Efficiency en Efficiency

Elke ondernemer zal het herkennen. Je business loopt goed en begint te groeien. Dit betekent dikwijls ook dat de lijst met taken die jij dagelijks zult moeten uitvoeren, ook zal groeien. Het is dan ook van groot belang dat je jouw werkdagen ook echt gaat plannen. Ik geef je graag een kijk in mijn werkdag.

Maak altijd een planning of ‘to do list’ voor je werkdag. Als je georderd en overzichtelijk werkt, dan behaal je meer resultaat en werk je velen malen efficiënter. Ik las pasgeleden ergens een mooie vergelijking.

Als je vol het gas intrapt maar je staat nog steeds in z’n vrij, dan kom je niet zo ver. Veel kabaal en geratel, maar helaas weinig afstand afgelegd.

Hoe los je dit op?

Maak een lijst met ‘things to do’! Heb je 100 dingen te doen? Schrijf ze allemaal op een blaadje en maak een mooie lijst. Haal er dagelijks c.a. 4 actiepunten vanaf en zet deze op een apart lijstje voor vandaag. Met deze vier dingen bedoel ik, ‘die’ dingen die voor de continuïteit en het succes van je bedrijf van belang zijn.

De mens zit nu eenmaal moeilijk in elkaar. Het is namelijk bewezen dat als iemand veel moet doen, juist weinig uitvoert. Heb je echter een strak overzicht van een aantal cruciale taken voor je werkdag, dan fluit je vrolijk door je lijst en is het werk aan het eind van de dag, ook echt gedaan.

Ik ga nog een stap verder in efficiency

Ik heb mijn werkdagen volledig ingepland. Geloof me, er is voldoende ruimte om onvoorziene en onverwachte taken tussendoor te doen. Ik heb het puur over een aantal taken die ik belangrijk vind voor de kwaliteit en continuïteit van mijn business.

  • Ik begin de dag met het checken en beantwoorden van mijn email. Hier neem ik één uur de tijd voor. Ik beantwoord als eerste alle vragen van mijn cliënten. Ik vervolg met het beantwoorden van alle informatieaanvragen.
  • Het volgende uur ga ik aan de slag met het bijwerken van de administratie en zorg er hiermee dus voor dat de administratie altijd up to date is. Dit scheelt je een hoop werk aan het eind van de week, eind van de maand en eind van het kwartaal voor de kwartaalcijfers en de btw.
  • Daarna ben ik ongeveer een uur actief in LinkediN groepen, lees ik diverse kennisblogs, en lees ik het laatste ondernemersnieuws.
  • De rest van de dag vul ik met de overige taken zoals bedrijfsbezoeken, acquisitie, netwerken, en bezoek ik indien nodig de werkvloer.

    Je ziet het. Ik werk dus altijd planmatig, maar wel met alle ruimte voor de vrijheid dat bij het ondernemerschap hoort. En natuurlijk check ik mijn email vaker dan dat ene uurtje in de ochtend. Wel beperk ik dit zoveel als mogelijk. Email lezen en beantwoorden haalt je uit je concentratie en werkflow.

    Ik plan het checken van mijn mailbox daarom dus ook echt in. Zo kan ik altijd de volle aandacht houden bij mijn kerntaken. Want die zijn cruciaal voor mijn business.

    Ik ben erg benieuwd hoe jij je werkdagen invult. Werk jij ook planmatig of onderneem jij gewoon met de waan van de dag?

    Op naar succes!

    1 gedachte over “Efficiency en Efficiency”

    1. Beste Maikel,

      Ik herken(de) dit. Met 20 ideeën in m’n hoofd, 360 dingen die ik nog moest doen en elke dag taken die ik half afmaakte ging ik de dagen door. Had het gevoel dat ik heel hard werkte maar eigenlijk niks deed. Je vliegt van hot naar her. Met bijna slapeloze nachten als gevolg. Na het lezen van een 4 tal goede tijdsmanagements boeken werd dat anders. Ik plan nu (voor een deel) de dag in taken en doe de dagelijks terugkomende taken zo veel mogelijk op vaste tijdstippen. Eigenlijk hetzelfde verhaal hoe jij het beschrijft. Het resultaat is dat je veel minder stress hebt en veel meer doet. Heeft voor mij erg geholpen!

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *