De mindset bij het netwerken

Bij netwerken heb je de juiste mindset nodig. Denk niet: ik ga vandaag netwerken en kom met een aantal nieuwe klanten of leads terug op kantoor. Nee!

Netwerken is meer dan klanten trekken, je verkoopverhaal houden en het uitwisselen van visitekaartjes.

Zorg dat je altijd van waarde bent op een netwerkbijeenkomst. Het sleutelwoord bij netwerken is namelijk ‘waarde’!

Netwerken is gezien worden. Je vertelt wat jouw bedrijf doet en luistert vooral naar wat die ander te vertellen heeft. Stel de juiste frequentie in om de juiste signalen te ontvangen.

Met andere woorden: vind uit met welk probleem je gesprekspartner zit. Heb jij een oplossing? Nog beter, los het probleem op. Heb jij niet dé oplossing voor zijn of haar probleem?

Wellicht iemand in jouw netwerk met de kennis en kunde om het probleem op te lossen? Breng deze twee partijen bij elkaar en je wint aanzien.

Eerst zaaien.

Denk niet dat als je vanmiddag gaat netwerken, je aan het eind van de dag met een nieuwe klant naar buiten loopt. Netwerken is vaak een kwestie van enkele maanden tot soms jarenlang zaaien.

Je moet eerst vertrouwen opbouwen en dit gaat nu eenmaal niet zo snel.

Werk aan je zakelijke contacten. Kom ook eens iets brengen en doe vooral eens iets belangeloos. Je zult merken dat je oogst eerder rijp is.

Tips om een diepere connectie in het gesprek te krijgen

Deze tips werken niet alleen in een netwerkgesprek. Het werkt aan de telefoon, digitaal, maar ook in het dagelijks leven.

Stel inhoudelijke vragen

Stel inzichtelijke en inhoudelijke vragen, zodat je de ander aan het denken zet. Dit geeft het gevoel dat je oprecht geïnteresseerd bent in de ander.

Dus als de ander even moet nadenken over het antwoord op jouw vraag, dan stel je de juiste vraag en maak je de juiste connectie.

tony robbinsTony Robbins zei ooit eens: “The quality of your questions correlates to the quality of your life.”

Ook zei Robbins: “By asking better questions when you’re speaking with someone, you not only put yourself in a category of someone that thinks differently, but you force the other person to think in a new way that helps him or her grow.” Iets om over na te denken.


Luister aandachtig

Ik zie het wekelijks.
Zit niet steeds te pielen met je f*cking mobieltje, kijk niet in de rondte en onderbreek de ander niet constant in zijn of haar zinnen. Luister verdorie naar de andere persoon!

En last but not least, houd oogcontact. Dit geeft de ander het gevoel dat je aandachtig luistert. Kom jij alleen jouw verhaal spuien, wegwezen! Dat is geen netwerken!

Wil je alleen spuien en niet luisteren, dan moet je bij de radio gaan werken.


Wees jezelf

Wees jezelf en doe niet alsof. Ik kom ze nog vaak tegen: pipo’s die denken dat ze een bepaald(e) rol of typetje moet spelen als zij gaan netwerken.

Zoals ik eerder al zei: netwerken is iets van de lange adem. En dat is precies waar jij door de mand valt als je een typetje gaat spelen. Dat houd je niet oneindig vol.


Superconnecting

Superconnecting is de best mogelijke manier om je netwerk te laten groeien en de kracht en waarde ervan te vergroten. Het is zo’n krachtig systeem dat het niet alleen een ander omzet gaat opleveren.

Omdat je hierdoor ontzettend veel waarde voor een ander gaat bieden, gaat het ook jou ongekend meer omzet en leads opleveren. Het systeem werkt bijzonder simpel en bestaat uit slechts 5 stappen. Binnenkort leg ik je uit wat het ‘Superconnecting systeem‘ is, en hoe je het implementeert binnen jouw onderneming.

Ik ben benieuwd naar jouw kijk op netwerken. Of wellicht heb jij nog tips die hier absoluut tussen moeten staan? Laat dan een reactie achter!

2 gedachten over “De mindset bij het netwerken”

  1. Mooie tips Maikel! Zonder verbinding ontstaat er niets.
    Mijn aanvulling: Je bent geen business robot, je bent een mens. Sterk, slim, maar ook kwetsbaar. Laat dat in een gesprek zien. Dat maakt het een stuk makkelijker voor de ander zich verbonden te voelen met jou.

    Ben benieuwd naar je superconnecting systeem.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Richtlijnen voor gegevensbescherming en privacybeleid

*

Akkoord & doorgaan