Het woord MAAR heeft grote impact

Wist jij dat 99% procent van marketing bestaat uit psychologie? Er wordt vandaag de dag ontzettend veel wetenschappelijk onderzocht en geïmplementeerd in het Nederlandse bedrijfsleven. En vaak zonder dat jij en ik het doorhebben.

Enkele voorbeelden zijn:

    1). Speelgoed en snoepgoed wordt in winkels op kinderhoogte in de schappen geplaatst;
    2). Bij telefonische acquisitie wordt de 4x Ja techniek gebruikt;
    3). Als anderen het vinden, dan zal het wel zo zijn. Dit noemen we ‘sociaal bewijs’; (Professor Robert Cialdini)
    4). Klein en goedkoop rolletje snoep in het rek bij de kassa.

Onderzoek

Misschien heb je ooit al eens een NLP cursus gevolgd? In dat geval ken je hem vast en zeker! Onderzoek wijst uit dat het woordje ‘maar’ een grote impact heeft op het menselijk brein. Eigenlijk kunnen we hier heel kort over zijn. Als jij het lef hebt om ook een aantal nadelen van jouw producten of diensten op jouw website te noemen, dan is dit een verstandige keuze. Want nu komt het.

Maar…

Mensen houden van transparantie. Dit wekt vertrouwen. En vertrouwen is nu net wat wij bij onze klanten willen winnen. Uit onderzoek blijkt, zodra jij jouw nadelen omschrijft en deze laat opvolgen met het woordje ‘maar‘, zullen mensen de nadelen snel vergeten en zal hun brein zich vooral gaan focussen op de voordelen die jij erna gaat noemen.

Het is dus verstandig om slim gebruik te gaan maken van deze methode. Hij wordt niet voor niets wereldwijd toegepast.

5 gedachten over “Het woord MAAR heeft grote impact”

  1. Andersom werkt het toch ook.

    Maikel, ik vind jou een fantastische auteur, maar..
    Ik vind dit product geweldig, maar…

    Je bent na het woordje ‘maar’ voornamelijk geinteresseerd in de kanttekening die gaat volgen. Het positieve doet er dan even niet meer toe.

    1. Dat klopt inderdaad Marielle. Het is dus zaak dat je het in de juiste volgorde gebruikt. Doe je dit niet, werkt het precies de andere kant op. En dat is net wat we niet willen.

      Geweldig eigenlijk he? Dat je met woorden kunt toveren.

      Groeten,
      Maikel Latour

      PS: het wordt ook gebruikt bij gesprekken waarin je iemand opbouwende kritiek wilt geven. Je kunt het zo zeggen: “Ik vind dat je andere schoenen moet dragen onder deze kleding.” Het komt heel anders over als je zegt: “Je ziet er prima uit vandaag. Maar… je kunt de volgende keer beter andere schoenen dragen.”

  2. Beste Maikel,
    Ik kan het niet met je eens zijn. Het woordje ‘maar’ ontkracht altijd wat er aan vooraf gaat.
    De volgorde doet er volgens mij niet toe, het pakt eigenlijk altijd verkeerd uit vanwege die ontkrachting.
    Ik ben zelf – als adviseur – in 1998 gestopt met de woorden ‘maar’ en ‘moeten’. Je hoeft ze helemaal niet te gebruiken en de tekst wordt er veel positiever van.

    1. Dag Rob,

      Allereerst bedankt voor je reactie. Top.

      Ik ben benieuwd waarom jij uiteindelijk bent gestopt met het gebruiken van het woordje ‘maar’.

      Het werkt bij mij prima binnen mijn communicatie. Ik denk dat het ook nog wel afhangt van je doelgroep. Dat zou best wel eens zo kunnen zijn.

      Hij wordt wereldwijd met succes toegepast.

      Ik zag hem trouwens gisteren nog langskomen op TV in een spotje van Skoda geloof ik. Komt ie:

      “Niet de enige met 14% bijtelling, MAAR….. wel de grootste!”

      Groeten,
      Maikel Latour

  3. Na 3 keer het woordje “maar” te hebben gebruikt hoor ik het mezelf zeggen en denk ik hoe kun je nog meer iemand overtuigen, maar ik zou graag eens met je sparren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *