Jouw doelgroep gemakkelijk specificeren

Een vraag die ik veel tegenkom op mijn maillijst “tips en adviezen”, is het vinden van de doelgroep. Ik zal het in het kort uitleggen hoe je jouw doelgroep meer kunt gaan specificeren en bepalen. Uiteraard kan ik jou niet in een artikel op mijn blog, specifiek op jouw bedrijf en situatie adviseren.

Daar zijn natuurlijk mijn diensten als omzet specialist de beste oplossing voor!

De meest gemaakte fout

Veel ondernemers… Eigenlijk moet ik zeggen, ‘heel veel’ ondernemers, richten zich met hun business op een groot publiek. Dit is in eerste aanleg geen probleem natuurlijk. Wel is het een probleem als jij een beperkt budget hebt voor je marketing en sales.

Het is altijd moeilijk om gericht te benaderen bij een veel te grote doelgroep. Dan heb ik het nog niet eens over het wel of niet kunnen leveren van kwaliteit of continuïteit.

Ondernemers hebben vaak de neiging om zich op zoveel mogelijk verschillende diensten en markten te richten. Zij denken hiermee een breder publiek te bereiken, en dus meer omzet binnen te halen. Niets is minder waar. Hoe specifieker jij jouw doelgroep voor jezelf omschrijft, hoe meer omzet jij zult gaan binnenslepen.

Tevens zul jij merken dat het een stuk makkelijker en goedkoper gaat worden om deze doelgroep te vinden en te benaderen. Hiermee bedoel ik natuurlijk op het gebied van marketing, sales, en advertising. Ik neem als voorbeeld in dit blog mijn eigen diensten als je het goed vindt.

De stappen

Stap 1
Vraag jezelf af, wie is mijn doelgroep. Dus met andere woorden, wie is de klant waar jij je op dit moment op richt. Schrijf deze op papier.

Stap 2
Deze stap is eigenlijk een vraag. Haal jij uit jouw huidige doelgroep voldoende omzet? Zoveel dat je het werk niet meer aankunt? Nee? Ga dan door naar stap 3. Is jouw antwoord ja, kun je stoppen met lezen en ga je vandaag lekker uit eten o.i.d..

Stap 3
Mijn doelgroep is natuurlijk “de ondernemer“. ‘De ondernemer’, is een te groot publiek. Ik heb een schets gemaakt van waar ik ben gestart, en waar ik ooit op ben uitgekomen. Zie hieronder. Graag zou ik willen dat jij een soortgelijk schema en analyse maakt, gericht op jouw eigen bedrijf en doelgroep.

Uitleg van wat je ziet op bovenstaande schets:

De oranje kleur in de afbeelding duidt de gemaakte keuze in doelgroep. Met opzet wordt het lettertype steeds kleiner. Dit doe ik om aan te duiden, hoe kleiner en specifieker de doelgroep wordt, hoe makkelijker het wordt om je op hen te gaan richten.

Met andere woorden, hoe kleiner de doelgroep, hoe gemakkelijker jij je doelgroep kunt vinden en benaderen.

De oplettende lezer zal hebben opgemerkt dat ‘ik’ zelfs nog dieper zou kunnen gaan in het specificeren van mijn doelgroep. Landelijk opererend zou regionaal kunnen zijn, en Gevestigde orde of Startups, zouden een van beiden kunnen zijn. Ook zou ik mijn business ‘nog verder’ kunnen uitdiepen. Ik zou er namelijk nog voor kunnen kiezen om alleen mannen, of alleen dames te helpen met hun bedrijf.

En natuurlijk niet te vergeten, kan ik er voor kiezen om slechts bedrijven in een bepaalde branche of bedrijfstak te helpen aan meer omzet. Je ziet het, de mogelijkheden zijn eindeloos. Onthoud dus één ding goed. Hoe specifieker jij jouw doelgroep specificeert, hoe gemakkelijker het wordt om je bedrijf te laten groeien aan klanten, en in omzet.

Ik zou graag willen dat jij precies hetzelfde gaat doen voor jouw bedrijf. Heb je vragen omdat je er bijvoorbeeld niet helemaal uit komt, let me know!

In een volgend artikel ga ik je vertellen hoe jij gemakkelijk jouw specifieke doelgroep kunt vinden met de hedendaagse methoden en middelen.

Deel dit artikel aub met zoveel mogelijk mensen. Help ook een ander op weg naar succes! Of gun jij het alleen jezelf?

Op naar succes!

1 gedachte over “Jouw doelgroep gemakkelijk specificeren”

  1. Heel goed advies, dank je wel! Ik heb die fout ook gemaakt, product zo breed mogelijk in de markt te zetten, in de hoop dat je links en rechts klanten opvist. Ik probeer nu beter doelgroep te bepalen, maar merk dat ik nog steeds bang ben klanten te verliezen als ik me focus op een kleinere, geselecteerde groep, en het is nog steeds verleidelijk die uitstap naar een grotere groep te maken. Maar richt me nu wel op een door mij bepaalde doelgroep, en merk dat het promoten makkelijker is geworden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Richtlijnen voor gegevensbescherming en privacybeleid

*

Akkoord & doorgaan