Verliezen, verkocht en meten

In dit artikel wil ik graag een drietal oude punten aankaarten. Waarom? Zoals jullie inmiddels wel weten help ik jaarlijks c.a. 250 ondernemers, zzp-ers en mkb-ers bij het halen van meer omzet en het uitbouwen van hun bedrijven. Raad jij nu eens wat onderstaande punten daarmee te maken hebben… Je weet vast het antwoord al.

Verliezen is ook winnen

Krijg je een afwijzing van een klant? Vraag de klant altijd waarom jij het als bedrijf niet bent geworden en waarom de keuze op een ander is gevallen. Analyseer de afwijzing. Je weet dan wat er fout is gegaan. Deze kennis kun je gebruiken om je dienstverlening of product te verbeteren.

Zolang je deze informatie niet ziet als falen maar als een kans om je diensten te verbeteren, ben je altijd onderweg naar meer succes. Daar ben ik heilig van overtuigd! Neem je verlies en buig het om naar nieuwe kansen. Nu je weet waarom jij het niet bent geworden, kom je door het stellen van de juiste vragen, erachter wat je zult moeten verbeteren. Simpel as that!

Verkocht is nog steeds verkopen

Vergeet nooit je aftersales! Neem na enige tijd contact op met de klant en vraag of jouw dienst ook echt voor de volle 100% bevalt. Er zijn tegenwoordig maar weinig ondernemers die tijd stoppen in de aftersales. Geloof me, als jij met dit advies iets gaat doen dan val je al snel op bij je klant.

Blijf altijd communiceren met je klant en voorkom zo dat een klant vertrekt naar de concurrent. Vergeet nooit dat een ontevreden klant een vertrekkende klant kan zijn! Uiteraard gaat het hier niet alleen om het voorkomen van een vertrekkende klant. Je kunt door in contact te blijven altijd achterhalen of er meer behoeften zijn bij de klant.

Wil de klant meer? Kun jij het bieden? Ga up-sellen. Er valt makkelijker iets te verkopen aan een bestaande klant dan aan een nieuwe klant.

Meten is weten

Voer minimaal eens per jaar een klanttevredenheidsonderzoek uit zodat je kunt peilen wat de klant van jouw diensten vindt. Met deze kennis kun je ervoor zorgen dat een klant extra aandacht krijgt. Hiermee voorkom je dat een klant na zijn contract met jouw bedrijf vertrekt naar de concurrent.

Ondernemen begint met de klant en eindigt met de klant. Zorg er dus altijd voor dat je weet of de klant wel of niet tevreden is. Vraag gerust wat je nog kunt verbeteren om de klanttevredenheid te vergroten. Hierdoor merkt de klant dat je aandacht aan hem besteedt en altijd sleutelt aan je diensten of producten.

Ik wil hiermee dit artikel afsluiten met het volgende statement: “Geef juist in een economische neergang jouw klanten extra aandacht.”

Heb jij nog vragen over dit artikel of heb jij tips voor mijn community? Reageer dan onder dit artikel en deel jouw kennis en expertise met anderen.

Op naar succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Richtlijnen voor gegevensbescherming en privacybeleid

*

Akkoord & doorgaan