Een goed ondernemingsplan is kort en bondig

Een ondernemingsplan kun je op vele manieren schrijven. Zolang een client van mij niet naar de bank hoeft voor een potje startkapitaal, adviseer ik om een plan voor intern gebruik te schrijven. Ook adviseer ik om het plan deels visueel te maken. Gebruik afbeeldingen, logo’s en schema’s om zaken extra te verduidelijken. Maar, wat moet erin? En wat laat je nou weg?

1. Doelstelling
Wat is het concept? Probeer dit net als bij een pitch, in één zin uit te leggen.
Wat beoogt jouw concept te bereiken?

2. Probleem
Wie is de klant en waar zit zijn of haar probleem?
Hoe gaat de klant daar nu mee om?

3. Oplossing
Welke waardepropositie biedt dit concept de klant (in relatie tot het probleem)? Dus wat is de oplossing wat jij gaat vermarkten?
Beschrijf in een case hoe jouw oplossing werkt en dit het probleem van de klant kan oplossen.

4. Waarom nu?
Beschrijf de historische ontwikkeling van de categorie waar dit concept toe behoort. Onderzoek dus een stukje geschiedenis van deze markt.
Wat zijn de recente trends die deze oplossing mogelijk maken?

5. Marktomvang
Beschrijf de klant waar het concept zich op richt. Dus wie is jouw doelgroep.
Beschrijf waar jij deze doelgroep kunt vinden.
Bepaal de omvang van de doelgroep en wat zij nu besteden aan deze categorie

6. Concurrentie
Doe een concurrentie onderzoek. Dus kijk of er concurrentie is, wat zij precies doen, en waar zij zich bevinden. Beschrijf concurrentieel voordeel van dit concept. Denk hierbij dus ten alle tijden aan je USP. (unique selling point) Waarin verschilt jouw oplossing met die van de concurrent.

7. Product
Beschrijf het product/dienst (vorm, functionaliteit, eigenschappen) Beschrijf het ontwikkeltraject (wat is er voor nodig om het te maken)

8. Business Model
Waar komt de opbrengst vandaan? Dus wie betaald? Het komt namelijk ook voor dat een particulier iets afneemt maar dat de gemeente een potje heeft en het hieruit mag worden betaald. De klant hoeft dus niet altijd de betalende partij te zijn.

Wat wordt de prijs? Hoe groot is de gemiddelde klant, en voor hoe lang (life-time-value)?
Hoe ga jij je sales aanpakken?
Zijn er al prospects? Is er reeds een klantenlijst en of zitten er al mogelijke opdrachten in de pijplijn?

9. Team
Wie gaan het opzetten/ontwikkelen/maken?
Wie gaan het beheren/onderhouden?
Wie gaan het verkopen?
Wie doet de relatiebeheer?

10. Financieel
P&L voor eerste 2 jaar?
Opbrengsten?
Directe kosten?
Indirecte kosten?
Vreemd vermogen nodig? Dus een investeerder?

Gepubliceerd door Maikel Latour

Ik leer ondernemers in Nederland, België, maar straks ook op de planeet Mars, slimme (online) marketing strategieën. Mijn trainingen maken online marketing voor iedere ondernemer begrijpbaar en eenvoudig (zelf) toepasbaar.

Doe mee met de conversatie

3 reacties

  1. Een goed ondernemingsplan is kort; een goed jaarplan kan op 1 A4tje. Of nog beter: afgedrukt op A1 formaat en dan ophangen in je werkkamer, zodat je elke dag kunt zien waar je het voor doet en wat je moet doen om daar te komen.

  2. De stap naar zelfstandig ondernemer heb ik ruim 3 jaar geleden genomen. En ik moet zeggen het de beste stap in mijn carrière is, waar ik tot op de dag van vandaag nog geen moment spijt van heb. Ik ben aan het begin van de crisis begonnen, maar dat heeft mij alleen maar meer wilskracht gegeven. Ik wens jou heel veel succes en met jouw passie en positiviteit gaat het een mooi ondernemerschap worden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Richtlijnen voor gegevensbescherming en privacybeleid

*

Akkoord & doorgaan