Een concurrent of collega?

Ik ben erg benieuwd hoe jullie aankijken tegen de stelling: “Ik zie een concurrent niet als een concurrent, meer als conculega”. Veel mensen noemen het vaak een concullega of collega. Ik heb dit ook een lange tijd gedaan.

Maar zo veel jaren later zeg ik nu: “Een concurrent is een concurrent”. Uiteindelijk is en blijft een concurrent gewoonweg een een concurrent. Ze zien je liever vertrekken dan op de koffie komen. Als je vertrekt is er voor hen een concurrent minder.

Kom je op de koffie? Dan is het algemeen beeld dat je komt kijken hoe en wat zij doen. De kop koffie is gezellig, maar onderaan de streep blijf je altijd een concurrent en zul je hen ook altijd als een concurrent moeten beschouwen.

Er zijn maar enkele concurrenten die je als een collega kunt beschouwen. Dit zijn de bedrijven waarmee je samenwerkt. Jij haalt omzet met hun hulp en vice versa. Je vult elkaar aan en bedient samen een markt. Jullie werken dus ook echt samen. De rest zijn concurrenten. Laat je dus niets anders wijs maken!

Uiteraard ben ik benieuwd naar jouw mening. Hoe kijk jij hier tegenaan? Ik ben benieuwd of jij mans genoeg bent om jouw stelling te delen. Reageer a.u.b. hieronder.

4 gedachten over “Een concurrent of collega?”

  1. Eens en oneens. In deze tijden dat het wat minder gaat is het toch ook dat er netwerken ontstaan en dan kan het zijn dat je sterker wordt omdat je juist samenwerkt met een concurrent. Daarnaast ontdek je dat je toch net wat anders als de concurrent de wereld ziet en hieruit kan je weer je eigen voordeel halen en focussen. Want dat is de toekomst: focus en niche. Dus leer van je concurrent en zoek de juiste niche. Zorg verder dat je zowel online als offline goed zichtbaar bent! That’s the future!

    Daarnaast, zeker de concurrent dus op de koffie laten komen. Vanuit elk gesprek kan je weer nieuwe informatie voor je eigen business halen.

    Succes met de business!

    1. Dag Ruud,

      Bedankt voor je reactie. Maar als jij aangeeft dat “In deze tijden dat het wat minder gaat is het toch ook dat er netwerken ontstaan en dan kan het zijn dat je sterker wordt omdat je juist samenwerkt met een concurrent.”, dan deel je dus eigenlijk mijn mening. Als je samenwerkt en dus samen een markt bediend, dan is het geen concurrent. En als je alleen op de koffie komt om van elkaar te leren zou ik zeggen dat er dan andere wegen zijn te bewandelen om te onderzoeken hoe/wat jouw concurrent precies doet. Via de website en sociale media kun je al heel erg veel te weten komen. Tevens wil ik adviseren ga netwerken om meer betrouwbaardere informatie en hulp te verkrijgen. Het is niet de bedoeling om mysterieus te klinken hoor. Dat is totaal niet mijn bedoeling. Maar als een concurrent jouw een inkijkje gunt in zijn successen, dan dien je wel ten alle tijden je oren en ogen goed te openen. Lees; dubbele bodem.

      Groeten,
      Maikel Latour

      Nieuwe Doelen B.V.

  2. Dag Maikel,

    Het begrip concullega geeft weer, dat de gebruiker geen keuzes maakt. Het klinkt als een vijand die je lief hebt. Het is eten van twee walletjes.
    In mijn denken is geen plaats voor het begrip concurrent.
    Concurrentie duidt op strijd, vechter, beter willen zijn en brengt een grondhouding voort die
    vaak stellingen oplevert als: ‘de concurrentie de mond snoeren, de concurrentie schaakmat zetten, de concurrentie buitenspel zetten’ en meer van dergelijke strijdvaardige vechttaal.

    Nogmaals, ik ken geen concurrenten, want ik voer geen strijd en ga geen gevecht aan en kan vanuit die grondhouding ook niet uitgedaagd worden. Ik ga voor 100% en onder alle omstandigheden altijd uit van mijn eigen kracht, kwaliteit, kennis en kunde. Niemand heeft het nodig een opdracht te bevechten vanuit de overtuiging, dat er meer dan voldoende opdrachten liggen voor vakmensen. Als je je vak verstaat en je bent in staat meerwaarde te bieden voor de ander, hoef je niet en nooit te vechten, te strijden annex te concurreren.
    Een offertetraject met meerdere aanbieders kan ook nooit verloren worden. Verliezen en winnen past ook niet in mijn grondhouding. De aanbieder die de beste match heeft bij de klant, krijgt de opdracht, wat niets zegt over de kunde en kwaliteit van de andere aanbieders.
    Gun het de ander en ga verder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *