Doe mij maar een broodje eenheidsworst

Is jouw visitekaartje echt een visitekaartje?

Ik open dit blog met het onderstaande filmpje. Dit filmpje is uiteraard overdreven. Natuurlijk heb je geen tijd en/of geld om jezelf te presenteren, natuurlijk kies je daarom voor Vistaprint, Drukwerkdeals, Flyerzone en ga zo maar door. Natuurlijk kies jij voor dat broodje eenheidsworst, wie niet! Lees dan ook vooral niet verder, geef je smaakpapillen vooral niet de kost.

Wel geïnteresseerd? Goed dan.

Het volgende zal heel herkenbaar overkomen. Je bent op een netwerkbijeenkomst of bij een prospect op bezoek en er komt altijd dat moment waarop men naar jouw visitekaartje vraagt. Als ondernemer weet je dat je een goed visitekaartje, in de niet letterlijke zin van het woord, moet achterlaten. Maar op de één of andere manier denken we dat als het letterlijk om je visitekaartje gaat, het geven van doorsnee kaartje (kwaliteit) prima is.

De eerste indruk is belangrijk. Jouw persoonlijke presentatie en uitstraling van jouw bedrijf zijn daar onderdeel van. Als je geen geld en/of tijd wil investeren in jouw merk dan zullen jouw prospects het gevoel hebben dat je niet gelooft in het product, jouw bedrijf. Het visitekaartje is vaak het eerste dat ze van jouw bedrijf in handen krijgen. Zorg dus dat het een goed blijvende indruk achter laat.

Hoe vaak verdwijnt het doorsnee kaartje niet linea recta, zonder het ook maar een blik waardig te gunnen, in de binnenzak van een jasje. Om eenmaal thuisgekomen direct in de prullenbak in te belanden.

Een gemiste kans om een goede, opvallende indruk te maken.

Cadeautje

Het moet anders! Dat vinden wij. Het overhandigen van jouw visitekaartje moet je zien als een moment van brandbeleving. Het moet voor de ontvanger voelen alsof ze een cadeautje krijgen dat ze niet durven weg te gooien. Zorg ervoor dat ze jou niet vergeten.

En aangezien iedereen met dezelfde simpele kaartjes van 55 bij 85 mm rondlopen val je al snel op. Profiteer van dit voordeel.

Tips & tricks

Hieronder zet ik een aantal mogelijkheden uiteen waarvan je gebruik kunt maken om op te vallen en te zorgen dat het geven van een visitekaartje jouw moment wordt.

Vorm

Bijna alle kaartjes die voorbij komen hebben het formaat 55 bij 85 mm. De simpelste manier om op te vallen is door te kiezen voor een ander formaat.

Materiaal

Wij houden ervan dingen te voelen, onze vingers zijn heel gevoelig voor verschillende materialen. Ze zijn zelfs in staat om rimpeltjes van dertien nanometers hoog te voelen. Van de vele papiersoorten die er zijn worden er tegenwoordig nog maar een klein aantal gebruikt, en waarom? Omdat de drukker ze voor je uitzoekt?! De keuze die zij maken heeft niets met kwaliteit of gevoel te maken. Bovenstaande bedrijven maken de keuze op basis van gemak bij verwerking en prijs. Ze kopen heel groot in waardoor het een puur centen kwestie is geworden.

Zonde! want druktechniek en papierverwerking zijn mooie ambachten die op het punt staan uit te sterven. Naast keuze uit papier zijn er nog vele andere materialen die je kunt overwegen. zoals metaal, hout, karton, textiel etc.

Drukwerkveredeling

Alleen de term klinkt al mooi. Er zijn allerlei drukwerkveredelingstechnieken om je drukwerk een uniek uiterlijk te geven. Een kleine opsomming:

  • Foliedruk. Het woord zegt het al. Het drukwerk wordt voorzien van folie, gestempeld in een bepaalde vorm. Eventueel kun je daarna weer kleur eroverheen drukken waardoor de kleuren echt oplichten van het papier.
  • Boek op snee. Het drukwerk wordt aan de zij-kanten voorzien van een kleur. Een techniek afkomstig uit de boekdrukkunst maar tegenwoordig weer heel hip binnen de visitekaartjes branche.
  • Stansen & lazerstansen. Met deze techniek kun je je drukwerk een eigen vorm geven. Van afgeronde hoeken tot het uitsnijden van het logo.
  • Pregen. Een tekst, logo of afbeelding kan verhoogd of verdiept relief gegeven worden.
  • Gecacheerd papier. Verschillende papiersoorten combineren.

Er is natuurlijk nog veel meer creatiefs te bedenken om mensen even op te laten kijken van hun broodje eenheidsworst en jou echt de welverdiende aandacht te schenken.

Maar euh, doe mij toch maar een broodje eenheidsworst, ja toch?!

4 gedachten over “Doe mij maar een broodje eenheidsworst”

  1. Leuk te lezen.

    Past helemaal bij mijn keuze om geen kaartjes meer te laten drukken.
    In plaats daarvan schrijf, stempel en snijd ik zo nu en dan een avondje.

    Zodoende passen de kaartjes beter bij mij en de mensen die er 1 van me mogen hebben.

    1. Dag Maaike,

      Interessant om te lezen dat jouw werkwijze en strategie haaks staat op die in het filmpje.

      Leuk om te lezen dus. Ben benieuwd naar hoe mensen reageren op jouw kaartjes.

      Hoe zijn de reactie gemiddeld genomen?

      Bedankt voor je reactie!

      Groeten,
      Maikel Latour

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Richtlijnen voor gegevensbescherming en privacybeleid

*

Akkoord & doorgaan