10 quick-fixes voor je website

Je website is vaak het eerste contactpunt tussen jou en je bezoekers. Als je merkt dat je website wat aandacht nodig heeft, zijn hier 10 quick-fixes om je huidige website te optimaliseren en je online aanwezigheid te verbeteren, zonder meteen een compoleet nieuwe website te (laten) bouwen.

Verzamel gebruikersfeedback

Begin met het verzamelen feedback van je bezoekers. Voeg korte enquêtes of feedbackformulieren toe aan je website om erachter te komen wat bezoekers willen en welke problemen ze op je site ervaren. Gebruik deze inzichten om verbeteringen door te voeren.

Optimaliseer de laadsnelheid

Bezoekers zijn ongeduldig en zullen snel wegklikken als een pagina traag laadt. Gebruik tools zoals Google PageSpeed Insights om de snelheid van je website te testen en eventuele knelpunten op te sporen. Comprimeer afbeeldingen, finetune scripts en maak korte metten met onnodige plug-ins om de laadsnelheid te verbeteren.

Responsief, mobielvriendelijk design

Met steeds meer mobiele gebruikers, is responsief webdesign een absolute must. Zorg ervoor dat je website er op alle beeldschermen goed oogt en functioneert. Test je website op verschillende schermformaten en in verschillende browsers, en kijk of alle elementen goed worden weergegeven.

Verbeter de navigatie

Om bezoekers helpen te vinden wat ze zoeken, is een intuïtieve navigatie cruciaal. Kijk kritisch naar je menustructuur en interne links, en zorg dat belangrijke pagina’s eenvoudig te vinden zijn.

Update je content

Goede, relevante content zorgt voor een hogere betrokkenheid en kan je positie in zoekmachines verbeteren. Schrijf nieuwe blogposts, update verouderde content en zorg ervoor dat alle links nog steeds werken.

Zoekmachineoptimalisatie

Zorg ervoor dat je website is geoptimaliseerd voor zoekmachines (SEO). Gebruik relevante zoektermen, maak gebruik van alt-tags (beschrijvende tekst) voor afbeeldingen en zorg voor een duidelijke URL-structuur. Dit alles kan helpen om hoger te ranken in zoekresultaten.

Voeg deelknoppen toe

Voeg deelknoppen toe aan je pagina’s en blogposts. Zo maak je het delen van je content eenvoudiger voor bezoekers. Dit vergroot de kans dat je content wordt gedeeld op social media, wat voor meer verkeer naar je website kan zorgen.

Verwijder dode links

Dode links hebben een negatief effect op de gebruikerservaring en komen onprofessioneel over. Gebruik online tools om ‘broken links’ op het spoor te komen en corrigeer of verwijder ze.

Verbeter de beveiliging

Beveiliging is belangrijk. Voor jezelf en je bezoekers. Zorg ervoor dat de beveiliging van je website up-to-date is en gebruikmaakt van https. Installeer beveiligingsplug-ins om je website te beschermen tegen mogelijke cyberdreigingen.

Verwijder overbodige elementen

‘Less is more’ als het gaat om webdesign. Verwijder overbodige elementen die een negatief effect hebben op de gebruikerservaring.

Met deze quick-fixes kun je gemakkelijk en effectief de prestaties van je website verbeteren. Vergeet niet dat het proces van verbetering nooit echt eindigt. Het optimaliseren van je website vraagt om een continue inspanning. Door geregeld aandacht te schenken aan bovenstaande punten, houd je je website up-to-date en aantrekkelijk voor bezoekers.