Social media tips voor ondernemers

In dit artikel geef ik je een aantal adviezen die je vandaag nog kunt implementeren binnen jouw socialmediakanalen en -strategie. Laten we meteen beginnen.

De eerste kennismaking

Als je jouw profiel of bio invult, zorg er dan altijd voor dat je een beeld geeft van wie jij bent, wat je te bieden hebt en voeg indien mogelijk autoriteit toe om je geloofwaardigheid alvast een boost te geven. In mijn geval zou dat kunnen zijn: “Hoogst beoordeelde marketingtrainer (9.8) op Springest”.

Je profiel is meestal de eerste kennismaking met een potentiële klant. Maak ze nieuwsgierig genoeg om ze door te laten klikken naar je website. Dit is meteen één van de meest onderschatte waarden van een profiel of bio.

Ik zie vaak dat er een link wordt geplaatst naar de website van de ondernemer. Prima. Dat is een mooi begin. Maar waarom plaats je geen link naar je landingspagina, zodat je hem of haar direct je funnel in zuigt?

Vul je profiel compleet in. Dit geldt voor ál je socialmediakanalen. Dus ook Facebook, Instagram of Twitter. Vertel wie je helpt, wie je bent, waar je over schrijft, en waarom ze bij jou moeten zijn. Laat dat laatste vooral opvallen.

Consistentie

Consistentie in je marketing is cruciaal. Gezien het feit dan social media een marketinginstrument is en deel uitmaakt van je totale marketingstrategie, is dit bij social media dus niet heel anders. Experimenteer, maar wees wel grotendeels consistent.

Als je consequent bent in je content en momenten dat je iets op een bepaalt kanaal deelt, creëer je een verwachting bij je publiek. En dat is wat je wilt. Ze moeten aan je hangen. Iets van je verwachten.

Buzzsumo

Hier komt social media tip nummer 3. Het is handig om te weten in termen van het aantal shares en welke content van je website het goed doet op social media. Dit is bijvoorbeeld handig als je een facebook- of twitteradvertentiecampagne wilt starten. Als je voor deze campagne reeds succesvolle content gebruikt, is de kans groot dat je bereik en je succes toenemen.

Gebruik Buzzsumo om in kaart te brengen welke blogs of pagina’s van je website het reeds goed doen op social media. Nu je weet welke content van jou het goed doet, is het handig om het door te plaatsen op andere socialmediakanalen. Wellicht schaal je hierdoor het bereik verder op.

Inspiratie

Voor sommige ondernemers blijft het lastig om steeds met nieuwe relevante onderwerpen te komen om over te bloggen. Kijk welke reacties je op bepaalde socialmediaberichten krijgt. Vinden ze je bericht leuk? Dan willen ze mogelijk meer hiervan. Vraag het hen. Krijg je vragen als reactie op je berichten? Beantwoord deze vragen uitgebreid in een blog.

Krijg je commentaar op je berichten? Schrijf een blog waarin je het weerlegt of herziet. Stel vragen. Vraag om onderwerpen. Socialmediakanalen zijn er om te communiceren.

Humor, wel of niet?

Als je humor hebt (dat is namelijk niet bij iedereen aanwezig helaas), laat deze dan rustig zien. Als je ergens een mening over hebt, mag je deze best verkondigen. Pas natuurlijk wel op dat je dit niet met bijvoorbeeld een facebookbedrijfspagina doet.

Evergreen

Heb je een WordPress website? Mooi! Gebruik de plug-in Evergreen om op bepaalde vaste momenten, geautomatiseerd tweets te versturen naar je doelgroep. Er is geen enkel excuus te bedenken om dit handmatig te doen. Überhaupt is er geen enkel excuus voor een ondernemer om iedere dag urenlang op social media rond te hangen.

Behalve als jij een socialmediaexpert bent natuurlijk ;-). Automatiseer zoveel mogelijk. Ik zal hier eerdaags een nieuw blog over schrijven. Er zijn namelijk nogal wat tools om zaken op social media te automatiseren. Any way, deze methode zorgt dagelijks voor bijna 27% van mijn bezoekers.

Content uit blogs

Heb je blogs waarin je tips geeft? Vat zo nu en dan wat tips kort samen en post ze op social media. Zet natuurlijk wel de link naar het blog erbij. Zo haal je content uit content. Zeer effectief.

Het perfecte plaatje

Foto’s met gezichten krijgen 35% meer interactie op social media dan foto’s zonder. Dus denk goed na over de foto die je gebruikt in je berichten.

Gouwe ouwe

Twitter is nog steeds levende. Oké, het is iets minder geworden, maar er is nog steeds voldoende voordeel te halen uit dit kanaal. Daar is hij weer, de gouwe ouwe ;-): volg de volgers van je concurrent. Zij zijn immers geïnteresseerd in jouw vakgebied. Anders zouden ze je concurrent niet volgen.

Dit noemen we gekwalificeerde volgers. Een deel van deze volgers, gaat jou terug volgen, mits je natuurlijk een interessant profiel hebt ingevuld en je voor hén waardevolle content deelt.

Weet wat je post

Voorkom dat je negatieve, ongenuanceerde en niet-onderbouwde reacties geeft op berichten van anderen. Kritische reacties zijn altijd goed. Zo leer je van elkaar, maar onderbouw je standpunt als dat mogelijk is.

Ik zie regelmatig berichten van figuren langskomen als: “Kul!” en “Wat een rotzooi!” of “Gewoon gelul, jongedame!”

Even voor de duidelijkheid: dit zijn reacties door ondernemers op berichten van ondernemers. Ze reageren onder hun eigen naam, soms zelfs onder hun bedrijfsnaam. Mét logo.

Er wordt in al deze gevallen gevraagd om nadere uitleg of een verklaring waarom de persoon het er niet mee eens is. Maar een reactie blijft uit.

Je zet jezelf gigantisch voor gek met je inhoudsloze reacties. Je positioneert jezelf als debiel op professioneel niveau. Niet als ondernemer en professional. Ben je het niet met iemand eens, reageer dan normaal. Begrijp je iets niet, stel dan een vraag.

Houd het vooral relevant. Plaats geen troep in socialmediagroepen, waar leden van de groep niets aan hebben. Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die je post niet waarderen. Prima. Dat is hún mening. Zie het niet als aanval op jou als persoon, maar meer als kritiek op jouw product ;-).

Reageer altijd

Hierover kan ik heel kort zijn. Als iemand reageert op je bericht, tweet of post, vergeet dan niet te antwoorden. Of hij nu positief of negatief is, het is een reactie. Een reactie betekent op Twitter en Facebook bijvoorbeeld meer gewicht in het algoritme. Reageren is dus zeker verstandig. Het kan namelijk resulteren in een groter organisch bereik.

Iemand heeft de moeite genomen om te reageren. Dat betekent engagement! Wees dus zo netjes om te reageren. Ook bij negatieve repliek. Is het een reactie van het niveau zoals hierboven omschreven, verwijder hem dan indien mogelijk. Het is jouw feestje. Jij bepaalt wie er komt.

Lekker netwerken? Wtf?

Heel veel ondernemers denken dat social media slechts is bedoeld om connecties op te bouwen. Laat die gedachte los. Het opbouwen doe je offline, niet online. Het is wel een geweldig middel om de eerste connectie te leggen om ergens binnen te komen.

Maar als jij mij alleen je digitale smoeltje laat zien, dan ben je totaal niet van waarde voor mijn netwerk en business. Dit is zoals ik er tegenaan kijk.

Eén keer ontmoeten en daarna alleen nog online je connectie onderhouden? Dat is natuurlijk prima. Dat is de kracht van het internet.

Maar als jij denkt (alleen) online een krachtig en waardevol netwerk op te kunnen bouwen, dan zit je ernaast. Heel ver.

Ik ben benieuwd naar jouw mening. Heb jij nog een tip? Ik zet hem er graag bij, met naam en toenaam. Reageer hieronder.

2 gedachten over “Social media tips voor ondernemers”

Plaats een reactie