeste energie in? Ik heb geen vrije dag mentaliteit. Ik heb een droom.

      En ik hoop dat jij me daarmee kunt helpen. Ik heb een heleboel blogs van je gelezen en ik vind ze heel inspirerend.

      Dus hopelijk tot gauw,
      Samira Ahale

      1. Dag Samira,

        Bedankt voor je reactie. Het is altijd geweldig om te horen wanneer mensen iets hebben an dat wat je met hen deelt. Voor wat betreft ‘mijn hulp’, neem even contact op per e-mail. Dan kunnen we het een en ander plannen.

        Groeten,
        Maikel Latour

    3. hallo Maikel, hallo allemaal,

      Vanmorgen las ik het weer: onderzoek wijst uit dat 20% van je klantenbestand echt winstgevend is. Nog een grotere schok is : 30% van je klantenbestand is verliesgevend. Alle inspanningen voor verkrijgen, behouden en bedienen van een klant á €omzet is dus vaak hoger dan de opbrengst.

      Maikel, ik bevestig je “filter-aanpak”. De cijfers (uit je administratie) liegen er niet om. Ik heb eens een klant aangenomen eigenlijk met een onbevredigend gevoel. Ik twijfelde of ik er goed aan deed. Het koste me niet alleen geld, Het ging mijn credibility schaden.

      En het ergste was: de oorzaak lag (toonbaar) buiten mezelf. Ik ging er alleen re-actief mee om. Ik had mijn “filter” niet serieus genomen.
      Advies: nooit doen 🙂

      Fijne dag, Elma
      P.S. toen ik de kans had heb ik de filter wel weer aangezet en klant is op een goede wijze weg.
      Het is een kwestie van moed om het te doen.

      1. Dank voor je reactie Elma. Het is inderdaad handig om een filter in te bouwen. Wel is hier zoals jij als zegt moet voor nodig. Meestal denkt een ondernemer: het is een klant. Dus ook omzet.

        Ik zeg zelf altijd dat omzet nog geen winst is. Wees kritisch naar jezelf, maar ook naar je klantenbestand of opdrachtgevers. In het begin is het handig om klanten te hebben die wellicht ook minder opleveren. Maar dit zou je eigenlijk alleen moeten doen om een portfolio op te bouwen dan wel uit te breiden.

        Groeten,
        Maikel Latour

    4. Ik heb onlangs ook een filter ingebouwd. We reizen het hele land door om ons producten te demonstreren. We werden ook door vele gevraagd omdat het toch gratis was. Soms waren we ergens wel 5 uur. Dan denk je toch dat ze geinteresseerd zijn. Bijna altijd een offerte uitgebracht, maar daarna hoor je vaak niets meer.

      Nu moeten ze betalen voor een demonstratie en als ze een product kopen wordt dit bedrag in mindering gebracht.

      Het geeft een hoop rust en eigenlijk alleen maar mensen die echt geinteresseerd zijn.

      ik wou dat ik veel eerder filters had toegepast, maar was hiervoor te bang omdat ik elke demonstratie zag als een kans en potentiele klant.

      groet,

      Harold

      was.

    5. Helemaal mee eens, pas dit ook toe. Ik vraag mijn klanten als ze 100 % committed zijn, ander weiger ik te helpen, time is money. Bijgevolg werk ik alleen met klanten die erg coachable zijn, enthousiast en dus snel resultaat behalen. Everybody happy 🙂

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    * Richtlijnen voor gegevensbescherming en privacybeleid

    *

    Akkoord & doorgaan