Gratis en voor niets

Ik krijg dagelijks van mijn cliënten de vraag hoe zij zichzelf het best onder de aandacht kunnen brengen. Als een klant jou niet kent, dan zullen zij niet heel gauw iets bij je afnemen. Dit klinkt wellicht wat abstract, maar het is nu eenmaal zo dat een klant jou moet vertrouwen alvorens zij zullen bestellen.

Wist je dat je velen malen meer geld kunt verdienen door een stukje van jouw business gratis weg te geven? Klinkt ongeloofwaardig of niet? Maar dat is het niet! Ik zal je in dit artikel beknopt uitleggen hoe dit werkt.

Verlaag de drempel

Eerst wil ik jou de vraag stellen of jij echt zo goed bent in jouw vak, als dat jij denkt? Is het antwoord op deze vraag nee? Dan zou ik maar eens heel hard aan het werk gaan om beter te worden. Nee wat zeg ik? De ‘beste’ te worden! In jouw vakgebied althans.

De kwaliteit van jouw dienstverlening is nu net waar het om draait.

Lever jij echt het beste van het beste? Kun jij kwaliteit garanderen? Ja? Dan durf je ook gratis te geven toch? Dit voelt erg vreemd als je het leest. Dat komt omdat dit of nieuw voor je is, of het ligt ver buiten jouw comfort-zone.

Heeft niemand jou ooit verteld dat je de ware successen alleen buiten je comfort zone kunt vinden? Overigens, is dit niet iets wat door mij is uitgevonden. Het gebeurt al heel wat jaren en wordt op grote schaal, wereldwijd toegepast.

Ideeën?

Ik heb dit weblog natuurlijk niet opgezet om al mijn geheimen prijs te geven. Ik zal dus slechts enkele voorbeelden geven. De rest zul je moeten doen m.b.v. jouw eigen creativiteit.

  • Ben je een webdesigner? – Waarom geef je dan niet de homepage gratis weg. We weten allemaal dat een website met slechts alleen de hoofdpagina, geen bruikbare website is.

Met het weggeven van alleen de homepage, kun je bij de klant het vertrouwen kweken dat jij inderdaad de beste bent en staat voor kwaliteit.

De andere pagina’s kun je up-sellen natuurlijk. Sterker nog, je kunt vragen wat je wilt. Zolang je er maar voor zorgt dat de geleverde homepage niet goed is, maar perfect voldoet aan de behoefte van de klant.

    • Ben je consultant? – Geef het eerste consult gratis. Zorg dat je de behoefte stilt tijdens het eerste consult zodat de klant zich echt geholpen voelt. Met andere woorden, ook hier moet de behoefte weer worden gestild. De overige consulten kun je natuurlijk weer up-sellen.
    • Ben je masseur of masseuse? – De Eerste massage weggeven. De vervolg massages up-sellen in de vorm van een totaal pakket.

    Nu hou ik op met het geven van voorbeelden. Nou vooruit nog eentje dan.

    • Ben je een fotograaf? – De eerst 10 foto’s van je shoot geef je gratis weg. De andere tientallen kun je -je raadt het al-, up-sellen!

    Ik heb het principe van gratis weggeven niet zelf bedacht, maar ik gebruik het systeem zelf al jaren binnen mijn organisaties. Waarom? Omdat het werkt!

    Vertel eens, wat ben jij bereid gratis weg te geven? Durf jij het te delen met mijn community? Plaats je reactie hieronder en maak kans op een GRATIS coaching-traject van 6 maanden!

    Op naar succes!

    43 gedachten over “Gratis en voor niets”

    1. Ik geef niet iets weg waar mensen veel aan hebben, maar wel iets waar ze aan kunnen zien hoe ik werk. Ik ben boekredacteur en geef standaard een gratis redactie van 1.500 woorden uit het manuscript van de klant. Zo zien zij hoe ik werk, en ik hoeveel ik moet vragen! Dat hangt nl. af van de hoeveelheid geschat werk.

      Ook mensen die eigenlijk een andere service willen dan redigeren laten vaak toch eerst een stukje redigeren. Het geeft ze vertrouwen in mijn werk.

      Verder geef ik ook gratis advies als ik met een kort emailtje iemand verder kan helpen. Mijn “voortraject” is vaak best lang, maar het merendeel van de mensen die mij benaderen, worden inderdaad klanten.

      1. Dag Judith,

        Je geeft mijn inziens WEL iets weg waar mensen iets aan hebben. In jouw geval geef jij alvast een voorproefje op jouw diensten. De klant leert jouw kwaliteit kennen en voorkomt hiermee dat hij of zij bedrogen uit komt. Jij weet dat je kwaliteit levert. Jouw klant weet dat na de eerste proef ook.

        Jij zegt overigens: “het merendeel van de mensen die mij benaderen, worden inderdaad klanten.”

        Dit laat dus zien dat dit ook als ondernemer in jouw branche werkt. Het werkt mijn inziens voor iedereen.

        Bedankt voor het delen Judith.

        Groeten,
        Maikel Latour

      1. Dank CoolMenMedia voor jouw reactie. Laat je ons binnenkort nog even weten hoe jij dit gaat aanpakken en of het heeft gewerkt voor jouw business?

        Dank voor je reactie!

        Groeten,
        Maikel Latour

    2. Goedendag Maikel,

      Bedankt voor je artikel, waar ik het mee eens ben. Recent kreeg ik nog terug dat het nieuwe ondernemer het delen van kennis is – daar draait het allemaal om. Dit doe ik zelf met een stappenplan dat ik heb geschreven. Namelijk ‘het stappenplan voor het schrijven van een social-mediamarketingplan’. Ik krijg hierop enorm veel positieve reacties en uitnodigingen om workshops te geven – waardoor ik een groot ‘warm’ publiek bereik met mijn visie op een doelgerichte aanpak van (social-media)marketing!

      Maikel ik ben erg benieuwd naar jouw prijs! =)

      Hartelijke groet van Sayna de Voogd | Sayns.nl.

      @Judith leuk je hier ook tegen te komen 🙂 tot de volgende keer bij de klankbord groep in Utrecht!

    3. Als een bedrijf mij uitzicht geeft op een goede relatie met ze, waar alle goeds uit voort kan komen, zelfs ópdrachten, en ze geven mij als BEDRIJFSbeginneling tekstbureau maar wel met bijna veertig jaar ervaring als natuurtalent (mening docent Nederlands vroeger, zie mijn website) tekstexpertise, een redelijke kans het waar te maken voor ze, dan ga ik héél ver met weggeven. Want ik hecht alle ‘waarde’ aan het opbouwen van prima (zaken)relaties! Voorwaarde is wel dat e.e.a. langs natuurlijke weg verloopt, dat men direct moet zijn (aan mij uittesten heb ik een broertje dood, ik woon op nr. 20, probeer dát maar bij nr. 18 of 22) en dat men mij, kortom, serieus neemt. Kwestie van respect. Geen respect? Geen zaken en de mazzel! Daar heb ik geen tijd voor. Druk, druk, druk!

      1. Bedankt voor het delen van jouw mening Ben!

        Ik zie alleen dat jij ALLES verwacht van de ander en jij je niet laat testen. Het is in de huidige economie en marketing een MUST om jouw expertise te tonen en te delen. Het gaat vandaag de dag om het delen. Dus “aan mij uittesten heb ik een broertje dood” gaat je niet verder helpen ben ik bang. Jij opereert in een markt dat behoorlijk verzadigd is geraakt de laatste jaren. Je zult dus moeten tonen wat jij kunt, welke kennis jij in huis hebt, en wat jouw toegevoegde waarde is. Waat maakt jou uniek ten opzichte van je concurrent? Dat zijn de vragen waar je als ondernemer zou moeten beginnen. Doe je hetzelfde als de rest, dan zul je niet opvallen helaas.

        Overigens zul je het uittesten niet moeten zien als testen. It’s a part of marketing and strategy. Keep that in mind.

        Ik weet dat ik een expert ben in mijn vakgebied. Ik schroom dus ook niet om gratis te adviseren en te helpen daar waar nodig. Ik weet dat mijn expertise als ondernemerscoach / business coach een ander helpt naar het succes van hun onderneming. Ik geef gratis, en 84% van de mensen worden na een persoonlijk en gratis gesprek, klant. Zorg dat je de beste word in je vak, dan hoef je nooit naar klanten te zoeken. Ze komen naar je toe! #mindset

        Ben heel erg benieuwd Ben. Wat maakt jou uniek? En waarom moet een klant voor jou kiezen?

        Groeten,
        Maikel Latour

    4. Hallo Maikel,
      Ik geef soms een gratis wandelcoachsessie weg en dat heeft me goede relaties en klanten opgeleverd. Ook geef ik veel tijd ,aandacht en liefde gratis weg, omdat ik hulpvragen nogal eens meeneem in mijn intenties in meditaties. Ook wil ik nog wel eens extra tijd en aandacht geven door de afspraak of mijn dienst te verlengen ( op mijn kosten) omdat ik het dan nodig acht en fijn vind om zo kwaliteit vorm te geven. Soms doe ik dat ook door e-coaching of telefonisch contact. Ik krijg daarop positieve reacties en ‘mond op mond’ reclame voor terug. Trouwens…..heb ik jou ook niet een keer een gratis wandelsessie aangeboden? Die staat nog….of anders mag je hem ook doorgeven. De ‘Pay-it-forward’ gedachte. Inspirerende filmtip trouwens en helemaal in lijn van je artikel!

      1. Hallo Clara,

        Bedankt voor jouw reactie. Dus ook jij kunt zeggen dat weggeven werkt! En inderdaad moeten wij nog een keer aan de wandel. Dat is helemaal juist! 😉

        Groeten,
        Maikel Latour

    5. Mijn eerste afspraak is altijd gratis, soms is dat een intake en af en toe een training. Ook geef ik regelmatig informatie weg waar mensen wat aan hebben.

      Ik help mensen met het realiseren van meer energie, betere slaap en een gezonder lichaam. Mijn werkwijze heeft zijn effectiviteit bewezen. Hierdoor durf ik ook een ” geld terug garantie ” te geven op mijn top programma. (mits ze mijn adviezen 100% opvolgen natuurlijk)

      Wesley

      1. Dag Wesley,

        Dank voor jouw reactie. Je geeft aan: “mits ze mijn adviezen 100% opvolgen natuurlijk”. Die snap ik volledig. Anders is het geven van garanties namelijk onmogelijk.

        Groeten,
        Maikel Latour

    6. Goedemorgen Maikel,

      Principe gaat helemaal op. In de logistiek draait het vaak om vertrouwen en emotionele banden, goede en slechte ervaringen in combinatie met prijs bepalen hoe er zaken gedaan wordt. Wij bieden relaties een gratis Transport Management Systeem aan in eigen huisstijl. Via dit systeem zijn ze altijd verzekerd dat ze meerdere opties, tarieven en mogelijkheden krijgen. Dit geeft vertrouwen en maakt het doen van zaken aangenamer. Het bundelen van krachten is de toegevoegde waarde, ons motto is zelfs, het is gratis en je bespaart als er gebruik van wordt gemaakt. Tenslotte wordt er een keuze gemaakt die eerst niet voorhanden was qua mogelijkheid of prijs…aanvullende diensten zorgen ervoor dat er ook een breder marketingconcept op de website mogelijk is via gratis plug in. Het werkt, zeker als wij de klant ook nog de mogelijkheid bieden eigen inbreng te uploaden, commissie geven voor het aanbrengen van een nieuwe klant, kortom gratis aanbieden werkt en het vertrouwen groeit verder en verder….Groet, Richard

      1. Bedankt voor jouw aanvulling en uitleg Richard! Ondanks sommige sceptische mensen, geloof ik hier heilig in. Ik pas het overigens al jaren binnen mijn bedrijven toe. Dat deed ik niet als het niet zou werken. Want dan wordt het een duur geintje natuurlijk.

        Fijn om te zien dat het bij jullie ook werkt.

        Groeten,
        Maikel Latour

    7. Ik gaf vandaag een webpagina redigeren van een bedrijf in Apeldoorn via LinkedIn weg. Cadeautje. De eigenaresse vond het, ook met ons schrijven er omheen, geweldig en zei zeker contact met mij te willen onderhouden. Voorlopig ben ik “alleen” in afwachting van haar Aanbevelingen op LinkedIn voor Succesteksten. Gelet op mijn vorige reactie, je overdonderde mij toen moet ik bekennen. Ben ik inmiddels enigszins vooruit gegaan?

      Ik weet dat ik in een ‘behoorlijk verzadigd’ marktsegment zit, maar ja, kroegen, supermarkts, kleding- en schoenenzaken en… marketingbureaus zijn dat op zijn zachts gezegd ook! Maar ik was mij hiervan van meet af aan bewust en daarom heb ik voor mijn domeinnaam gevaarlijk gekozen: Succesteksten.nl. Ook de content op mijn website formuleerde ik niet bepaald voorzichtig (lees: saai). De dame van vandaag heeft er iets van mogen proeven en we zijn mede juist daarom wederzijds zeer blij met ons contact! Mijn ambitie is niets minder dan van Succesteksten een topmerk te maken. Ik bestudeerde meer dan vijftig andere tekstbureaus en meen dus wel iets te mogen beweren, temeer omdat die zich geen natuurtalent (mogen) noemen.

      Ik ben dus nog een stapje verder gegaan: gewoon iets weggeven, niks ‘up-sellen’ erna (al is dat in principe altijd nog mogelijk, maar dat weet ik niet), alleen als blijvend contact met volle tevredenheid aan beide kanten. Nou ja, voor zover blijvend natuurlijk inderdaad blijvend blijkt, er is niets zeker in het leven.

      Groetjes Ben Gidding

    8. Helemaal met je eens Maikel dat weggeven dé manier is om mensen aan je te binden waardoor ze (op termijn) klant worden.
      Zelf geef ik een gratis eBook weg ‘Ontdek de Missie van je Zaak!’ waarmee de basis kan worden gelegd voor elk (startend) bedrijf. Bovendien leer je door dit eBook mijn taal en toon kennen, waardoor het ook persoonlijk is. Overigens passen die toon en taal bij je…. of niet natuurlijk.
      Naast het eBook geef ik elke twee weken tips en artikelen weg die te maken hebben met relaxt ondernemen en geld verdienen zonder stress. En kan iedereen een gratis Focusgesprek aanvragen waarin we per Skype onderzoeken welke weg kan leiden naar het doek dat j als ondernemer wilt bereiken.
      Heel veel gratis dus, want alleen op die manier bouw ik een band op met mensen zodat ze ook klant worden. Alls volgens het principe: know – like – trust

      1. Dankjewel voor je reactie Gesuino! En ga zo door met je business! Dit is precies de manier waarop jij als expert in jouw vakgebied een autoriteit op moet bouwen. Goed bezig!

        Ik ben altijd nieuwsgierig naar wat & hoe mijn community het doet. Ik ontvang graag je boek e-book. Wellicht haal ik er nog weer inspiratie uit om over te schrijven.

        Groeten,
        Maikel Latour

      2. Like Gesuino! Wat je schrijft klinkt als muziek in mijn oren. Ben benieuwd naar je ebook.
        Ik ben zelf altijd erg gericht op een gevoel dat ik heb bij iemand (bij een ontmoeting of over hoe iemand schrijft) Daar heb je dus helemaal gelijk in, “toon en taal” moet moeten bij iemand passen.
        Groetjes, Nanda Berwers

    9. Hoi Maikel,
      Omdat ik meer mensen “op weg” wil helpen naar een evenwichtiger leven, is bij mij het eerste gesprek altijd gratis. Dat vind ik zelf prettig en de klanten ook, heb ik gemerkt. Het neemt de drempel weg die mensen toch vaak hebben. Daarnaast ben ik nu ook bezig met werken volgens het waardebepaling achteraf-principe. Dat is voor mij nieuw, ik zet het daarom ook alleen nog maar in bij individuele trajecten en (nog) niet bij workshops en trainingen.
      Ik ben benieuwd hoe dit voor mij gaat werken en hoe jij er tegen aan kijkt?
      groet,
      Miriam

      1. Hallo Miriam,

        Een slimme keuze om het eerste gesprek gratis aan te bieden. Het achteraf-principe is interessante constructie waar ik in het verleden ook wel eens wat over heb gelezen. Of het onderaan de streep meer brengt weet ik niet. Ik heb het zelf nooit geprobeerd. Maar ik denk dat als jij overtuigd bent dat jij een hele hoge kwaliteit levert, dan zou het een positieve uitwerking kunnen hebben. Overigens neemt het systeem ook wederom weer een drempel weg voor de klant. Zij zullen ook hierdoor wellicht weer sneller een eerste stap zetten.

        Laat je ons hier nog even weten of dit een systeem is dat voor jou heeft gewerkt? Ik ben erg benieuwd naar jouw bevindingen.

        Groeten,
        Maikel Latour

        1. Ik werk bij kleine huiskamerlezingen e.d. ook met een
          waardebepaling achteraf. Daarmee verlaag je inderdaad de drempel om eens langs te komen en kennis met je te komen maken. Ik ben hier helemaal voor.
          Wat betreft mijn coachsessies geef ik mijn eerste gesprek GRATIS, zodat mensen kunnen wennen aan hoe ik werk en kennis kunnen maken. De overige consulten hebben (nog wel) een vast prijs.
          Ik ben wel benieuwd hoe het zou uitpakken wanneer ook deze prijzen op waardebepaling achteraf plaats gaan vinden.

    10. Beste Nanda,

      Jij verlaagd de drempel om kennis te maken met jouw dienstverlening, door de eerste sessie gratis weg te geven. Ik benieuwd of ji de aanvragen of omzet hebt zien stijgen nadat je deze strategie doorvoerde. Kun je ons daar iets meer over vertellen?

      De reden waarom ik dit vraag is omdat veel van mijn cliënten sinds het invoeren van deze methode, een flinke omzetstijging zien.

      Vorige week adviseerde ik een client om ‘als test’, nog een stap verder te gaan. Ze geeft voortaan direct een kortingsbon van 20%, na afloop van het eerste GRATIS gesprek. Zo weet ze de mensen over de drempel te tillen die nog enigszins twijfelen om verder te gaan met de sessies. Tot op heden is dit succesvol gebleken voor haar. De aanmelding voor een 3de gesprek is met 70% toegenomen.

      Groeten,
      Maikel Latour

    11. Naast mijn drukke baan run ik mijn eigen adviesbureau waar ik mijn kennis en ervaring deel met consumenten/ bedrijven die daar behoefte aan hebben.
      Nobel als ik ben, deel ik deze ervaring vaak gratis en voor niets.
      Ik ben geen bedrijf begonnen om geld te generen maar een bijdrage te leven aan een veilige woon- of werk omgeving.
      Als ik door mijn inzet een mensenleven heb kunnen redden, krijg ik meer voldoening, dan ik in een leven lang aan geld kan verdienen.

      Ik weet dat ik bijzonder ben in deze aanpak, maar ik kan het iedereen aanraden.

      1. Dank voor je input Arnoud. Uiteindelijk gaat het ook om de voldoening dat jij uit je werkt haalt. Ik heb er al vaker over geschreven. Slechts gedreven zijn door geld adviseer ik niemand. Het gaat om het doel de wereld te willen verbeteren. Dat je daarvoor betaald wordt is een leuke bijkomstigheid. 😉

        Groeten,
        Maikel Latour

    12. Bruins Visscher Licht is het gespecialiseerde lichttechnische adviesbureau dat verduurzaming van verlichting nastreeft. Wij beschikken over de kennis die het voor klanten mogelijk maakt om energie én kosten te besparen. Met andere woorden: duurzaam ondernemen en kosten besparen, het kan!

      Om dat te laten zien geef ik onze GROENLICHT Verlichtingsscan gratis weg.

      Aan de hand van onze GROENLICHT Verlichtingsscan krijgen bedrijven en instellingen inzicht in de manier waarop zij kunnen verduurzamen. Waarom is dit zo belangrijk: verlichting is geen onderdeel van het primaire proces en heeft daarom geen focus. Echter, met de goede, energiezuinige verlichting kunnen bedrijven en instellingen kosten besparen en daarmee het rendement verhogen. Om een idee te geven: Scapino bespaart jaarlijks (!) € 169.000 (één-honderd-en-negen-en-zestig-duizend !!!) aan energiekosten door in al hun vestigingen andere TL lampen toe te passen.

    13. De hompage weg geven nog niet gedaan maar kunnen we gaan testen. Bedankt voor de tip Maikel
      Naast webdesign leveren we ook persoonlijke hosting en dit pakket zetten we voor het eerste jaar flinke korting op en als de klant twijfelt is het eerste jaar gratis.
      Maar ook de WordPress training van 2x een uur bied ik gratis aan en daar heb ik al eens mee gescoord.

      Groeten,
      Marcel Westemijer

      1. Bedankt voor je input Marcel.

        We kunnen dus concluderen dat het gratis weggeven van een ‘stukje’ van je dienstverlening ook voor jou dus werkt?

        Goed om te horen!

        Groeten,
        Maikel Latour

    14. En wat als je producten tussen de 8.000 – 12.000 verkoopt. Hoe kun je dan iets weggeven wat in relatie staat tot deze prijzen?

      We hebben een keer een gratis ipad actie gehad voor het aanbrengen van 3 afspraken. In de praktijk is gebleken dat men het alleen deed voor de ipad en wij dus waardeloze afspraken hadden door heel Nederland.

      graag tips wat wij gratis kunnen weggeven.

      groet,

      Harold

      1. Dag Harold,

        Die vraag is natuurlijk moeilijk te beantwoorden op afstand. Daarvoor zou ik iets dieper in de situatie en dienstverlening moeten kijken. Laten we beginnen bij de vraag, wat verkoop je? Als je die vraag beantwoord kan ik wellicht iets gerichter antwoorden.

        Groeten,
        Maikel Latour

    15. Hi Maikel,

      Wat een goed artikel! Ik ben het helemaal met jou eens. Het leuke is ook dat ik onlangs nog een prospect aan de lijn had die vond dat ik zoveel gratis informatie weg gaf dat ze klant is geworden. Ze voelde zich schuldig dat ze niet betaalde.

      Ik moet zeggen dat het lang heeft geduurd voordat ik het geloofde, maar ondertussen heb ik zelf ook het verschil gezien. Ik heb een organisatie die ZZP en MKB helpt om de winst te vergroten. Dat doen we enerzijds door naar mogelijke besparingen te kijken, maar voor een groot deel ook door te kijken naar bijvoorbeeld het acquisitie traject, de website en de communicatie middelen zoals Social Media. Al tijdens het eerste gesprek krijgen prospect heel veel praktische tips waarmee ze zelf aan de slag kunnen om bijvoorbeeld hun website te optimaliseren. En wanneer ze dan gezien hebben dat het werkt komen ze vaak vanzelf terug om de moeilijkere dingen door ons te laten doen.

      Ik moet zeggen dat ik jouw blogs nog niet zo heel lang lees, maar ik kan me in praktisch alles vinden wat jij zegt! Ga zo door, je schrijft erg informatief.

      Groetjes,
      Helma

    16. Hoi Harold

      Wij zitten ook in die prijsrange en geven ons product op proef. Eigenlijk zoals maikel het eerder al aangaf. Mensen raken verknocht aan ons product en doen er minder snel afstand van. Mensen zijn bang om iets te verliezen wat ze al hebben. Dit werkt voor ons erg effectief.

      Ben wel benieuwd wat je precies doet……..?

      J

    17. Hi Maikel,
      Dank voor je blog. Het zet me weer even scherp.
      Als zzp-er, AtotZ HR ben ik ‘sterk in het creëren van werkplezier ”. Dit doe ik als trainer, coach en interim. Ik heb een website en merkte dat de traffic twee weken na de lancering van de site terugliep, dus ik ben gaan bloggen. Hierdoor krijg ik veel bezoekers op mijn site en wat opdrachtgevers, maar het mag nog meer. Ik ben nu E-book aan het schrijven over “kan je happiness creëren? Zodat ik net zoals jij een pop-up genereer en mensen aan mijn site kan gaan binden.
      Verder geef ik gratis “FISH-proef” sessies, zodat bedrijven kunnen kijken of de training interessant is. Ik ga n.a.v. jouw blog nog eens kijken of ik nog meer gratis te bieden heb, zonder dat ik teveel geheimen prijs geef.
      Fijn weekend
      groet Alice

    18. Gratis weggeven klinkt wat negatief en angstig. Volgens mij is het veel meer investeren in jezelf en mensen vertrouwen geven te laten zien wie ik ben en wat ik kan. Ik ben me er ook terdege van bewust dat er in mijn vakgebied ook flinke concurrentie is en in crisistijd ook minder te besteden is. En soms denk ik ook hoe kan ik me in godsnaam onderscheiden en succes gaan boeken.

      Ik heb inmiddels al enkele trainingen en coaching gratis weggegeven, of dus beter gezegd in mezelf geinvesteerd. Want het is ook een manier om te blijven oefenen, ervaring op te doen, naam te maken, kennis over te dragen, netwerken aan te boren en als belangrijkste ambassadeurs creëren. Dat laatste vind ik essentieel, dat zijn die mensen die mij hopelijk verder kunnen en gaan helpen naar ook betaalde klanten.

      Ik ben een trainer en specialist op mijn vakgebied (LinkedIn). Maar die zijn er veel meer. Wat ik ook ben is een mensenmens, die zijn er veel minder heb ik gezien en ervaren. De combinatie van deze 3 is dat waar ik me mee wil onderscheiden waarbij mijn kracht en focus ligt op de mensen. Ik wil ze leren kennen en doorgronden, van daaruit kan ik mij als trainer en specialist inzetten om ze echt op weg te helpen met in mijn geval LinkedIn.
      Als je dan denkt, leuk verhaal en droom maar verder dan kan ik inmiddels uit ervaring zeggen dat diverse cursisten (mensen) die ik heb geholpen, en ook enkelen gratis, dit aspect (trainer/specialist > mensenmens) als prettig en waardevol ervaren.

      Voor mij de bevestiging en motivatie daar mee door te gaan en ook koers te zetten naar betalende klanten. Want heel realistisch gezien zal er ook brood op de plank moeten komen om mijn bedrijf levensvatbaar te maken!

    19. Hallo Maikel,
      Inderdaad, een oude bekende maar wel eentje die erg nuttig kan zijn. Goed dat je dit even aanhaalt want dat geeft aan dat je niet steeds iets nieuws hoeft uit te vinden om toch creatief bezig te zijn.
      Het aanbieden van een kennismakings- les/pakket/sessie/etc geeft een belangrijke boodschap af, namelijk jouw eigen vertrouwen in je product/dienst. Ook is nu duidelijk dat je geen markt-koper bent die doorgaans met kortingen smijten.
      Voor de moeilijke gevallen biedt dit principe altijd nog de audit. Bv, een klantspecifiek rapport van alle kosten en baten dat je voor een afgesproken bedrag opstelt en in offerte uitbrengt. Dus voor 300,- weten ze nu of ze 8000 – 12000,- bij je investeren, bij accoord vervalt de 300,-

    20. Leuk idee. Fremium loont wel, kijk maar naar Google. Dat is welliswaar een andere insteek, maar ze geven je wat kado en jij geeft je hele online leven terug aan ze. Uiterst waardevolle marketing informatie.

      Ik ben makelaar en wij gaan in het najaar een nieuwe site maken. Daar gaan we gratis artikelen op zetten welke met het kopen, verkopen, huren, verhuren, hypotheken, burenrecht, erfpacht, studentenverhuur etc te maken hebben.

      Dat worden waardevolle artikelen om de vakkennis te bewijzen. Natuurlijk zullen we ze zo schrijven dat het vragen oproept waardoor ze ons gaan inschakelen.

    21. Hallo Maikel,

      Handige tips in jouw nieuwsbrief.

      Ik zal eerst een korte inleiding geven over mijn bedrijf en daarna mijn actie aangeven.

      Mijn bedrijf houdt zich bezig met Leegstandsbeheer (geen anti kraak of tijdelijke verhuur).
      Ik ontzorg vastgoedeigenaren met hun leegstaande vastgoed tegen lage kosten.
      Door het uitvoeren van maandelijkse gebouwinspecties op o.a. lekkages, braakschade, verlichting, brandblusmiddelen wordt het vastgoed in goede staat gehouden en blijft het aantrekkelijk voor potentiële huurders.
      Tijdens deze inspecties worden kleine reparaties direct uitgevoerd.
      Omdat ik hiervoor geen onderhoudsbedrijven inschakel levert dit een aanzienlijke en directe besparing op in uw onderhoudskosten.

      Sinds november 2013 verstuur ik maandelijks nieuwsbrieven. Met daarin o.a. tips over het onderhoud van het Leegstaande vastgoed.
      In de nieuwsbrief van afgelopen heb ik een gratis Quickscan voor leegstaande panden aangeboden. Dat houdt in een gebouwinspectie met rapportage waarin verbeterpunten en storingen worden aangegeven. Met daarbij een inschatting van de kosten.
      Deze rapportage krijgt de klant mee.

      Opmerkelijk is dat ik geen enkele reactie heb gekregen op deze nieuwsbrief met deze gratis Quickscan.
      Blijkbaar is gratis te duur.

    22. Hallo Maikel.

      Ik ben een scholingsite begonnen waar je ervaringen over opleidingen, cursussen en trainingen met elkaar kunt delen. Scholingaanbieders kunnen partner worden en krijgen dan verschillende voordelen. Zoals het plaatsen van aanbiedingen, informatie, video’s en links. Wanneer een aanbieder actief bezig is met het krijgen van recensies maak ik tevens promotie video’s. Het partner worden is tot dat de site voldoende bekend is gratis.

      Groetjes Melvin

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    * Richtlijnen voor gegevensbescherming en privacybeleid

    *

    Akkoord & doorgaan