Meer traffic naar je blogs (deel 2)

In dit artikel ga ik verder met het aanvullen van de lijst met tips en adviezen uit deel 1, om meer bezoekers naar jouw blogartikelen te krijgen. Heb jij deel 1 van deze reeks nog niet gelezen? Begin dan eerst hier met lezen.

1). Gebruik een RSS feed op je website
Er zijn widgets of website toevoegingen die jouw website omzetten in een RSS feed. Steeds meer mensen maken gebruik van een RSS feed applicatie op hun mobiele apparaten. Iedere keer als jij een nieuw artikel plaatst op jouw blog, krijgen zij de melding dat er een nieuw artikel is geplaatst op jouw website of blog.

Ze krijgen meteen in hun app de titel te zien met de eerste paar zinnen van het artikel. Vinden mensen het interessant? Dan klikken ze op de link en kunnen zij het volledige artikel op jouw website lezen. Dit betekent dus weer meer bezoekers op jouw website.

Een heleboel WordPress websites hebben al een RSS feed-functie standaard ingebakken. In dit geval hoef je er niets aan te doen. Behalve jouw doelgroep te attenderen dat jij deze mogelijkheid op jouw website biedt natuurlijk. Het is natuurlijk verstandig om even te testen of er al een RSS feed-functie bestaat op jouw website.

Dit doe je in de meeste gevallen door achter de URL van jouw website: /feed/ of /rss/ te plakken. Dit ziet er dan als volgt uit: http://www.maikellatour.nl/feed of /rss.

2). Slide share
Maak een slideshare aan op Slideshare.com. Dit is eigenlijk een online variant van de gebruikelijke Powerpoint van Microsoft.

Hier maak je een presentatie van dat wat jij wilt delen. Met Slideshare maak je de door jouw gefabriceerde Powerpoint presentatie geschikt voor online gebruik en deel je de presentatie op de website van Slideshare. Meer is het niet. Maar minder ook niet. Kopieer de (beste) content van jouw artikel (een aantal maar niet niet alles) uit jouw blog en plak dit in jouw presentatie in Powerpoint.

Kleed het hier en daar ook even leuk aan met een passende afbeelding. Hierna sla jij jouw Powerpoint presentatie op en importeer je deze op de website van Slideshare.

Plaats in de omschrijving van jouw slideshare presentatie, de link naar het volledige artikel op jouw blog. Thats it? Ja thats it! Vergeet overigens niet dat slideshare het goed doet in Google.

Jouw presentaties komen naar voren in de zoekresultaten en helpt dus in meer relevant verkeer naar je website, maar ook in de ranking van jouw website in de resultaten van Google. Op dit moment werk ik nog aan vernieuwde exemplaren van mijn Slideshares. De oude heb ik net verwijderd. So stay tuned on this one!

3). Twitter
Naast het gebruiken van twitter als communicatiemiddel om met jouw doelgroep in contact te treden, is het ook een krachtig middel om bezoekers naar jouw blogs te trekken. Plaats iedere 3 à 4 uur een tweet met een link naar verschillende artikelen op jouw blog. Ik hoor je denken… Doe normaal Maikel! Waar moet ik de tijd vandaan halen? Dat was precies mijn reactie.

Ook ik heb daar geen zin in. Laat staan tijd! Dus ik ging op zoek naar een technische oplossing voor dit ‘probleem’. En die vond ik! Tweetily is mijn beste vriend geworden en we gaan dagelijks hand in hand door ons online bestaan. Nu even zonder gekheid. Tweetily is een gratis plug-in voor WordPress.

Je kunt hem zo configureren dat elke drie à vier uur een tweet de deur uit gaat naar jouw twitter doelgroep. Deze tweet bestaat dan uit de titel van een artikel op jouw blog en indien jij dit wenst, de eerste zin (content) uit jouw blog artikel. Als jij slaapt of druk bent met je core-business, dan is Tweetily voor jou bezig om bezoekers naar je website te trekken. Ik zeg: “Freaking awesome!”

Tweet af en toe ook eens enkele tips, adviezen of standpunten uit jouw blog artikelen. Kopieer en plak ze in je twitter app en druk op verzend. Dit kan mét, maar ook zonder link naar je website. Als jouw tips nuttig zijn, levert jou dit weer meer retweets en volgers op. En je raadt het natuurlijk al, meer volgers betekent in de regel weer meer bezoekers.

4). Reageer op blogs van anderen
Reageer iedere week op blogs van anderen. Doe dit op zoveel mogelijk websites. Voer altijd je naam en website in indien je ergens op reageert. Het heeft mij altijd veel nieuwe bezoekers opgeleverd. Dit is namelijk prima af te lezen in de rapporten van Google Analytics.

Als jij ook op blogs van andere bloggers jouw kennis deelt in reacties, dan maakt dit hun bezoekers nieuwsgierig en zij klikken dan door naar jouw website. Dit zijn doorgaans waardevolle bezoekers omdat jouw (waardevolle) reactie hun interesse heeft gewekt.

5). Tumblr
Plaats een deel van jouw artikelen op Tumblr. Plaats ca. twee à drie alinea’s van jouw beste blogs in een post op dit platform. Onder de laatste alinea zet je een hyperlink naar het volledige artikel. Geef de hyperlink een titel in de trant van: “Lees hier het volledige artikel”. Een mooie bijkomstigheid is dat ook Tumblr aardig scoort in Google. Je komt niet alleen in de zoekresultaten naar boven, maar het levert je tevens weer een backlink naar jouw website op. Deze backlink zal jouw ranking in de zoekresultaten op Google weer ten goede komen.

6). Je email handtekening
Ik ga er vanuit dat je meerdere malen per dag een e-mail verstuurt naar prospects, klanten, of naar je netwerk. Het is dus erg verstandig om de titel en link van je laatste artikel op je weblog in de handtekening van jouw mailberichten te plaatsen.

7). Lokken met Youtube
Maak een video over jouw laatste artikel en plaats het filmpje op Youtube. In deze video vertel je in sneltreinvaart waar jouw nieuwste artikel over gaat. Geef jij in het artikel op je blog praktische adviezen? Geef dan ook alvast enkele van deze adviezen in je video. In de omschrijving van je video plaats je een link naar het volledige artikel, of naar je website. Erg waardevol!

8). Maak gebruik van Tweriod voor je tweets
Eigenlijk is deze tip een toevoeging op advies 3 in dit artikel. Als je wilt dat jouw berichten worden gelezen, zorg dat dat je jouw tweets verstuurt op tijdstippen dat jou doelgroep en volgers ook echt online zijn. Dit is natuurlijk helemaal het geval als je tweets verstuurt met links naar bepaalde pagina’s op je website, blogartikelen of speciale acties op jouw diensten of producten.

Hoeveel mensen denk jij dat jouw berichten zien langskomen als jij je berichten ’s nachts om 03:00 uur gaat versturen? Juist. Amper tot geen. Dit is natuurlijk nogal logisch. Iedereen slaapt.

Ook overdag en ’s avonds zijn er tijdstippen waarop je berichten een laag bereik zullen hebben. Dit komt omdat mensen ook een baan hebben, eten of tv kijken. Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen jouw tweets te zien krijgen, is er een geweldige tool ontwikkeld die de voor jou beste tijdstippen of momenten in kaart brengt. En nog gratis ook!

Ga naar: www.tweriod.com en schrijf je in met behulp van jouw twitter-account. Klik vervolgens op my analysis. Je ontvangt vanzelf een e-mail bericht van ze zodra jouw analyse klaar is.

Er wordt door het platform gekeken naar tijdstippen waarop door jouw volgers het meest werd getweet, ge-retweet, en het gros van jouw volgers online waren (gemiddelde van de weken ervoor). Best een bruikbare analyse dus. En nogmaals, het is gratis. 😉

Heb je de e-mail van Tweriod binnen? Mooi! Je klikt nu op de link in het e-mailbericht en ziet dan in een grafiek wanneer het beste tijdstip voor jou is om je tweets te verzenden. Overigens maakt hij onderscheid tussen weekenden en doordeweekse dagen.

In de weekenden hebben mensen nu eenmaal weer een andere dagindeling dan op doordeweekse dagen. Is dit handig of is dit handig?

Nu ben jij aan de beurt!

Welke methodes of kanalen gebruik jij om verkeer en bezoekers naar je website of blog te krijgen? Deel ze alsjeblieft met mijn community. Wij zullen je dankbaar zijn! Wil jij jouw beste tips met ons delen? Reageer in dat geval onder dit artikel en deel met ons jouw tips.

Op naar succes!

2 gedachten over “Meer traffic naar je blogs (deel 2)”

  1. Hoi,

    Naast RSS feeds vergeet je dat een site ook via een mobiele site er mooi uit moet zien….

    Ik heb hiertoe een PHP klasse gemaakt voor mobiele detectie en deze stuurt de bezoeker door naar de mobiele versie van de site.

    Omdat alles via PHP gaat, is dit onafhankelijk van Javascript…

    Verder zijn meta tags erg handig….

    Groetjes,
    Cynthia

    1. Dag Cynthia,

      Het is een feit dat een website er altijd professionele uit moet zien. Of het nu gaat om desktop of mobiele surfers, het blijft nodig. Ik begrijp alleen even de connectie die jij maakt met RSS feeds niet.

      Zoals ik vaker zeg, een website moet converteren als een idioot. Dit zit hem dus vooral in vindbaarheid, conversie optimalisatie en gebruiksgemak. Vaak gaat dit ook weer gepaard met een soms wat minder mooi design. De tijd van het hebben van alleen een mooie website is geweest. Het gaat nu vooral om online marketing en strategie.

      Hoe kijk jij hier tegenaan?

      Groeten,
      Maikel Latour

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Richtlijnen voor gegevensbescherming en privacybeleid

*

Akkoord & doorgaan