Koud bellen betekent voorbereiden

Koude acquisitie blijkt voor veel commerciele mensen een lastig en vervelend onderwerp, dat ze het liefst blijven uitstellen. Veroorzaakt door een natuurlijke weerstand en vaak zelfs ‘angst’ om onbekenden te bellen. Het werven van nieuwe klanten is echter een noodzakelijke activiteit voor elke organisatie die wil groeien en bloeien, zowel voor startende ondernemingen als voor de gevestigde bedrijven. Hier enkele tips om je mee voor te bereiden op je belrondje.

Advies 1
Wees jezelf. Ga niet overdreven acteren maar wees creatief. Het gaat allemaal om de beleving van de klant. De klant moet een prettig gesprek ervaren.

Advies 2
Heb jij ooit iets van iemand gekocht die jij niet aardig vond? Zorg dat jij in de smaak valt valt bij de persoon aan de andere kant van de lijn. Pas jouw ‘Tone of Voice’ aan aan die van de klant.

Advies 3
Uit onderzoek is gebleken dat het grootste gedeelte van de deals wordt gesloten om de persoon. Met andere woorden, mensen kopen van mensen en niet van bedrijven. Wees vriendelijk, wees jezelf.

Advies 4
Zorg dat je altijd je pitch paraat hebt. Hiermee bedoel ik niet dat je hem hebt uitgeschreven en op je bureau hebt liggen. Maak hem eigen. Een script heeft een klant veelal snel door.

Advies 5
Verkoop altijd een oplossing van een probleem. Zorg dus dat je doorvraagt en er achter komt welk probleem de klant heeft.

Advies 6
Geef duidelijk bij de klant aan wat de benefits zijn als hij/zij met je in zee gaat.

Advies 7
Zorg dag je weet wat jou of jouw business uniek maakt. Dit heet een USP. Je verkoopt een klant nooit het verhaaltje dat jij de beste bent. Dat roept namelijk iedereen. Je zult met meer moeten komen. Wat maakt jou beter dan je concurrent?

Advies 8
Prospects zijn leuk, leads zijn leuk. Maar zorg altijd voor een goede follow up! Zonder een gedegen follow up is al je werk voor niets geweest!

5 gedachten over “Koud bellen betekent voorbereiden”

  1. Hallo Maikel,

    Bedankt voor de tips, hier kan ik zeker wat mee in mijn ‘koude’ acquisitie gesprekken!

    Wat ik vaak bij mezelf merk, is het vaak niet goed ‘blijven’ luisteren naar de klant/prospect. Ik heb zelf vaak de neiging om als een klant bezig is om zijn probleem te vertellen, dat ik het zelf ga aanvullen, en dan denk ik wel te weten wat zijn probleem is! Niet doen!
    Altijd goed blijven luisteren! Wat de klant verteld is zo belangrijk, en als je goed luistert, kan je veel betere en efficiëntere oplossingen bieden!

    Vriendelijke groet,

    Jesse

    1. Jesse,

      Het gevaar is inderdaad dat je gaat proberen om bezorgdheid of eventuele wanklanken bij de klant weg te nemen. Veel verkopers vergeten op dat moment alleen wel dat zij ook punten kunnen noemen waar de klant nog helemaal niet aan heeft gedacht. Hiermee neem je soms de twijfel niet weg maar vergroot je de twijfel om gebruik te gaan maken van jouw diensten.

      Bedankt voor je reactie,
      Maikel Latour

  2. Leuk artikel!

    Advies 2 is voor mij een eyeopener eerlijk gezegd. Klinkt raar misschien maar ik ben denk ik altijd te veel bezig geweest met mijn kant van het verhaal.

    “Heb jij ooit iets van iemand gekocht die jij niet aardig vond? Zorg dat jij in de smaak valt valt bij de persoon aan de andere kant van de lijn.”

    Bedankt Maikel. Erg nuttig blog.

    Groet
    Jeroen de Vries

  3. Koud bellen naar ondernemers is ook een kwestie van rustig opbouwen, laat in het eerste gesprek goed merken dat je kennis van zaken hebt en gewend bent om oplossingen in zijn/haar branche op te lossen.
    Stuur dan informatie toe waarin je oplossingen biedt.
    Als je dan terug belt en de ondernemer heeft een probleem dan direct naar een afspraak toe werken. Als hij/zij dat niet heeft complimenteren en vragen om te linken via linkedin zodat sneller contact gezocht kan worden als er wel een probleem voordoet.

    Ps. Een probleem kan ook een vraag naar een product zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Richtlijnen voor gegevensbescherming en privacybeleid

*

Akkoord & doorgaan