AI-revolutie: contentmarketing zal nooit meer hetzelfde zijn

Wie bij wil blijven, kan de AI-trends maar beter volgen en de kansen benutten die kunstmatige intelligentie biedt. Ook contentmarketing kan dankzij AI sneller, goedkoper en beter. Hoe gaat AI de wereld van contentmarketing blijvend veranderen en hoe kun je daar nu al de vruchten van plukken? Wij zochten het voor je uit.

Sinds een paar maanden gaat er geen dag voorbij dat AI niet in het nieuws is. De lancering van ChatGPT eind 2022 voelde voor schrijvers en contentmarketeers als een revolutie. Met een ‘briefing’ van een paar regels een complete tekst genereren, het lijkt pure magie. Hetzelfde geldt voor het genereren van afbeeldingen met tools als DALL.E of Midjourney. De mogelijkheden lijken eindeloos en het einde is nog lang niet in zicht.

Wat is AI?

Artificial intelligence, in gewoon Nederlands ‘kunstmatige intelligentie’, is een verzamelnaam voor systemen die het denken, redeneren, beslissen en handelen van mensen nabootsen. AI-tools kunnen bijvoorbeeld informatie doorzoeken en weergeven, afbeeldingen creëren en tekst analyseren en genereren.

Machine learning is een vorm van AI waarmee computers kunnen leren van gegevens en patronen kunnen herkennen in die gegevens, zonder dat ze expliciet zijn geprogrammeerd. Hoe meer gegevens een machine learning-model heeft, hoe beter het voorspellingen kan doen of beslissingen kan nemen. Bijvoorbeeld de uitkomst van een campagne voorspellen of het volgende woord kiezen in een gegenereerde tekst.

Wat kun je met AI-tools?

AI-tools creëren een totaal nieuwe wereld voor contentmarketeers. Ze maken het werk sneller, beter en goedkoper. Met slimme tools schrijf je (een deel van) je content in seconden, terwijl dat voorheen uren of dagen duurde. 

Concreet zet je de tools in voor:

● Contentcreatie
Volop in de aandacht staan AI-hulpprogramma’s die automatisch tekst genereren op basis van specifieke instructies (prompts). Deze tools helpen bijvoorbeeld bij het schrijven van productbeschrijvingen, blogposts, social posts, nieuwsartikelen en andere soorten content. 

● Spelling- en grammaticacontrole
Sommige tools hebben geavanceerde functies voor grammatica- en spellingcontrole. Ze analyseren teksten en markeren grammaticale fouten, spelfouten, inconsistenties en zinsconstructies die moeilijk te begrijpen zijn. 

● Content-optimalisatie
Er zijn specifieke AI-tools die helpen bij het optimaliseren van content voor zoekmachines (SEO). Ze kunnen relevante trefwoorden identificeren en suggesties doen om de zichtbaarheid van de tekst in zoekresultaten te verbeteren. De tools bieden daarnaast aanbevelingen om de structuur en stijl te verbeteren.

● Onderzoek en feitencontrole
Ook bij het verzamelen van informatie kunnen AI-hulpprogramma’s helpen door automatisch relevante gegevens te zoeken en te filteren uit een breed scala aan bronnen. Dit helpt jou om betrouwbare content te produceren en die te verrijken met gegevens en statistieken.

● Personalisatie en aanbevelingen
AI-tools zijn bij uitstek geschikt om content te personaliseren op basis van de interesses en het gedrag van je doelgroep. Ze kunnen gegevens analyseren, zoals demografische data, gedragspatronen en eerdere interacties, om aanbevelingen te doen voor relevante content. 

Hoe verandert contentmarketing door AI?

AI zorgt voor de grootste verandering op het gebied van contentmarketing sinds de komst van het internet. Door snel, eenvoudig en tegen een lagere prijs content te laten genereren, krijg je, in samenwerking met creatieve professionals, betere content dan ooit.

Content genereren wordt makkelijker, sneller en goedkoper

Met één druk op de knop genereren de tools direct een tekst (of talloze varianten van dezelfde tekst). Dit gaat meestal binnen een paar seconden met tools die soms zelfs gratis zijn. Het verandert de inzet van de contentmarketeer, tekstschrijvers, grafisch specialisten en andere betrokkenen. Zij zullen niet langer laagdrempelige bulk-content genereren, omdat de tool dit veel efficiënter kan. Specialisten zullen hun focus verleggen, bijvoorbeeld naar het controleren en verbeteren van door AI-gegenereerde teksten of het gebruik van de juiste prompts, om AI-tools aan het werk te zetten.

Let op: een belangrijke menselijke vaardigheid die AI-tools nog niet bezitten is creativiteit. De tools genereren content op basis van beschikbare data. Zelfs enorme hoeveelheden data maken een tool nog niet creatief. Ook op dit vlak wordt AI steeds beter, maar marketingspecialisten onderscheiden zich nog van AI-tools dankzij hun creativiteit bij het ontwikkelen van campagnes en content. Hun input en beoordeling zijn dan ook nog altijd onmisbaar.

Data biedt meer mogelijkheden om te personaliseren en optimaliseren

Wie een online advertentiecampagne wil opzetten, gebruikt data om de best presterende koppen en beschrijvingen te genereren. En wie weet welke doelgroep moet worden aangesproken, kan content op basis van data veel makkelijker personaliseren.

Hoe kan AI helpen bij je contentstrategie?

AI-tools zijn niet alleen geschikt om teksten te genereren op basis van prompt, ze kunnen ook tijdens het ontwikkelen van je contentstrategie bijzonder handig zijn. Denk aan de volgende toepassingen. 

● Doelgroepanalyse en personalisatie
Zet AI-tools in bij het begrijpen van je doelgroep en het leveren van content die precies bij die doelgroep past. Door het analyseren van grote hoeveelheden gegevens, zoals demografische data en klantgedrag, kan AI patronen ontdekken en inzichten genereren. 

● Brainstormen voor onderwerpen, campagnes, titels en teksten
Vergeet lange brainstormsessies waarbij je iedereen gemotiveerd probeert te houden. Gebruik in plaats daarvan AI-tools die dat werk in een fractie van de tijd voor je doen. Vraag om suggesties voor onderwerpen, titels en teksten of zelfs complete marketingcampagnes.

● Social media-copy, offerteteksten en e-mails
Vraag AI-tools om geoptimaliseerde copy voor Instagram, Facebook en LinkedIn. Stem de copy af op jouw merk, op de doelgroep en op het kanaal dat je daarvoor gebruikt. Op dezelfde manier kan AI teksten voor offertes en e-mails genereren. Ook beoordelingsformulieren, beschrijvende teksten en handleidingen zijn al honderden keren geschreven, dus AI-tools weten precies hoe die goed in elkaar horen te zitten. 

● Influencers en invloedrijke kanalen vinden
Vind veel makkelijker influencers en andere invloedrijke kanalen, gewoon door daar met AI naar te zoeken. Zo vind je in een handomdraai de beste hulptroepen om impact te maken met je content. 

Uitdagingen bij AI in contentmarketing

Hoe bruikbaar AI ook is bij contentmarketing, het is belangrijk om je bewust te zijn van de tekortkomingen die er (nog) zijn. In sommige gevallen gaat het om kinderziektes die uiteindelijk zullen verdwijnen, voor andere uitdagingen is een oplossing nog niet in zicht.

Gebrek aan kwaliteit

Vooral in andere talen dan het Engels laat de kwaliteit van AI-tools soms nog te wensen over. Toch kan de huidige generatie AI-tools teksten produceren die geen taalfouten bevatten en lekker weglezen. Daarin schuilt ook een risico. De meeste AI-tools geven niet aan welke bronnen ze gebruiken voor hun output. Dat kan ertoe leiden dat de feiten niet juist zijn of de instructies in een gegenereerde tekst niet helemaal kloppen. Daarnaast hebben de tools die AI-content genereren soms (nog) moeite met unieke invalshoeken en creatieve perspectieven. 

Privacyproblemen

AI-tools gebruiken data om bij te leren en om steeds betere content te genereren. Dat betekent dat alles wat je invoert weer een volgende les is, om er beter van te worden. Dat gaat goed bij de meeste input die je levert, maar vormt een probleem als je privacygevoelige informatie wilt gebruiken. Dat maakt het lastig om de tools te gebruiken bij onderwerpen waarbij privacy een belangrijke rol speelt. Of waarbij geheimhouding zelfs belangrijk is.

Ethische bezwaren

Ten slotte gelden er ethische bezwaren voor het gebruik van AI-tools. Dat heeft bijvoorbeeld te maken met de bias die veel tools hebben. De tools leren van menselijke invoer, zowel tijdens de ontwikkeling als tijdens gebruik. Dat betekent dat minderheden praktisch automatisch ondervertegenwoordigd zijn. Een effect dat zichzelf versterkt.

Ook is het nog niet goed duidelijk wie verantwoordelijk is voor wat een AI-tool genereert. Dat kan bijvoorbeeld bij specifieke instructies een rol gaan spelen. Wie is er verantwoordelijk als instructies niet kloppen of tot gevaarlijke situaties leiden en een klant of iemand anders daardoor in de problemen raakt?

Veelbelovende AI-tools voor contentmarketing

Dagelijks komen er nieuwe AI-tools bij. Het landschap van AI-gedreven tools voor contentcreatie verandert constant, met grote spelers zoals ChatGPT, Jasper.ai, KeyWI en Tome, die al wat bekender zijn bij het brede publiek. 

Ondanks de mogelijke toepassingen van deze tools voor contentplanning en -creatie, kan de kwaliteit ervan nog niet tippen aan de expertise van echte professionals. Zonder menselijke supervisie en het nodige redactiewerk zijn de teksten niet altijd direct bruikbaar. In ieder geval niet op zakelijk niveau, zeker als het gaat om de tone of voice van jou bedrijf. 

Dit bracht ons naar Contentoo, een platform dat zich onderscheidt door het combineren van menselijk talent en AI-technologie. De aanpak van Contentoo verschilt van andere AI-tools door de inzet van creatieve professionals in combinatie met AI. De technologie doet dus het zware werk en de professionals zorgen dat de content geoptimaliseerd wordt voor jouw specifieke wensen. Je kan de AI-tool van Contentoo nu nog kosteloos uitproberen, maar de vraag is hoelang dit nog kan.

Hoewel je bij Contentoo de AI-tool gratis kan testen, is er een nadeel aan deze AI-tool. De freelancers die onmisbaar zijn voor het optimaliseren van jouw AI-gegenereerde teksten, zijn niet op projectbasis beschikbaar bij Contentoo. Het platform hanteert contracten over langere periodes, wat mogelijk niet ideaal is voor bedrijven die op zoek zijn naar een optie voor ad hoc contentcreatie. Op dit moment is Contentoo dus vooral geschikt voor bedrijven die op zoek zijn naar een partner voor een langere periode. En anders moet je zelf alsnog op zoek naar een goede professional om de tekst te controleren en waar nodig te verbeteren.

Gebruik AI-contentmarketing om meer nieuwe klanten te trekken

AI-tools bieden geweldige mogelijkheden om content te bedenken, te verbeteren en om die volledig te genereren. In combinatie met de creativiteit van menselijk talent ontstaat zo de contentmarketing van de toekomst. Dat maakt contentmarketing goedkoper en sneller, terwijl de menselijke creativiteit het verschil maakt.