De mogelijkheden voor jonge ondernemers

Nooit in de geschiedenis van de mensheid, is het makkelijker geweest om een onderneming op te zetten. Nooit was het makkelijker voor jonge ondernemers om hun ambities te vervullen en de wereld te veranderen. Een goed idee, een beetje stoutmoedigheid en een hoop motivatie is tegenwoordig meer dan genoeg om het te maken.

Het Internet is zonder twijfel de grootste reden dat jonge ondernemers meer kansen hebben dan ooit te voren. Het Internet biedt een weelde aan informatie waar de jonge ondernemer dankbaar gebruik van kan maken. Accounting, marketing, programmeren, er is niks wat men tegenwoordig niet op Internet kan leren door middel van sites als Khanacademy.com.

Gebrek aan opleiding is dan ook geen excuus meer om niet te beginnen. Jonge ondernemers die in een bepaald vakgebied zich nog moeten ontwikkelen, kunnen dit gratis in een rap tempo doen en vervolgens hun product op de markt brengen.

Maar Internet is natuurlijk alleen voor de leergierigen onder ons. LinkedIn is hét perfecte platform om te netwerken en met gelijkgestemden te communiceren. Door het scala aan nieuwe netwerk opties wordt het steeds makkelijker om je eigen netwerk te vergroten en zo je kennisbasis uit te breiden.

Pitchen voor die ene VC, een mentor vinden of socialisen met andere ondernemers. Je weet nooit wanneer netwerken nog een keer van pas zal komen. Het is dan ook een van de grootste doodzonden voor jonge ondernemers om niet actief bezig te zijn met het uitbreiden van hun netwerk.

Natuurlijk is het internet niet het enige voordeel voor jonge ondernemers want een goede visie voor de toekomst is ook van essentieel belang.

“Live in the future, then build what’s missing.”

Een toekomstvisie is altijd enorm belangrijk geweest voor ondernemers; Bill Gates wist dat de PC een enorm fenomeen zou worden, Henry Ford voorzag dat de auto de wereld zou transformeren. Deze visionairen zagen in, dat de wereld op het punt stond om een ingrijpende transformatie door te maken. Deze business magnaten speelden hier perfect op in.

We leven in een interessante en turbulente tijd met grote innovaties en ontwikkelingen in het verschiet. Verwacht wordt dat de wetenschap en techniek hun onstuitbare mars zullen voortzetten en dat vele geweldige en zeer lucratieve technologieën verder zullen ontwikkelen.

Het is dan ook extreem belangrijk voor de jonge ondernemer om te kijken wat in het verschiet ligt. De wereld staat nu weer op het punt om ingrijpend te veranderen en de meesten zullen haar niet meer herkennen.

De toekomst

Veel industrieën met miljarden in jaarlijkse omzet, zullen in de komende decennia verstoord worden door jonge ondernemingen en diens visies; hernieuwbare energie, elektrische voertuigen, ‘smart’ hardware, etcetera.

De wereld gaat veranderen en dat staat vast. Door slim in te spelen op deze ontwikkelingen is (financieel) succes voor veel jonge ondernemers weggelegd. Mits ze de sprong durven te wagen natuurlijk. Het is het doel, nee, de plicht van elke jonge ondernemer om zich te focussen op de toekomst en de problemen en kansen van morgen.

Als de ondernemer inziet hoe hij of zij kan inspelen op de kansen die de toekomst gaat bieden, is ie al op de helft. Het enige wat nu nog resteert is de uitvoering.

Gepubliceerd door Maikel Latour

Ik leer ondernemers in Nederland, België, maar straks ook op de planeet Mars, slimme (online) marketing strategieën. Mijn trainingen maken online marketing voor iedere ondernemer begrijpbaar en eenvoudig (zelf) toepasbaar.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Richtlijnen voor gegevensbescherming en privacybeleid

*

Akkoord & doorgaan