Social media, m’n ass!

Ik sprak vorige week een ondernemer op een netwerk event. We hadden een aangenaam gesprek en een zogeheten klik. Hij besloot om mij voor de komende 24 maanden in te huren als ondernemerscoach om zijn bedrijf verder uit te bouwen. Ik vroeg hem na het gesprek of ‘ook hij’ op LinkedIn te vinden is.

Dan zouden we hier alvast kunnen linken was mijn insteek. Hij riep “Social media? M’n ass! Daar doe ik niet aan mee, zonde van mijn tijd en ’t levert niets op.”

Totaal geen nut

Sommige mensen roepen dat social media geen nut heeft voor een ondernemer of organisatie. Los van het feit dat ik wekelijks klanten en opdrachten krijg via mijn social media kanalen, vind ik het nogal kortzichtig. Er is recentelijk nog een onderzoek gedaan door een brits onderzoeksbureau.

Zij onderzochten de personen achter dit soort uitspraken. De naam van het bureau dat dit onderzoek heeft uitgevoerd, hou je nog even van me tegoed. Dit moet ik even opzoeken. Conclusie was in ieder geval dat dit veelal de mensen zijn die het niet zullen gebruiken voor hun business omdat…

  • zij nog van de oude stempel zijn en het prima vinden zoals zij het vroeger ook altijd hebben gedaan.
  • zij het zelf tijdelijk hebben gebruikt, maar haalden niet binnen een maand omzet uit deze kanalen en stopten er mee.

Het is waar dat het niet in elke branche voldoende rendement oplevert. Daar ben ik het mee eens. En als jouw branche en doelgroep bijvoorbeeld de ouderen (ouderenzorg) betreft, dan zul jij jouw doelgroep ongetwijfeld niet vinden op Twitter of Facebook. Wel zijn er tal van mogelijkheden en kanalen als alternatief te verzinnen voor deze doelgroep. Maar dat ter zijde.

Er zijn zo ontzettend veel doelgroepen WEL te vinden op de sociale kanalen, daar wordt je duizelig van. Je moet alleen je doelgroep goed specificeren en onderzoeken, alvorens je hier mee aan de slag gaat. De meeste ondernemers beginnen gewoon en haken volgende maand weer af. Voorbereiding is het toverwoord in deze.

Onderzoek waar deze doelgroep zich begeeft met behulp van de juiste tools. Er is hierover op het internet voldoende te vinden.

twitter_facebook_maikel_latourTwitter of Facebook zijn geen sales-machines. Zet dat dus uit je hoofd. Maar…

Wel is het een uitgelezen kans om heel snel, laagdrempelig, goedkoop en direct, jouw doelgroep te benaderen en je kennis & expertise te delen.

Je kunt mensen overtuigen van jouw diensten, op de hoogte stellen van jouw nieuwe producten, je kunt mensen helpen hun probleem op te lossen en ga zo maar door. Ik vergeet in dit rijtje bijna je klantenservice en webcare te noemen. De activiteiten op deze social media kanalen noem ik altijd het ‘digitaal zaaien’.

Je zult dit dus net zo moeten zien als het offline-netwerken -wat jij als het goed is al als wekelijkse activiteit hebt-. Het is dus een aanvulling en geen vervanging. Keep that in mind!

Afijn, het gaat er om dat jouw doelgroep kennis kan maken met jouw expertise, vakkennis en persoonlijkheid. Je zou het kunnen zien als jouw etalage. Plaats jouw beste en mooiste producten in deze etalage, en wees ook bereid alleen te adviseren. Uiteindelijk komt deze klant bij jou! De meesten van jullie zijn al actief op Twitter en Facebook.

Wat mij echter wel opvalt is dat velen een twitter-account of facebook-fanpage hebben, maar deze sluit niet of nauwelijks aan op hun huisstijl. Ook gaan velen schuil achter hun bedrijfslogo door een logo als profielfoto te gebruiken.

Corporate identity

Stop vandaag nog met jouw logo als profielfoto te gebruiken. Uit onderzoek is gebleken dat een klant grotendeels kiest om in zaken te gaan om de persoon. Niet om het bedrijf. Klanten kopen van personen, niet van bedrijven. Dat is het motto. Zorg dus altijd dat jij het gezicht wordt van jouw bedrijf.

Laat professionele profielfoto’s maken en gebruik deze op al jouw kanalen. Gebruik een omslag-foto in je bedrijfskleuren en plaats daarop bijvoorbeeld je logo.

Hiermee creëer je herkenning. Jij wordt hierdoor de persoon en het gezicht achter een organisatie, en je laat zien dat jouw account of pagina, onderdeel is van je bedrijf en website. Dit noemen we ‘corporate identity’.

Ik ga je binnenkort in een ander artikel uitleggen hoe je het bovenstaande succesvol implementeert binnen jouw business.

Ik ben uiteraard benieuwd naar jullie mening, werkwijze en tips. Reageer op dit artikel en deel jouw kennis met mijn community.

Op naar succes!

7 gedachten over “Social media, m’n ass!”

  1. Ha ha, goed stukje! De titel he, dan ben je al nieuwsgierig. Heel jammer dat deze meneer de kracht van de nieuwe media niet begrijpt – jammer voor hem wel te verstaan, en nog meer voor zijn bedrijf. Ik heb zelf geleerd dat het beter is om mensen die hier zo stellig in zijn niet te proberen te overtuigen, de tijd doet dat werk voor me. Op een gegeven moment dan klikt er iets en ontstaan er inzichten. Dat is een mooi moment om samen aan de slag te gaan. Heerlijk, love my job! Zoals beloofd kijk ik naar je site. Mooi opgezet en helder. En omdat beeld mij ook bekoort valt me de eenheid in je foto’s op, heel clever die blauwe achtergronden. Ik zou een ding veranderen – die ‘share’ plugin die zo irritant volgt en nu voor het venster staat waar ik mijn commentaar typ. That’s all…We spreken elkaar, groetjes, Nicoline

  2. Ben het helemaal met je eens. Laatst las ik deze: Als je als bedrijf niet op social media zit, is dat hetzelfde als de telefoon in je bedrijf niet opnemen. Ik vind hem goed.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Richtlijnen voor gegevensbescherming en privacybeleid

*

Akkoord & doorgaan