marketingstrategie

Klantenbinding als marketingstrategie

Maakt klantenbinding op dit moment deel uit van jouw marketingstrategie? De reden dat ik deze vraag stel is omdat iedere business een vangnet nodig heeft. Zonder vangnet loop je namelijk kansen mis om bezoekers aan je te binden.

Wil je weten waarom? Ik ga het je in dit blog uitleggen.

klantenbindingEen klant loopt je winkel binnen, kijkt wat rond en gaat weer naar buiten. Dit gebeurt ook online. Iedere dag en op elke website.

Iemand komt op je website, klikt wat rond, leest wat en vertrekt weer. Maar wat betekent dit?

Als een bezoeker op je website komt maar geen bestelling plaatst of contact zoekt, betekent dit niet meteen dat hij of zij niet heeft gevonden wat hij zocht.

En hier komt klantenbinding om de hoek kijken.

Zoals ik in mijn vorige blog al heb uitgelegd, minder dan 5% van de bezoekers op een website gaan bij een eerste bezoek over tot aankoop.

Dus maak je niet druk. De bezoeker was nog niet klaar om te kopen. Mogelijk moet je bij de bezoeker nog wat belemmerende bezwaren wegnemen. Of de persoon is gewoon nog niet helemaal overtuigd van de noodzaak.

Een ding is duidelijk. Het was gewoon nog niet het juiste moment. Een groot percentage koopt op een later moment alsnog.

Maar als deze bezoeker je website verlaat, ben je hem (of haar) kwijt en mis je de kans om alsnog een verkoop te realiseren.

Zie je hoe belangrijk klantenbinding is? Houd klanten of leads vast. Of zorg dat bezoekers vaker terugkomen. Want niet iedereen koopt bij zijn (of haar) eerste bezoek.

Haal verloren bezoekers terug

Als een bezoeker je website bezoekt en wat leest, klikt hij (of zij) je website weer weg zodra hij klaar is met lezen. De kans is groot dat deze bezoeker je website nooit meer bezoekt.

Mogelijk was deze bezoeker toevallig door het klikken op een linkje in een tweet of via een zoekopdracht in Google bij je terecht gekomen.

Dit betekent dat je hiermee de kans hebt verkeken om van deze bezoeker een klant te maken.

Klantenbinding met e-mailmarketing

Maar als deze persoon zich heeft aangemeld op je mailinglijst, dan haal je hem op ieder moment terug naar je website door het verzenden van een
e-mail met informatie die relevant is voor deze persoon.

“Please! Come back!”

Stel nou dat jij op Google zoekt naar informatie over e-mailmarketing. Je komt in de zoekresultaten mijn website tegen, je klikt en komt op mijn website terecht.

Je leest een blog van mij over over e-mailmarketing en na het lezen klik je mijn website weer weg.

Ik heb je voorzien van gratis informatie. Dat is mooi voor jou, maar ik had liever van jou een lead of klant gemaakt. Dat gaat nu niet meer, want je bent al weg.

Had onderaan mijn blog nu een formulier gestaan, waar jij je voornaam en e-mailadres kon invullen in ruil voor een gratis E-book over
e-mailmarketing, dan was de kans groot dat je jouw gegevens had achtergelaten.

Ik had je dan wekelijks of tweewekelijks tips kunnen toesturen, zodat ik als expert op het gebied van e-mailmarketing iedere keer weer even in je achterhoofd aanwezig ben. Maar dat is nog niet alles.

Ik kan je ook na een aantal weken een e-mail sturen met hierin een onweerstaanbare aanbieding om mijn e-mailmarketingtraining aan te schaffen. Dat betekent omzet! Omzet die je anders mogelijk laat liggen.

Zie je het nut van een mailinglijst? Je maakt van (toevallige) bezoekers warme leads en zelfs klanten.

Iedere persoon op je mailinglijst is geld waard. Hoe meer mensen, hoe meer geld je mailinglijst dus waard wordt.

Wanneer je eenmaal een grote mailinglijst en een band met de subscribers hebt opgebouwd, wordt verkopen ineens gemakkelijk.

Meer vormen van klantenbinding

Niet iedereen meldt zich aan op een mailinglijst. Want ook deze marketingstrategie kent haar eigen conversiepercentage.

Dus mocht je een bezoeker niet zover krijgen om zijn of haar e-mailadres bij je achter te laten, dan zijn er nog enkele andere manieren om de bezoeker toch in een zekere zin aan je te binden of loyaal te maken aan je bedrijf.

Enkele voorbeelden zijn:

ikeafamilycardIkea klantenkaart – Deze kaart is een goed voorbeeld van een loyaliteitsprogramma. De kaart om klanten te binden is bedoeld om IKEA-leden extra naar de winkel te krijgen omdat zij aanbiedingen en kortingen krijgen, die klanten zonder deze kaart niet krijgen.

 

socialmediaSocial sharing – Spoor een websiteverlater op z’n minst aan één van de socialmediasharingknoppen te gebruiken. Uit onderzoek van professor Cialdini blijkt dat mensen graag consistent zijn. Hebben zij met een tweet of bericht eenmaal te kennen gegevens dat ze je website of blog waarderen, is de kans groter dat ze later nog eens terugkomen.

 

Zegelkaart – Bakkerij ’t Stoepje heeft een online stempelkaart (zegelkaart voor klantenbinding) die klanten kunnen downloaden. Je kunt vooraf om een
e-mailadres vragen vóórdat ze de spaarkaart downloaden. Zo kun je rechtstreeks kortingsbonnen mailen die ze printen en inleveren in de winkel.

 

Facebook likeFacebookpagina liken – Laat de bezoeker in ieder geval je facebookpagina liken, zodat men jouw posts op Facebook ziet langskomen. Op deze manier komt je merk toch telkens weer even langs in zijn of haar timeline. Zo blijf je toch nog een beetje top of mind. En in het gunstigste geval weet je de bezoeker met een muisklik toch weer terug te krijgen naar je website.

 

Deel met ons jouw manier van klantenbinding. Hoe probeer jij klanten zo lang mogelijk aan je bedrijf te binden?

2 gedachten over “Klantenbinding als marketingstrategie”

    1. Dank voor je reactie. Het is zeker geen gemakkelijk of basic onderwerp. Wel is het zaak dat het zorgvuldig wordt bekeken en onderzocht.

      Als minder dan 5% ineens koopt, is het dus noodzakelijk om de doelgroep te binden. Anders loop je echt teveel omzet mis.

      Groeten,
      Maikel Latour

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *