Social media als verkoopkanaal?

“Hoe kan ik mijn diensten via social media verkopen aan potentiële klanten?” Dit is een veelgestelde vraag onder de leden van mijn maillijst Tips en Adviezen. Ik ga je in dit korte artikel uit die droom helpen.

Social media is een geweldig middel om te gebruiken in jouw marketingstrategie. Dit hoor je mij niet voor het eerst zeggen. Maar wat veel ZZP-ers en MKB-ers met elkaar verwarren, is dat social media een marketinginstrument is en geen verkoopkanaal.

Wat ik je ook niet voor het eerst vertel is dat jouw business online altijd begint bij jouw website. Is jouw website een totale marketingmachine? Ja? Dan wordt het tijd om je social media kanalen op elkaar af te stemmen en te koppelen aan je website.

Hoe doe je dat?

Koppelen lijkt in deze context misschien enigszins technisch. Maar dit bedoel ik niet met koppelen. Ik bedoel hiermee slechts dat al jouw social media kanalen en inspanningen moeten leiden naar één punt, namelijk jouw website/marketingmachine.
Dit ziet er dan als volgt uit:

De afbeelding spreekt voor zich, lijkt mij, maar ik zal nog enkele voorbeelden geven hoe je dit in de praktijk kunt toepassen.



  • Plaats je een video over jouw dienstverlening op YouTube? Verwijs aan het eind van het filmpje altijd naar je website. Vergeet niet onder je filmpje in de omschrijving een link te plaatsen naar jouw website.


    • Schrijf je ook op andere websites en platformen voor jouw doelgroep (gastblogs)? Zorg er altijd voor dat onder jouw blog of artikel een duidelijke link wordt geplaatst die linkt naar jouw eigen website.

    • Plaats de link als statusupdate in je Facebook time line zodra je een nieuw artikel hebt geschreven op jouw weblog. Als mensen je artikel interessant vinden, klikken zij door naar de website om hem verder te lezen.

    Als je flink aan de gang wilt met het uitbouwen van je reputatie, je online aanwezigheid en je présence, dan zul je ervoor moeten zorgen dat al jouw socialmedia kanalen worden gekoppeld aan je website. Hiermee maak je het voor de bezoeker/kijker of lezer gemakkelijk om meer over jou te weten te komen.

    Maak het op je website gemakkelijk voor bezoekers om zich in te schrijven op je maillijst. Inbound marketing – het proces van binden – is hiermee gestart.

    Heb jij jouw socialmedia kanalen al gekoppeld aan je website? Laat het mij weten door een reactie achter te laten. Wellicht kan ik je hierin adviseren.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *