Website en conversie (deel 2)

Hierbij het vervolg op het artikel ‘Website en conversie deel 1)’ van dit artikel met de beloofde tips. Heb jij een dienst of product waar ook echt een vraag naar is? Dan gaan deze tips en adviezen je helpen om jouw website beter te laten converteren.

In dit artikel geef ik je namelijk negen tips die je direct kunt implementeren binnen jouw website. Kom je er niet uit? gebruik het ‘contactformulier‘ op mijn website en stel mij jouw vraag.

Tip 1: Wek interesse in 2 seconden
Uit onderzoek blijkt dat vrouwen jou slechts twee seconden gunt om hun te overtuigen dat jouw website de plaats is om het antwoord op hun vraag vinden, of de oplossing voor hun probleem biedt. Bij mannen krijg je hiervoor circa drie seconden de tijd. Bij een eerste bezoek aan jouw website, scant de bezoeker dus in enkele seconden het eerste aanzicht van jouw website. Ze stellen zichzelf in enkele seconden de vraag: “vind ik hier het antwoord op mijn vraag”? Zorg dus voor een direct in het zicht springende tekst waarin jij verteld wat zij op jouw website kunnen verwachten. Een voorbeeld is de regel op mijn hoofdpagina:
kop tekst website

Tip 2: Speel voor sinterklaas
Als je op een gemakkelijke manier nieuwe klanten wilt krijgen dan is je website een geweldige manier waarop je gemakkelijk middel. Ik vertelde jullie al vaker over het weggeven van een incentive. Geef bijvoorbeeld een gratis E-book weg waarin jij een deel van jouw kennis en expertise ten toon stelt. Geef een gratis probeerversie van jouw product of dienst weg. of deel jouw kennis en expertise op een weblog. Ook kun je mensen triggeren om kennis te maken met jouw expertise door het eerste gesprek of consult gratis weg te geven. Of deel natuurlijk jouw kennis in gratis seminars en webinars.

Tip 3: Schrijf slimme wervende teksten
Ik begin deze tip met: Schrijf slimme wervende teksten. Maar nog beter zou het zijn als je het zou laten doen door een specialist. Een tekst schrijven kan iedereen. Maar de teksten op je website bepalen voor het grootste deel de conversie op je website. Als mensen je website bezoeken dan wil je ze natuurlijk overtuigen van wat je aanbiedt. Slim en wervend schrijven is dan een dikke ‘must’. Mocht je het toch eerst zelf willen proberen, dan is het slim om gebruik te maken van het AIDA 2.0 model. Hierover vertel ik later meer. Kun je niet wachten om er mee aan de slag te gaan? Google is je vriend.

Bekijk ook even het filmpje van DDMA:

Diensten worden online vaak veel te onduidelijk gepresenteerd. Een klant wil een concrete oplossing voor zijn of haar probleem. Focus op de benefits van jouw producten of diensten. Hiermee bedoel ik: wat is de opbrengst, effectiviteit en efficiency. Met ander woorden, wat heeft de klant eraan en wat houdt de klant onderaan de streep eraan over. (benefit). Focus niet op de features. Je betaald dit en krijgt dit. Leuk, maar wat heeft de klant er feitelijk aan? Is het een oplossing voorhun probleem? Focus dus op de benefits en niet de features.

Tip 4: Focus slechts op jouw core-business
Veel websites bieden ontzettend veel diensten, producten, informatie en een berg aan oplossingen. Maar het is een feit dat je moet voorkomen dat de bezoeker teveel informatie, knoppen en oplossingen te verwerken krijgt. Hoe breder jij jouw aanbod inzet, des te onduidelijker en onoverzichtelijker het voor de bezoeker wordt. Focus je op twee of drie zaken, gebruik op iedere pagina slechts één call 2 action button en voorkom hiermee de zogenoemde keuzestress bij de bezoeker.

Tip 5: Zorg voor bezoekers (zonder bezoekers, geen conversie)
Als jouw website niet te vinden is in de zoekmachines, dan wordt het natuurlijk erg lastig om veel bezoekers naar je website te krijgen. Als jij jouw bedrijf serieus neemt, dan zal je hier in moeten investeren. Of in tijd, of in geld. Als jij nu bijvoorbeeld een ondernemerscoach of omzet specialist nodig hebt, pak jij dan nog de telefoongids of gouden gids? Volgens mij is het eerste wat jij doet: Googelen. Zorg dus dat je hier op jouw belangrijkste zoekwoord vindbaar bent op plaats één, twee of drie. Als jij een vriend(in) vraagt om een kop koffie bij je te komen drinken, dan moet hij of zij natuurlijk wel jouw adres hebben. Met andere woorden: hoe kan iemand jou vinden als ze niet weten waar je te vinden bent? Werk dus aan je vindbaarheid.

Ook kun je veel bezoekers krijgen door slim gebruik te maken van de sociale media. In het artikel ‘Gegarandeerd meer traffic naar je blogs‘ geef ik je enkele tips om dit succesvol te implementeren.

Tip 6: Bouw vanaf dag 1 een mailbestand op
De meeste mensen besteden tachtig procent van hun tijd op internet aan gemiddeld ruim dertig websites. Een krachtig middel om een bezoeker tot vaste bezoeker te maken is hem of haar te binden. Een zeer effectief middel hiervoor is een nieuwsbrief of maillijst. Zo bouw je altijd aan een relatie met jouw nog ‘potentiële’ klant. In het artikel ‘Krijg een tornado aan inschrijvingen op je maillijst‘ geef ik je veel hands on tips om je maillijst snel te laten groeien.

Tip 7: Zet aan tot actie
Stimuleer uw bezoekers iets te gaan doen op uw site. Laat elke pagina aanzetten tot actie. Denk aan: aanmelden voor de nieuwsbrief, downloaden van informatie, teruggebeld laten worden of gratis proberen – uiteraard in ruil voor een e-mailadres en andere gegevens.

Tip 8: Ontloop de interactie niet
Sinds het internet heeft de klant veel meer te vertellen, en al veel meer kennis. klanten doorzoeken het internet, vergaren informatie en vergelijkt jou met je concurrent. Wil je betrokkenheid opbouwen dan zul je de dialoog aan moeten gaan. hiermee creëer je niet alleen betrokkenheid bij jouw bedrijf, maar zo krijg je ook de wensen en problemen van van je doelgroep in kaart. Socialmedia is een prachtig middel om hiervoor in te zetten. De lijnen zijn kort en krachtig. Direct communiceren met je doelgroep. Welke ondernemer wil dat nou niet?

Tip 9: Voorkom technische fouten
Het klinkt wellicht wat overdreven om dit als tip mee te geven. Maar het komt regelmatig voor dat ik op dode links klik, stuit op 404 error pagina’s enzovoorts. Het is nooit 100% te voorkomen. Maar maak wel wekelijks tijd om te zien of er fouten zijn ingeslopen. Een handig middel om de dode links op te sporen is de ‘Google webmaster tools’. Alle door Google geïndexeerde pagina’s die een 404 fout geven zijn hier terug te vinden. Dit worden crawl fouten genoemd en vind je links in het menu in de tool.

Heb jij nog tips die je wilt delen met anderen? Of wellicht heb je nog vragen naar aanleiding van deze tips? Schroom dan niet je vraag te stellen onder dit artikel.

3 gedachten over “Website en conversie (deel 2)”

Plaats een reactie