bloggen

Gastbloggen voor je business

In dit blog ga ik je een aantal tips geven over hoe je bezoekers naar jouw website kunt trekken door het schrijven van gastblogs. Weet je nog niet wat gastblogs zijn? Ik zal het je uitleggen.

Je schrijft normaal gesproken een blog en plaatst deze op je eigen website. Bij gastloggen plaats je hem op de website van een ander, meestal online magazines, blogs of websites met nieuws en informatie over jouw vakgebied.

Bloggen en het creëren van andere interessante content (zoals video) voor op je website is een must-have vandaag de dag.

Niet alleen is het belangrijk voor je vindbaarheid op Google – omdat Google voorrang geeft aan websites met veranderende content – maar ook omdat je met bloggen je kennis, passie en expertise kunt tonen aan je doelgroep.

Hoewel ik het hierboven heb over bloggen of het creëren van andere relevante content voor je eigen website, is er nog een mogelijkheid om je content slim in te zetten, namelijk via gastbloggen.

Het is verstandig om ook ééns per maand iets te schrijven als gastblogger op een platform van een ander. Natuurlijk wel daar waar jouw doelgroep komt. Anders heeft het geen nut en is het slechts bezigheidstherapie ;-). Dus ga gastbloggen.

Maar hoe zorg je er nou voor dat je gastblog ook nog nut heeft voor je business?

Het is sowieso goed voor je brand. Je wordt geloofwaardiger als je ook op andere kanalen je expertise mag tonen. Want zeg nou zelf: iemand die op meerdere kanalen een podium krijgt, die zal er wel toe doen. Toch ;-)?

Hoe mooi zou het zijn om dankzij de website van een ander jouw business te laten groeien?

Enkele redenen om gastbloggen serieus te nemen zijn:

    • gratis bezoekers naar je website
    • het uitbouwen of laten groeien van je mailinglijst
    • gratis leads en omzet.

Ik geef je enkele tips. Ik pas ze zelf ook toe. Ja, ik weet het: ik klink nu net als de verkoper van de Media Markt met mijn “ik heb hem zelf ook.” Maar ze werken echt!

Tips om te gaan gastbloggen

1). Authorbox aanpassen
Zorg voor een verwijzing (hyperlink) in de autobox. Ik bedoel niet alleen een link naar je website. Ik bedoel in de tekst (author bio). En dan niet een link naar je website maar naar je landingspagina. Naar je website wordt standaard al gelinkt onder je naam namelijk.

 

2). Plaats een aanmeldformulier (directe opt-in)
Plaats de html of Java-code van je opt-in formulier in je blogpost en zet er bijvoorbeeld bij: “Meer weten over dit onderwerp?” Vergeet niet om er ook een afbeelding bij te plaatsen. Formulieren met afbeeldingen krijgen namelijk meer aanmeldingen doordat ze meer opvallen.

 

3). Verwijzingen en links
Maak minimaal één en maximaal drie verwijzingen (hyperlinks) naar een gerelateerd artikel dat op jouw website staat. Zet hier bijvoorbeeld bij: “Eerder schreef ik al een soortgelijk artikel hierover met de titel ‘Hoe link ik gastblogs aan mijn website’.” Geef hem een hyperlink naar het artikel op je eigen website. Zo trek je gerichte bezoekers naar je website met interesse in hetzelfde onderwerp.
Ga je deze maand nog beginnen met het schrijven van je eerste gastblog? Of doe je dit al? Ook ben ik ben ook benieuwd wat je van dit artikel vindt. Reageer a.u.b. hieronder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *