Social media? Kom dan uit die ballenbak van de McDonalds!

Wil jij zakelijk profijt hebben van jouw social media inspanningen? Stop dan acuut met de hele dag te vertellen over je huisdier, de boodschappen en het avondeten. Je zit niet in de ballenbak van de McDonald’s!

Social media is voor de ondernemer een serieus marketinginstrument. Gebruik je het als ondernemer verkeerd, dan is de kans aanzienlijk dat je op dit moment afbreuk doet aan je naam en je je tijd verdoet.

Het is een uitermate geschikt marketinginstrument voor het genereren van klanten en prospects. Maar dan moet je het wel goed aanpakken.

Denkfout

Denk jij dat je op alleen maar dingen moet posten, tweeten of plaatsten die ‘jij’ leuk vindt? Of dat social media alleen handig is om gezellig te kletsen en iets over jezelf de wereld in te slingeren? Dat is de meest gemaakte denkfout. Met social media kun je namelijk heel veel meer. Enkele voorbeelden zijn:

• branding en merkbeleving
  • het binden van de doelgroep aan jou en je bedrijf
  • het genereren van bezoekers en traffic naar je website (marketingmachine)
  • het delen van kennis en expertise in jouw vakgebied.

Op welke kanalen moet je aanwezig zijn?

socialmedia-kanalen

Denk niet dat je overal en op ieder sociaal platform aanwezig moet zijn. Onderzoek waar jouw doelgroep zich begeeft. Het is in principe hetzelfde als het vinden van je doelgroep. Je verkoopt geen biefstuk aan een vegetariër. Ook verkoop je geen condooms aan een kleuterklas.

De gemakkelijkste methode om te onderzoeken waar jouw doelgroep zich online begeeft, is te kijken naar je concurrent. Bezoek hun website, klik op hun social media knoppen en bekijk op welke kanalen zij aanwezig zijn.

Onderzoek daarna of hun doelgroep bij jouw doelgroep in de buurt komt. Hebben zij problemen of uitdagingen die jij voor de volle 100% kunt oplossen? Dan zijn het mogelijk potentiële kopers van jouw diensten.

Als ik naar mijn cliënten in de afgelopen jaren kijk, dan zie ik dat de onderstaande kanalen het meest hebben opgeleverd:

Met dit lijstje geef ik geen prioriteit of rangorde. Sterker nog, het kan zijn dat andere kanalen voor jouw business beter werken. Dit zul je moeten testen. Maar testen kun je alleen als je de test goed uitvoert. En juist dat laatste gaat vaak mis.

Dus let op! Als jij profijt wilt hebben van jouw social media inspanningen, dan heeft social media slechts het doel om je crowd aan je te binden, voor traffic en bezoekers te zorgen en je kennis en expertise de wereld in te slingeren. Niet meer en niet minder.

En natuurlijk geef je hier en daar een persoonlijk randje aan je communicatie. Dit laat zien dat je geen machine bent, maar bovenal mens.

Verkopen

Mijn haren gaan dagelijks recht overeind staan bij het zien van posts en tweets, waarin wordt geprobeerd om rechtstreeks een product of dienst te verkopen. Ik wil met enkele voorbeelden niemand de maat nemen. Ik gebruik ze slechts als voorbeeld om mijn standpunt te verduidelijken.

Hoe het niet moet

Verwen je moeder met een heerlijke massage, bij mij is ze in goede handen, ik heb hele mooie cadeaubonnen, v.a. Euro 18,-

— de Leeuw van Weenen (@massagestoel) May 8, 2013

Koop vandaag nog mijn #eBook over reclamemaken en betaal maar 45 euro!!! Er is geen concurrent die jou vertelt wat ik je ga vertellen!!!!!!!

— ReclameGratis (@ReclameGratis) November 4, 2014

Hoe het wel moet

Je zult de lezers moeten triggeren om door te klikken naar je website. Daar begint de business. Kopen ze niet direct? Prima! Zorg dat ze in jouw e-mailmarketingkanaal terecht komen en je hen aan je bindt.

Zodra de tijd rijp is, kun je in een later stadium je achterban verder interesseren voor jouw dienstverlening. Verkopen doe je namelijk altijd aan de achterkant van je business. Niet aan de voorzijde.

Mensen onthouden maar één ding – [blogartikel] http://t.co/5qEJzluQWQ

— Aartjan van Erkel (@Aartjan) October 28, 2014

Bloggen? Waar de **ck moet ik over schrijven? – #ondernemen #MaikelLatour http://t.co/lbGBM8xFgp

— Maikel Latour (@MaikelLatour) 3 november 2014

Hoe zit dat met jou? Gebruik jij jouw social media kanalen al zodat het echt voor je business werkt? Ik ben benieuwd naar je reactie!

Op naar succes!

5 gedachten over “Social media? Kom dan uit die ballenbak van de McDonalds!”

1. Ik houd van je confronterende en opschuddende schrijfstijl maikel!

Interessant om te lezen. Dank hiervoor. Hier kan ik zeker wat mee!!

Vr.gr. Jolanda