Heb jij een USP? (Deel 2)

Dit artikel is een vervolg op deel 1. Heb jij DEEL 1 van dit artikel nog niet gelezen? Begin daar dan eerst met lezen.

Kun jij deze 5 vragen voor jezelf beantwoorden?

1). Ben ik uniek of is mijn bedrijf uniek in zijn soort?
    2). Bied ik meerwaarde voor de klant ten opzichte van mijn concurrent? Ja? Wat is die meerwaarde?
    3). Ben jij de beste in je vak? Niet alleen met de tong natuurlijk. Je moet het ook echt zijn. Ben je dit nog niet? Zorg dan dat je tot de beste gaat behoren en start direct met je zelfontwikkeling.
    4). Als iemand jou iets vraagt over jouw vakgebied, spreek jij dan met passie? Zien ze die passie in jouw ogen? Zo niet, onderneem je dan wel in het juiste vakgebied?
    5). Weet jij ‘waarom’ enkele van jouw concurrenten zo succesvol zijn? Wat doen zij anders dan jij? Beter gezegd, wat maakt hun uniek?

Wil jij meer klanten? Zo doe je dat!

Verplaats je altijd in de klant. Bedenk je altijd, waarom zou de klant voor jouw bedrijf kiezen? Heb jij echt iets extra’s te bieden? Ben jij nou echt zo goed als jij zegt? Je zult met iets extra’s moeten komen om de klanten tot je te winnen. Sterker nog, jij zult met iets moeten komen wat jou interessanter maakt dan je concurrent.

De sleutelwoorden hierin zijn:
– Opvallen
– Onderscheiden
– Uitblinken

Ben jij een beginnend fotograaf? Zorg dan dat je een sterk portfolio opbouwt. Heb je nog geen klanten? Doe dan wat vrij werk, en doe eens iets gratis. Als jij jouw waar onder de aandacht wilt brengen, dan moet je jouw kwaliteiten kunnen tonen. Doe dit dus met een sterk portfolio. Laat alleen je ‘beste’ werk zien. Laat jouw mindere foto’s eruit en toon alleen het aller beste! Hiermee laat je zien dat jouw kwaliteiten zitten in continuïteit en kwaliteit. De klant denkt dan al gauw dat jij consequent goede foto’s aflevert en dat als zij jou een opdracht gunnen, de kwaliteit nooit minder zal zijn dan dat geen wat zij in je portfolio hebben gezien.

Nog een voorbeeld?

Ik ben een ondernemerscoach en adviseur voor bedrijven. Wat maakt mij uniek? Ook ik heb hier lang naar moeten zoeken. Ik heb 13 jaar ervaring als ondernemer en richtte in die 13 jaar zeven bedrijven op. Het ene bedrijf was succesvoller dan de ander. Ik heb door de jaren veel geprobeerd en weet inmiddels wat wel en niet werkt. In mijn boek: Van ondernemer naar ondernemen, omschreef ik veel van mijn successen en fouten, maar ook hoe ik die fouten wist om te zetten naar leermomenten en successen. Ik heb het vak niet in de schoolbanken geleerd zoals veel coaches voor ondernemers. Sterker nog, ondernemen leer je niet op school. Dit leer je slechts door het veelvuldig te doen en door in de praktijk heel veel fout te maken. Nou denk jij natuurlijk, ja je hebt een bult ervaring, maar wat maakt jou dan zo uniek?

Wat maakt mij uniek?

Ik heb zo veel kennis en ervaring dat ik zelfs garanties durf te geven. Ik ben zo zeker van mijn toegevoegde waarde dat ik de klant garandeer dat hij of zij meer succes, en meer omzet binnenhaalt met mij als coach. Ik geef de garantie dat mocht ik ‘toch’ geen toegevoegde waarde bieden, dan krijgt de klant direct 50% van de investering terug.

Met het geven van mijn garantie en zekerheden, bied ik dus een meerwaarde en ben ik authentiek. Mijn ervaring en garantie zijn dus mijn USP. Hier lees je meer over Unique Selling Points en wordt er dieper op de materie in gegaan.

2 gedachten over “Heb jij een USP? (Deel 2)”

1. Natuurlijk zijn je USP’s belangrijk. Wat ik zelf echter belangrijker vind, zijn de UBR’s. Unique Buying Reasons van de klant.

Je kunt nog zo mooi kunnen vertellen wat jouw kwaliteiten zijn, als de klant (of in mijn geval cliënt) andere redenen heeft om bij je aan te kloppen dan je denkt, matchen de USP en UBR niet. Gevolg: dus geen match tussen de cliënt en jou.

Zorg dus altijd dat je eerst duidelijk hebt wat de reden is dat de cliënt (klant) bij je aanklopt zodat je jouw USP’s hierop kunt laten aansluiten. Of niet natuurlijk 😉

2. Hoi Maikel,

Mijn USP, even achter mijn oren gekrabt…. ja, ik denk het wel. In mijn branche (voedingssupplementen) zijn vele concurrenten. De producten die ik verkoop zijn uniek. Mijn blogs hierover (met als start een gratis product weggegeven), facebookacties etc. wordt in Nederland voor dit product nog niet gedaan. Ik ben een startende ondernemer, dus wellicht wijzigt mijn USP nog. Dit is het begin.
    groetjes, Mariska