Tips voor omzet verhogen

De vraag die mij deze maand meer dan ooit is gesteld is “kun je mij vertellen hoe ik effectief aan mijn naamsbekendheid kan werken en hoe ik mijn omzet kan verhogen”? Hier een waslijst met adviezen die ik eerder al eens publiceerde in diverse artikelen. Voor het gemak heb ik ze maar even voor je gebundeld. Misschien zit er iets tussen wat je zelf nog niet eerder hebt geprobeerd.

Ik wil nog even snel een kanttekening plaatsen. Omzet verhogen is een gevolg van leveren wat de klant nodig heeft of zoekt. Omzet verhogen is dus niet iets wat je zomaar even realiseert.

Luister goed naar je klant. Je doelgroep dus. Vraag ze wat ze nodig hebben. Vraag met welke uitdagingen of problemen zij zitten. Los deze uitdagingen op en je zult zien dat er zaken serieus gaan veranderen. 😉

45 tips voor meer omzet

Tip 1: Leg contact met bedrijven die groter zijn dan jij en die projecten naar je kunnen doorschuiven die zij niet kunnen of willen uitvoeren. Profileer je uiteraard wel als ‘de’ specialist. Ze moeten natuurlijk het vertrouwen hebben dat jij de opdracht aankunt.

Tip 2: Maak een overzicht van lokale bedrijven en onderzoek in welke business zij precies zitten. Kun jij iets voor hun betekenen? Zorg voor een oplossing voor hun probleem, of creëer een verlengstuk voor hun diensten zodat je kunt gaan samenwerken.

Tip 3: Creëer en oefen een ‘elevator pitch’. Verteld wie jij helpt en waarmee. Ik schreef hier eerder al een artikel over hoe je dit kunt aanpakken. (De elevator pitch)

Tip 4: Meld je aan bij de Kamer van Koophandel en doe mee aan hun activiteiten. Mocht jij je onder andere richten op startende ondernemers, dan ontmoet je ze gegarandeerd op de evenementen van de kamer van koophandel.

Tip 5: Neem contact op met mensen met je wie je hebt gewerkt en vraag of ze werk wat zij niet kunnen of willen doen naar jou door te sturen.

Tip 6: Onderzoek bladen en magazines door jouw klanten worden wordt en adverteer daar. Adverteer niet zomaar in ieder gids, blad, of iedere krant. Onderzoek wat jouw doelgroep leest en adverteer daar.

Tip 7: Ga in gesprek met betrouwbare mensen in jouw netwerk en beloof hen een leuke provisie te geven voor het aanbrengen van nieuwe klanten en het leveren van bruikbare leads.

Tip 8: Maak gebruik van Google Adwords. Mits de campagne goed is opgezet door een betrouwbaar bureau, levert het je zeerzeker omzet op.

Tip 9: Probeer wekelijks een lijst te maken met inspirerende filmpjes van goeroe’s of bekende ondernemers, en laat je inspireren. Dit geeft power om door te gaan en keihard te bouwen aan je bedrijf. Dit is niet direct een omzet genererende actie. Wel motiveert het je wellicht om ook de vervelende taken aan te pakken.

Tip 10: Verkoop meer aan je huidige klanten. Misschien gaat het tegen je gevoel in omdat jij je huidje klanten koestert. Maar het is goed mogelijk om meer te verkopen aan je bestaande klanten. Ga dus vooral up-sellen!

Tip 11: Word lid van een branchevereniging.

Tip 12: Adverteer met een gratis eerste consult. Ik heb onlangs onderzocht wat het effect hiervan was onder mijn eigen cliënten. Een kleine 90% van mijn cliënten haalden hierdoor hun klanten sneller binnen dan zonder. De kans is dus groot dat dit ook voor jouw business zal werken.

Tip 13: Bied aan om te spreken op zakelijke netwerkbijeenkomsten over jouw expertise en vakgebied.

Tip 14: Bedenk hoe je de resultaten van een bedrijf kunt verbeteren en bel hen op met jouw pitch. Laat de pitch goed op je inwerken en maak hem eigen. Ga natuurlijk niet zitten voorlezen aan de telefoon. Hier prikt de klant direct doorheen en het maakt je ongeloofwaardig.

Tip 15: Ga naar evenementen in je vakgebied (conferenties), Open Coffee netwerkborrels en ga naar bijeenkomsten van beroepsverenigingen. Bij de laatste is de kans groot dat er mooie duurzame samenwerkingen kunnen ontstaan.

Tip 16: Gebruik je email-handtekening als marketing tool bij alle uitgaande mail, maar gebruik hem ook in je reacties op internetsites.

Tip 17: Verzamel e-mailadressen zodat je een (online) adressenbestand kunt opbouwen. Verstuur nieuwsbrieven aan de leden van je maillijst en vertel zo nu en dan wat je voor hen zou kunnen betekenen. In het artikel: ‘Krijg een tornado aan inschrijvingen op je maillijst’ vertel ik je hoe je dit kunt aanpakken.

Tip 18: Houd contact met collega’s die een aanvullend product of dienst bieden en bezorg elkaar extra werk. Maar let op! Hierbij geldt uiteraard dat je eerst moet geven voordat je kunt nemen. Heb je een lead voor iemand in je netwerk? Bel hem of haar op en stel een samenwerking voor.

Tip 19: Doe mee aan een beurs en huur je eigen stand. Wees er op tijd bij en zorg dat je de mooiste plaats op de beurs krijgt. Richt je stand professioneel in en zorg dat je opvalt. Een mooie professionele banjer of uithangbord is geen overbodige luxe.

Tip 20: Besteed wat tijd en werk aan goede doelen. Het is niet alleen voor jezelf een zeer prettige ervaring, maar het zorgt ook weer dat je opvalt.

Als je meer omzet wilt draaien met je business, moet je bij het begin beginnen. Lees het artikel: “Positioneren in 4 vragen”.

Heb jij nog tips die je graag zou willen delen met anderen? Deel in een reactie hieronder a.u.b. de tips die voor jouw business het beste werken.

6 gedachten over “Tips voor omzet verhogen”

  1. Bedankt voor het delen van je nuttige tips! Ik heb wel een paar opmerkingen: tip 7 en 10 zijn hetzelfde; tip 11 en 38 zijn nagenoeg hetzelfde; er staan nogal wat schrijffouten in je tekst, waardoor die minder goed leesbaar wordt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Richtlijnen voor gegevensbescherming en privacybeleid

*

Akkoord & doorgaan