Online marketing en Gen Z

Generatie Z, ook wel ‘Gen Z’ of ‘Zoomers’ genoemd, is de op een na jongste generatie, geboren tussen plusminus 1997 en 2012. De oudsten van deze generatie zijn al koopkrachtig, terwijl de jongsten de aankopen van hun ouders beïnvloeden. Je kunt kortom niet (meer) om deze generatie heen in je online marketing. 

Deze generatie is opgegroeid met een smartphone en tablet in de hand. Dat betekent dat de online wereld voor hen net zo belangrijk is als de echte wereld. Apps en social media zijn bijna naadloos geïntegreerd in hun leven. Als bedrijf is het belangrijk om in je online communicatie rekening te houden met Gen Z, om deze doelgroep effectief te bereiken. 

Hier volgen enkele praktische tips om Gen Z’ers te targetten.

Houd het kort en bondig

Gen Z heeft over het algemeen een kortere aandachtsspanne. Communiceer dus to the point. Vermijd lange lappen tekst en focus op het leveren van de belangrijkste informatie op een duidelijke manier.

Gebruik liever een plaatje dan duizend woorden. Gen Z is sterk visueel ingesteld. Zorg er dus voor dat je online communicatie zich focust op visuele content, zoals afbeeldingen, video’s en infographics.

Wees authentiek

Gen Z hecht veel waarde aan authenticiteit. Vermijd promotionele praatjes en wees oprecht in je communicatie. Ben eerlijk over je producten of diensten en vermijd loze beloften. Gebruik storytelling om je boodschap over te brengen. Vertel echte verhalen die aansluiten bij de ervaringen en waarden van deze generatie.

Gebruik informele taal 

Vermijd al te formele taal en wees toegankelijk in je communicatie. Gebruik woorden en zinsconstructies die natuurlijk aanvoelen. Stem je tone of voice af op de context en het platform waarop je communiceert. Of het nu gaat om een informele post op sociale media of een zakelijke e-mail. 

Wees ook niet bang om je tekst levendiger te maken met emoji’s en afkortingen. Maar overdrijf hier niet in. Hetzelfde geldt voor trending taal en uitdrukkingen. Gebruik ze alleen wanneer ze passend zijn en je boodschap versterken.

Schuw humor niet

Gepaste humor is een effectieve manier om de aandacht van Gen Z te trekken en te behouden. Zorg er wel voor dat de humor relevant is en geen afbreuk doet aan de ernst van het onderwerp.

Gebruik inclusieve taal

Inclusief taalgebruik is ontzettend actueel. Op de websites van Taalunie en Taaladvies vind je van alles over inclusief taalgebruik en genderbewust taalgebruik

Ga de interactie aan

Gen Z is opgegroeid in een tijdperk van sociale media en interactieve inhoud. Betrek ze bij je communicatie door vragen te stellen, polls te maken of hen aan te moedigen om hun eigen content te maken en te delen. Reageer ook (snel) op opmerkingen onder je berichten op social media. 

Mobile first

Gen Z bekijkt je content waarschijnlijk op een smartphone of tablet. Ontwikkel je website, apps en digitale content dus met allereerst de focus op de functionaliteit en gebruikerservaring op mobiele apparaten

Social media

Gen Z is minstens zo gefocust op je social media als op je website. De kans dat ze je vinden via de zoekfuncties van socialmediakanalen zoals Instagram en X is net zo groot of zelfs groter dan dat ze je vinden via Google of een andere zoekmachine. 

Een socialmediaplatform is in ten minste de helft van de gevallen het eerste contactpunt tussen Gen Z en je merk. Telde je ‘vroeger’ niet mee zonder website? Nu geldt dat als je niet actief bent op relevante socialmediakanalen.

Door deze zaken in gedachten te houden en je online communicatie aan te passen aan de voorkeuren van Gen Z, kun je effectiever met hen communiceren en hun betrokkenheid bij je merk vergroten.