Koud bellen, mij niet gezien

Jakkes! Koud bellen is voor de meeste ondernemers erg lastig. Het is de pijnlijkste verkoopjob die je je kunt voorstellen. Maar, hoe meer je belt hoe eerder een opdracht. Het is een groots spel vol afwijzing, angst en ijdele hoop.

Koude acquisitie: 100 telefoontjes plegen en er maar twee klanten aan over houden klinkt erg negatief. Althans, dat was mijn eerste beredenering toen ik net begon met ondernemen.

Echter, ik heb ook geleerd soms het negatieve 180 graden om te draaien en het opnieuw te bezien. Ik kwam tot de volgende conclusie: het is een onderdeel van het verkoopproces waar je doorheen moet.

Je moet 98 keer ‘nee’ aanhoren om twee keer een ‘ja’ te mogen krijgen. Dus wil je tien nieuwe klanten? Dan zul je 490 keer ‘nee’ moeten aanhoren. Maar dan heb je er wel weer tien nieuwe klanten bij! Simpel as that.

9 gedachten over “Koud bellen, mij niet gezien”

  1. Helemaal mee eens! Als je er positief in gaat, laat je je ook niet demotiveren door de negatieve reacties. Het is wel prettig om goed bij stem te zijn en niet net een amandel OK te hebben gehad!

  2. Het valt inderdaad reuze mee als je eenmaal in de flow zit. Maak er een mooie uitdaging van voor jezelf met deadlines als een stok achter de deur. Dat is wat ik doe en dat werkt goed.

    1. Inderdaad Maureen. Het stellen van deadlines is cruciaal bij koude acquisitie. Maar vooral het accepteren van een nee is minstens net zo belangrijk. Veel ondernemers pakken dit niet erg handig aan. Je kunt voordat je bij een “nee” ophangt, altijd nog een tweede benadering proberen. Maar respecteer de “nee” van en klant en ga nooit iemand irriteren. Dat is waar het vaak fout gaat. Je richt alleen maar schade aan bij het blijven plakken op een klant. Nooit doen dus! 😉

      Groeten,
      Maikel Latour

  3. Interessant om te lezen. Zwaartepunt (meestal ervaringen uit het verleden) is afwijzing. Veel mensen kunnen niet met afwijzingen omgaan en betrekken dit op bijvoorbeeld liefde, werk/onderneming of een andere doelstelling in het leven. Als je dus vooronderstelt dat niet iedereen je afwijst zal je makkelijker bellen. Een mega tip is: ‘Baseer je identiteit nooit op wat anderen van je denken. We zijn allemaal individuen en hebben allemaal iets heel unieks te bieden.’

  4. Beschouw de 2 keer als een succes en de 98 keer als een soort “leermoment” , je wordt er beter van doordat je met je doelgroep in gesprek bent en zo kom je er ook eenvoudiger achter wat er werkelijk leeft. Daar kan je dan je volgende gesprekken of product/dienst eventueel op aanpassen. Door te praten en te vragen kom je eerder achter de behoeften “pijnpunten” van je doelgroep, dan door vakbladen, rapporten en het internet af te struinen. Dus eigenlijk kan je koude acquisitie ook een beetje zien als marktonderzoek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *