Het geheim voor meer inschrijvingen op je mailinglijst

Enkele weken geleden gaf ik in het artikel ‘In 4 stappen aan de slag met e-mail marketing‘ informatie over het hoe en waarom van een maillijst. In dit artikel ga ik je enkele tips geven waarmee je jouw maillijst exceptioneel kunt laten groeien.

Waaruit moet jouw maillijst bestaan?

Als je wilt dat een maillijst voor jouw onderneming nut heeft, dan zul je ervoor moeten zorgen dat je de volgende doelen stelt.

Doel 1: een hoge conversiewaarde van bezoeker naar subscriber;

Doel 2: zoveel mogelijk gerichte bezoekers die behoren tot jouw doelgroep;

Doel 3: subscribers die zoveel van jouw website houden, dat ze het graag verder vertellen.

Het gaat bij de website en conversie totaal niet om het wel of niet hebben van geluk. Het gaat om het continue monitoren en sleutelen t.b.v. de online conversie.

Ga vooral niet rationeel kijken naar de onderstaande tips en adviezen. Conversie heeft vrij weinig te maken met rationeel denken. Het gaat vooral om het onderbewuste van het menselijk brein.


Wel of geen pop-up venster voor de inschrijving van je nieuwsbrief?

Wat vind jij van een pop-up venster? Irritant? Veel mensen ervaren een pop-up venster als irritant. Maar toch is dit de meest effectieve optie om mensen te laten inschrijven voor je nieuwsbrief. Uiteraard hangt het wel af van wat je als incentive (cadeau/ruilmiddel) gaat weggeven. Dat is natuurlijk logisch.

Maar, zoals ik al zeg, het is zeer effectief. Op mijn website is het zelfs de inschrijfmogelijkheid met de hoogste conversie. Zorg er wel voor dat de irritatie zo laag mogelijk blijft. Dit doe je o.a. door een time-out in te stellen. Je krijgt de pop-up pas te zien als je langer dan 30 seconden een artikel leest en slechts 1 x per maand.

Als je al een pop-up venster onder je neus krijgt, terwijl je nog niet eens weet wat er op een de website te halen valt, komt dit erg bruut over. Zorg dus voor een time-out. Maak het voor je bezoekers ook mogelijk om de pop-up weg te klikken. Zo bepaalt de bezoeker zelf of hij/zij op je aanbod wilt ingaan.

Vergeet niet om je pop-up responsive te maken. Dan is je pop-up ook op mobiele apparaten volledig zichtbaar en voorkomt het een hoop irritatie.

Het gebruiken van een pop-up is zeker het overdenken waard. Een pop-up trekt veel meer aandacht dan een opt-in formulier in de zijbalk van je website.


De beginpagina van jouw website omtoveren tot een opt-in pagina?

Toen ik vorige week door mijn Google Analytics account zat te bladeren, kwam ik erachter dat de beginpagina van mijn website net zoveel bezoekers trekt als de meest favoriete blogs en artikelen op mijn weblog.

Dit houdt feitelijk dus in dat ik meer kan doen met mijn beginpagina dan ik op dit moment doe. Mocht jijzelf een weblog hebben en je bezoekers komen doorgaans op je artikelen binnen, dan kan het zeer verstandig zijn om van de beginpagina van je website een grote opt-in pagina te maken.


‘Less is more’ als het gaat om e-mailmarketing opt-in formulieren

Het is een feit dat hoe meer je van je nieuwsbrief- of maillijstleden weet, hoe effectiever je maillijst voor je onderneming zal zijn. Maar waar veel websites de fout in gaan is bij het inschrijfformulier. Hoe meer velden de bezoeker op een inschrijfformulier moet invullen, hoe kleiner de kans wordt dat zij zich ook daadwerkelijk zullen gaan inschrijven.

Een voorbeeld. Hoe vaak kom jij een opt-in formulier tegen en zie je op het formulier een zin staan als “Bij ons zijn uw gegevens veilig” of “Ook wij hebben een hekel aan spam. 100% no-spam garantie?” Uit onderzoek bij mijn klanten blijkt dat het verwijderen van dit soort zinnen, de conversie op het formulier gemiddeld toeneemt met 19% tot 27%.

Hoe meer informatie jij van je maillijstleden hebt weten te bemachtigen, hoe beter het is voor je e-mailmarketingcampagne. Dat is een feit. Maar doe het niet aan de voorzijde van je website. Er zijn voldoende methoden en strategieën te verzinnen om meer informatie van je leden los te peuteren. Werf de gewenste informatie aan de achterzijde (na inschrijving).


A/B en splittesten zijn een must op iedere website

Bij conversie gaat het vooral om het onderbewuste van het menselijk brein. A/B en splittesten zijn geweldige methoden om de effectiviteit van je website te meten en de conversie te verhogen.

Ik zal je een aantal voorbeelden geven. Als je op mijn website rechtsboven naar de zijbalk kijkt, dan zie je daar één van mijn opt-in formulieren. Wekelijks worden al mijn formulieren gemeten, getest en getuned. De laatste testen deel ik graag met je. De header (kopje) boven het formulier is op dit moment rood van kleur. Voorheen was deze zwart.

Toen ik de kleur veranderde nam de conversie met 2% toe. Toen ik de headertekst groter maakte, nog eens 1%.

Toen ik de kleur van de subscribe knop met de tekst “Ontvangen”, geel van kleur maakte, nam de conversie af met 2%. Toen ik de kleur van deze knop groen maakte, nam de conversie toe met 4%. Toen ik de twee oranje pijlen onder het formulier plaatste, nam de conversie toe met 33%.

Natuurlijk zijn bovengenoemde getallen kort door de bocht. Ze zijn afhankelijk van meerdere combinaties van testen. Maar het gaat mij erom dat je een beeld krijgt van wat A/B en splittesten voor de conversie op je website kunnen doen.

Al mijn testen worden 4 x per jaar nogmaals uitgevoerd en in verschillende combinaties. Dit om te voorkomen dat het aan het type bezoeker ligt. Dit zou iedere webmaster mijn inziens moeten doen. Doe je dit niet, dan is de kans behoorlijk groot dat jouw cijfers op toeval berusten. En dat moet je voorkomen.

Enkele voorbeelden van wat je zoal kunt testen:

  • headlines (kopteksten)
  • bepaalde woorden vervangen
  • incentive
  • pijlen en aanwijzers
  • afbeeldingen
  • tekst van je subscribe knop
  • achtergrondkleur van formulier t.o.v. achtergrondkleur van website.

A/B en splittesten kun je praktisch alleen uitvoeren als je dagelijks grote aantallen bezoekers op je website hebt.

Heb je deze grote hoeveelheid bezoekers niet? Ga dan vooral niet zomaar aan de slag met A/B en splittesten. Je cijfers zijn in dat geval onbetrouwbaar!


Heb jij vragen of wil je mij laten weten wat je van dit artikel vindt? Laat hieronder dan hieronder een reactie achter.

2 gedachten over “Het geheim voor meer inschrijvingen op je mailinglijst”

  1. Maikel,

    Je schrijft: “A/B en splittesten kan je praktisch alleen uitvoeren als je dagelijks grote aantallen bezoekers op je website hebt.” Waar ik dan wel benieuwd naar ben: wat versta je concreet onder ‘grote aantallen’?

    Janneke

    1. Dag Janneke,

      Dank voor je vraag. Er is een gemakkelijke rekensom voor. Het aantal conversies op je website vermenigvuldigen met factor 15. Dus stel je hebt op jouw bezoekersaantal (stel; 200) wekelijks een conversiepercentage van 5%, dan wordt de uitkomst: 3000.

      De som is dus 200 * 15 = 3000 bezoekers benodigd (om goed te kunnen testen).

      Groeten,
      Maikel Latour

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Richtlijnen voor gegevensbescherming en privacybeleid

*

Akkoord & doorgaan