Netwerken? De meesten doen het verkeerd!

Online en offline netwerken is dé manier om jezelf in de kijker te spelen bij mogelijke klanten. Als ze je niet kennen, dan zullen ze je niet snel vinden. Helaas denken veel ondernemers dat zij op een netwerkevenement vooral hun verhaal moeten spuien en een verkoop-riedel/verkooppraat moeten verkondigen. Niets is minder waar!

Netwerken is gezien worden, je vertelt wat jouw bedrijf doet, en je luistert vooral naar wat die ander te vertellen heeft. Stel de juiste frequentie in om de juiste signalen te ontvangen. Met deze signalen bedoel ik de behoefte van die mogelijke klant. Met andere woorden, met welk probleem zit een klant. Heb jij een oplossing voor die klant? Sterker nog, los het probleem op. Heb jij niet ‘de’ oplossing voor zijn of haar probleem? Wellicht heb jij wel iemand in jouw netwerk die wel de kennis en kunde in huis heeft om het probleem van de klant op te lossen. Breng deze twee partijen met elkaar in verbinding en je wint aanzien. Geloof me, dit werkt echt. Probeer altijd iets toe te voegen aan de netwerkbijeenkomst. Het sleutelwoord bij netwerken is: WAARDE!

Netwerken is vooral eerst zaaien. Denk niet dat als je vanmiddag gaat netwerken, je aan het eind van de dag met een nieuwe klant naar buiten loopt. Netwerken is vaak een kwestie van enkele maanden tot soms jaren zaaien. De tijden zijn veranderd. Je moet eerst vertrouwen opbouwen en dit gaat nu eenmaal niet zo snel. Werk aan je zakelijke contacten. Kom ook eens iets brengen en doe vooral eens iets belangeloos. Je zult merken dat je oogst eerder rijp is.

Woon dus zoveel mogelijk (met regelmaat) bijeenkomsten bij. Als ik ga netwerken dan zie en spreek ik een heleboel ondernemers. Raad eens welke ondernemers ik onthoud en eventueel een opdracht gun?

Ik ben uiteraard benieuwd naar jullie netwerk-tips. Reageer op dit artikel en geef jouw mening of adviezen!

6 gedachten over “Netwerken? De meesten doen het verkeerd!”

  1. Maikel,

    Ik wil graag nog iets toevoegen als dat mag:

    Vroeg aanwezig zijn heeft ook als voordeel dat je de gastheer kunt spreken. Als je dan ook nog de kans hebt gehad de deelnemerslijst in te zien, kun je de gastheer vragen je aan iemand voor te stellen die je de moeite waard lijkt te leren kennen. Ook is het wellicht en tips dat indien je het lastig vindt om anderen te benaderen, zoek dan iemand op die eruit ziet zoals jij of zoals jij je op dat moment voelt. De ander zal heel blij zijn dat je hem of haar op zijn gemak stelt en zo zal de bijeenkomst voor jullie beiden fijner zijn.

    Verder een goed geschreven artikel!

    Ad

  2. Goed stuk!
    Vanuit ons oogpunt komt daar nog bij dat organisatoren van netwerkbijeenkomsten een professionele aanpak moeten hanteren. Een gestructureerde aanpak is ook van grote invloed op het resultaat van de sessie.
    Wij hebben hierover een stuk gepubliceerd met 7 succestips voor de organisatie van netwerkbijeenkomsten http://www.swingbo.nl/7-tips/
    Onze aanpak voor netwerkbijeenkomsten heet Connect. http://www.thisisconnect.nl
    Ik ben benieuwd wat je daarvan vindt.

  3. Ik hou niet zo van netwerken. Wel van leuke mensen ontmoeten. Iemand met een verhaal. Een goed gesprek. Een persoon die bijdraagt aan een leuke dag. Interesse en enthousiasme steekt elkaar aan. Zo draag ik bij aan zijn of haar dag. En dan ineens ben je aan het netwerken. Zo zou het moeten zijn! 🙂

    Tot ZIENs!

    Diana

    1. Zolang iemand NIET gaat netwerken met de intentie om zelf die dag nog met een klant naar buiten te lopen, voegt hij/zij al waarde toe aan een netwerkbijeenkomst. Je gesprek zal vooral plezierig zijn.

      Bedankt voor je reactie Diana!

      Groeten,
      Maikel Latour

  4. Netwerken, voor veel mensen nog steeds het verzamelen van visite-kaartjes. Deze verdwijnen als je geluk hebt diezelfde avond of de volgende dag bij de andere exemplaren. Probeer bij een netwerk bijeenkomst eens een vraag te stellen over het visite-kaartje. Een bevlogen ondernemer heeft veel te vertellen, straalt enthousiasme uit en is overtuigend. Dit zijn de ondernemers die graag verbindend werken. Spreek ze de dag erna aan op social media, en je hebt weer een zinvolle strategische partner in je netwerk. Onderhoud deze contacten, wees verassend en ….. De rest is in te vullen. Een werkwijze die ik hanteer en al vele Mensen heb mogen bijbrengen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *