netwerken

Superconnecting netwerken

Een killing fout die heel veel ondernemers maken is zichzelf verkopen zonder te luisteren naar de ander. Luister. Het gaat om waarde toevoegen aan je netwerk. Breng structureel waarde. Pas dán creëer je goodwill. Alleen dán haal je er structureel en kwalitatieve handel uit.

Verbind mensen. Dat is ook netwerken en het is effectiever dan jezelf verkopen. Anderen met elkaar verbinden zonder er zelf iets voor terug te willen noem ik ‘superconnecten.’

Breng mensen bij elkaar. Leg connecties met mensen die elkaar kunnen helpen, die zij nodig hebben of naar wie ze al een tijdje op zoek zijn.

Is er een succesvolle match? Dát is het moment dat je scoort. Je groeit in aanzien en vergroot je gunfactor. Vanaf dat moment val je op en ben je zeer waardevol voor je netwerk.

Waardevol word je namelijk als je waarde brengt, niet als je komt vragen of ze klant van je willen worden.

Ik weet het. Ik stel het nogal abstract, maar dit is wel wat de meesten doen.

Please, doe jezelf en anderen een plezier en stop met je verkoopriedel. Ga superconnecten!

Superconnecten is de meest krachtige methode om je netwerk te laten groeien in waardevolle contacten.

Mensen worden hier zo ontzettend enthousiast van, dat zij jou ook zaken gaan gunnen. Zij nemen jouw methode op den duur over en gaan zelf ook superconnecten. Zij zullen jou dus ook connecten.

Je leest het goed: je gaat je netwerk heropvoeden!

Dus de eerstvolgende keer dat je gaat netwerken, verkoop je niet jezelf, maar vraag je aan de ander wat zijn (of haar) probleem of uitdaging is, waar hij nog naar op zoek is en of jij voor hem eens in je netwerk kunt rondvragen of iemand kan helpen.

Netwerken tips

Hoe simpel deze strategie ook lijkt, hij wordt amper toegepast. Ik geef je drie tips, zodat ook jij morgen meteen kunt beginnen met superconnecten.

1). Breng bij elkaar
De eerste tip die ik je wil geven is: stel mensen aan elkaar voor door mensen die de oplossing voor een bepaald probleem hebben te introduceren. Dit kun je doen door visitekaartjes van anderen uit te wisselen, maar ook door elkaar te introduceren via LinkedIn.

 

2). Turven?
Houd niet bij hoe vaak je iemand hebt geholpen. Je moet niet bezig zijn met eigen gewin. Zo bouw je op een natuurlijke manier aan een waardevol netwerk. Dat voelt die ander! Dus ga niet turven! Ga helpen, zoveel als nodig is.

 

3). Een relatie hebben
Bouw aan relaties. Niet aan een netwerk. De waarde van een netwerk zit hem in de relatie die je met deze mensen hebt. Niet omdat je toevallig een visitekaartje van ze hebt gekregen of omdat je op LinkedIn geconnect bent.
Wat zijn jouw inzichten na het lezen van dit blog? Welke stappen ga jij morgen zetten? Of ga jij niets veranderen aan jouw manier van netwerken? Reageer hieronder. Ik ben benieuwd naar jouw reactie.

1 gedachte over “Superconnecting netwerken”

  1. Helemaal mee eens.
    Toch is het lastig om je eigen business in ‘je achterzak te houden’.
    Ik zoek steeds naar de balans tussen mijn (nieuwe) techniek bekend maken en iets voor een ander betekenen.
    Want de ander wil ook weten wat ik te bieden heb.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Richtlijnen voor gegevensbescherming en privacybeleid

*

Akkoord & doorgaan