Een nieuwe AIDA-methode?

Wat jouw product, dienst, passie of expertise ook is, het is altijd te verkopen. Zolang jouw aanbod een behoefte stilt of een probleem oplost, heb je handel. In het artikel Appels te Koop! van twee weken geleden, beloofde ik jou om bij je terug te komen met een artikel over het AIDA-model.

Het model zoals ik hem hieronder omschrijf, is totaal niet nieuw. Het is slechts een aanvulling op het oude basismodel. Ik zal binnenkort over een meer uitgebreide variant schrijven. Dus we doen het stap voor stap.

Na het lezen van dit artikel zul je begrijpen hoe het AIDA-model in de basis in elkaar zit en weet je hem ook toe te passen binnen de communicatie en website van je eigen onderneming. Laten we beginnen met wat de AIDA-methode is en waarom het deze naam heeft gekregen.

Wat is het?

De AIDA-formule is zo’n beetje de standaard als het gaat om het schrijven van verkoopteksten. Het is een klassiek marketingmodel dat veel verkopers en marketeers toepassen. Volgens het model doorloopt de klant bij het zien van reclame of tekst op een website een aantal stappen in een bepaalde volgorde.

De basis van de AIDA-methode

1). Je begint met het trekken van de aandacht (Attention) met een knallende koptekst of titel.

2). Je laat de persoon zich identificeren (Identify) met een aantal kenmerken, eigenschappen, of situaties waarin hij zich herkent.

3). Je komt met jouw product of dienst op de proppen en vertelt wat DE oplossing is voor zijn probleem of de situatie, waarin de klant zich bij Identify herkent. Hier ga je dus het verlangen (Desire) creëren naar jouw oplossing. Dit doe je door uitsluitend de benefits/resultaat te benoemen van jouw product of dienst, want daar zijn zij naar op zoek.

4). Tot slot leid je de persoon naar een actiemoment. Dit gebeurt online vooral met een overduidelijke call to action button. Heb je met jouw tekst een aankoopintentie aangewakkerd? Dat is mooi. Je laat de bezoeker nu overgaan tot het nemen van de beslissing om jouw oplossing aan te schaffen. Dit doe je door de bezoeker op een call to action button (banaan) te laten klikken.


What is new?

Het hierboven omschreven model is inmiddels aan vervanging toe. Hoewel er eigenlijk niets veranderd aan deze basis bestanddelen, moet er wel wat aan worden toegevoegd. Er wordt vandaag de dag veel onderzocht en bewezen. Professor Cialdini leerde ons bijvoorbeeld wat de kracht is van sociaal bewijs.

Toevoeging 1

“Als anderen het product hebben gebruikt en het loste hun probleem op, dan zal het wel goed zijn.” “Anderen kochten het ook en zijn tevreden over het resultaat.” Dit zijn gedachtes die snel door het hoofd spelen van de potentiële klant. Juist met die reden is het belangrijk om bij Desire vooral enkele referenties, videos of quotes van tevreden klanten toe te voegen.

Dit is een zeer krachtig middel om de verkoop te ondersteunen en zorgt dat de potentiële klant meer vertrouwen krijgt in jouw product of dienst (jouw oplossing). Professor Cialdini leerde ons ook dat het nog slimmer is om zoveel mogelijk referenties te plaatsen die het dichts bij je doelgroep liggen.

Een voorbeeld:
toen wij dit jaar aan de slag mochten voor een klant met een bedrijf in de Personal Training, hebben wij op de website van deze klant een aantal testen uitgevoerd. Een ervan was een splittest, waarbij wij aan 50% van de bezoekers een variant toonde met algemeen sociaal bewijs en aan de andere 50% toonde wij specifiek sociaal bewijs.

Het voordeel hiervan is dat de potentiële klant zich nog sneller identificeert met jouw product of dienst. Het resultaat uit deze test was geweldig. De conversie nam namelijk toe met 28%. Dus richt jij je vooral op coaches? Plaats referentie van coaches. Richt jij je op reisbureaus? Plaats referenties van reisbureaus. Enzovoorts, enzovoorts. Wees zo specifiek mogelijk!

De klant krijgt hierdoor het gevoel dat jouw oplossing perfect past bij zijn behoefte.


Toevoeging 2

Wat mij betreft missen we nog het Loyaliteit principe. Iedere ondernemer dient er alles aan te doen om er voor te zorgen dat hij vaker dan eens aan een klant verdient. Een terugkerende klant is gemakkelijker en goedkoper dan een niet-bestaande klant.

Doe er dus altijd alles aan om te zorgen dat mensen bij je terug blijven komen! En dit gaat veel verder dan alleen het leveren van goed werk. Hierover in een ander artikel later meer.

Uiteraard moet je gehele marketingstrategie op loyaliteit zijn ingericht. Is hij dit niet, dan adviseer ik je om hier het liefst vandaag nog wat aan te doen. Je hebt het me al vaker horen zeggen:

[su_quote]

De meest domme manier van ondernemen is maar één keer verdienen aan een klant, (Maikel Latour)

[/su_quote]


Vind jij dit artikel waardevol? Of wat is jouw grootste inzicht na het lezen van dit artikel? Reageer alsjeblieft hieronder. Ik ben benieuwd naar jouw reactie!

2 gedachten over “Een nieuwe AIDA-methode?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Richtlijnen voor gegevensbescherming en privacybeleid

*

Akkoord & doorgaan