Ondernemen is topsport (3 tips)

Ondernemers die hun bedrijf serieus nemen, zijn niet alleen offline actief, ook online. Je gaat niet alleen naar netwerkbijeenkomsten en je bezoekt niet alleen je klanten. Nee.

Je schrijft content voor je social media kanalen, beantwoordt je vragen op deze kanalen, je beantwoordt e-mails, je schrijft blogs en last but not least, je hebt een gezin en/of sociaal leven.

Als ondernemer zul je ervaren, dat je nogal wat energie nodig hebt om alles in goede banen te leiden en energie aan je klanten te geven.

tijdJe komt tijd tekort om alles even goed en met evenveel aandacht te doen. Wat er dan vaak gebeurt is, dat je de weekenden deels al dan niet volledig besteedt aan je werk. Juist dát is wat je niét moet doen.

Stoere binkies

Ik moet ook altijd lachen om ondernemers die het stoer vinden om te roepen dat zij 80 uur in de week werken. Ik zeg dan: “Dan doe je iets verkeerd vriend! En weg is hun egootje ;-).

Als je dus ook de weekenden nog eens doorwerkt, betekent dit dat je 7 dagen in de week aan het werk bent. Al is het je mail en social media checken op berichten of vragen, je komt op die manier nooit 100% los van je werk.

Al doe je het slechts een paar keer per dag, het kan in sommige gevallen uren duren voordat je weer los komt van dat wat je hebt gedaan of hebt gelezen. En als je dan 4 uur later weer je berichten checkt, duurt het misschien weer enkele uren totdat je helemaal los bent van je werk. En zo schiet de dag weer voorbij.

Een waardeloos weekend maakt een waardeloze nieuwe werkweek.

Wetenschappelijk onderzoek

Stanford deed vorige jaar nieuw onderzoek. Dit onderzoek wees uit dat de productiviteit per uur fors daalt als de werkweek meer dan 50 uur betreft. Zodra je de urengrens van 55 uur passeert, neemt je productiviteit zelfs zo ver af dat werken amper nog nut heeft.

Dat is schrikken of niet? Mensen die 80 uur per week werken voeren net zoveel uit als iemand die 55 uur werkt. Iets om over na te denken dus.

3 tips om je werkweek te boosten

Zorg dat je disconnected bent

De beste methode is om vrijdag je telefoon uit te schakelen. Mocht jij je telefoon ook privé gebruiken, schakel dan op z’n minst je mailbox en socialmedia popup-berichten uit.

Op deze manier kan je jezelf helemaal electronisch loskoppelen van je bedrijf.

Focus je op je gezin, sport, hobby’s en sociale leven. Doe je dit niet en ga je constant of met enige regelmaat met je werk aan de gang, dan krijg je een continue stroom van stressoren die je verhinderen te heroriënteren en je brein en lichaam op te laden voor maandag. Want dan MOET je weer presteren!


Reflectie

Het enige waar ‘ik’ mijn weekend zakelijk voor gebruik is reflectie. Helemaal to rust gekomen, in een lekkere informele setting, nadenken over wat er beter kan, anders of slimmer. Het is voor mij het beste moment om dingen te verbeteren. Vanuit rust kan ik gemakkelijker dingen in een ander licht of perspectief plaatsen en hieruit rollen dan weer nieuwe ideeën. Of zie ik andere mogelijkheden.

1). Welke activiteiten gingen er goed en welke niet?
2). Wat heb ik afgelopen week uitgevoerd en wat heeft het opgeleverd?
3). Wat moet er absoluut anders volgende week?


Inspiratie

Oke, nog één reden om even voor een paar seconden aan het werk te zijn is als je inspiratie krijgt. Onderwerpen en content om je doelgroep over te vertellen. Blogs, social media berichten of slechts titels, schrijf deze onderwerpen in een paar steekwoorden op.

Inspiratie komt soms op de meest vreemde momenten en plaatsen. Zorg dat je ze altijd direct opschrijft. Je ideeën zijn vaak sneller weg dan dat je ze bedacht hebt. En soms voorgoed!


Wil je mij vertellen of jij één of meerdere tips gaat implementeren? Laat het me weten door hieronder te reageren.

Gepubliceerd door Maikel Latour

Ik leer ondernemers in Nederland, België, maar straks ook op de planeet Mars, slimme (online) marketing strategieën. Mijn trainingen maken online marketing voor iedere ondernemer begrijpbaar en eenvoudig (zelf) toepasbaar.

Doe mee met de conversatie

1 reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Richtlijnen voor gegevensbescherming en privacybeleid

*

Akkoord & doorgaan