Je bedrijf naar de maan

Mijn diensten als ondernemerscoach en Omzet Specialist, hebben enigszins iets te maken met de ruimtevaart. Waarom? Dat zal ik je proberen uit te leggen. In 1968 vloog het eerste bemande ruimtevaartuig, (Apollo 8) in een baan om de maan. Alle hierbij betrokken astronauten, inclusief die van vandaag de dag, zijn het erover eens.

De eerste keer

De eerste keer dat de mensheid de aarde vanuit de ruimte zag hangen in het heelal, kregen zij een heel ander beeld van de aarde. Deze ruimtevaarders ontwikkelde hierdoor een heel nieuw soort bewustzijn van henzelf en de aarde. Een van de astronauten zei destijds, onze focus was altijd slechts gericht op de maan. We dachten er nooit aan om achterom te kijken. Hiermee bedoelde hij, we dachten er nooit aan om te kijken naar de aarde. Kunnen wij dingen zien die wij eerder niet zagen? En waarom gebeuren die dingen?

Wil je weten wat zij zagen?

(1.)Ze zien de lijn die dag en nacht van elkaar scheidt en langzaam over de planeet beweegt. (2.) Ook zagen zij wolken van het type cumulonimbus. Grote langwerpige wolken waar onweersbuien uit voort komen en lange schaduwen over de aarde werpen. (3.) Het licht van steden en dorpen die laten zien dat zij tot leven komen. (4.) Doordat hun vaartuig om haar as draait, zien zij iedere 2 minuten de aarde, de maan en de zon. Alles hangend in de ruimte, volgens een vast systeem en vaste patronen. Dit noemen zij het overview-effect. “Je zult het pas begrijpen als je er bent geweest.” Dat zijn de woorden van deze astronauten. Overigens roepen de astronauten van vandaag de dag dit nog steeds. “Je moet het hebben meegemaakt om het te kunnen begrijpen.”

Wat zij tegenwoordig zien!

De astronauten van vandaag de dag zien nu wat wij als mensheid de afgelopen jaren hebben gedaan met de aarde. Het is het resultaat van ons eigen handelen. We weten allemaal dat de aarde beschadigd raakt door ons eigen toedoen.

Je zou je bedrijf kunnen vergelijken met de planeet aarde. Net als bij de aarde, geldt het ook voor jouw onderneming. Het zijn allemaal systemen, processen en factoren, die bepalen of jouw bedrijf succesvol zal zijn of niet. Los van de discussie wat nou eigenlijk succes is. Succes is natuurlijk voor iedereen anders.

Verander in alle tekst hierboven nu eens de woorden ‘onweerswolken’ en ‘maan’, naar de woorden uitdagingen en succes die jou als ondernemer op je pad zullen komen. Zie je het verband?

Ik zie vanuit mijn perspectief als ondernemerscoach en omzet specialist, jouw bedrijf als de planeet aarde, welke volledig afhankelijk is van factoren, processen en onderdelen. Deze factoren, processen en onderdelen bepalen of jouw aarde lang zal bestaan, of snel zal vergaan.

Waarom je voor hulp bij mij aan zou moeten kloppen? Ik grijp even terug naar de uitspraak van de astronauten van de Apollo 8 om dit te verduidelijken. “Je zult het pas begrijpen als je er bent geweest.” Ik ben er meerdere malen geweest. Hiermee bedoel ik natuurlijk niet de maan. Maar wel het succes in ondernemerschap. Ik gun jou dit succes natuurlijk ook! Ik kan jou helpen met jouw bedrijf. Ik help jou om ook van jouw bedrijf een succes te maken. Het is mij meerdere malen gelukt. Dus ook ‘jij’ kunt het. Je moet alleen weten hoe.

Edgar Mitchell, voormalig Apollo astronaut heeft ooit gezegd:
“Je moet naar de aarde kijken i.p.v. erop te staan, wil je het zien en begrijpen.”

Dit sluit precies aan bij mijn verhaal over het overview-effect & ondernemerschap. Samen werken we ‘aan’ je business i.p.v. het werken ‘in’ je business. Dat schept verheldering, overzicht en leidt uiteindelijk naar het succes van jouw bedrijf.

Ook jij hebt vast en zeker een mening over dit artikel, of heb je een vraag? Geef je mening, of stel je vraag in een reactie onder dit artikel.

Op naar succes!

Gepubliceerd door Maikel Latour

Ik leer ondernemers in Nederland, België, maar straks ook op de planeet Mars, slimme (online) marketing strategieën. Mijn trainingen maken online marketing voor iedere ondernemer begrijpbaar en eenvoudig (zelf) toepasbaar.

Doe mee met de conversatie

3 reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Richtlijnen voor gegevensbescherming en privacybeleid

*

Akkoord & doorgaan