Doelgroep bepalen en beschrijven

Je bent al een tijdje bezig met je bedrijf en merkt dat het allemaal nog niet helemaal lekker loopt. Daarvan wordt de gemiddelde ondernemer onrustig. Logisch natuurlijk, want je wilt de rekeningen kunnen betalen.

Je spaargeld of buffer begint op te raken en je moet nu toch echt je bedrijf een schop onder de kont geven. In dit artikel leer ik je hoe het doelgroep bepalen in zijn werk gaat.

Maar als klanten niet weten dat je er bent, zul je niet snel iets verkopen. Je wilt gaan adverteren, maar je hebt dit nog nooit gedaan.

Of… je hebt het eerder gedaan, maar dit heeft je vette duiten gekost en leverde amper iets op. Dat laatste is natuurlijk heel vervelend.

Meestal komt dit, doordat je geen idee hebt wie de klant exact is.



Als je niets van je doelgroep weet, is het onmogelijk om gericht te targetten op deze doelgroep. Adverteren wordt dan een heel nutteloos en kostbaar dingetje.

De doelgroep kan altijd kleiner

Wie is jouw klant? Sommige ondernemers denken echt al een niche te hebben gekozen.

Deze hoorde ik gisteren nog: “Wij richten ons heel specifiek op het MKB.” Huh? Ja echt? En verder? Toen werd het stil.

Precies dat is het probleem van de kleine ondernemer: niet specifiek genoeg. Weinig handel en dus maar richten op een grote doelgroep. Dan heb je meer kans op een klant. Toch? NOT! Dat is geen doelgroep bepalen.

Adverteren en andere marketing worden hierdoor veel te kostbaar. Door de diversiteit is het tevens onmogelijk om de doelgroep aan te spreken in de stijl en taal die bij je doelgroep passen.

Dan heb ik het nog niet eens over je product. Wat heeft jouw doelgroep nodig? Wat is zijn (haar) probleem? Welke behoefte heeft hij (zij)?

Zonder deze kennis, geen product. Zonder product, geen handel. Zo simpel is het.

Weet je wat specifiek is? Ik geef je een voorbeeld van een relatief specifiek klantprofiel.

Voorbeeld doelgroep/klantprofiel:

    • 1). MKB
    • 2). boekhoudkantoren
    • 3). gevestigd in Wezep
    • 4). alleen vrouwen tussen de 35 en 44 jaar oud
    • 5). hoger opgeleid
    • 6). gehuwd of samenwonend.

NB: hoger opgeleiden hebben gemiddeld meer geld te besteden. Gehuwden hebben doorgaans 2 inkomens en hierdoor mogelijk dus meer te besteden.

Je kunt zelfs nog veel verder gaan. Omzet? Aantal personeelsleden? Doet regelmatig online aankopen?

Afijn, de boodschap is duidelijk. Laten we dus vooral eens jouw huidige doelgroep in kaart brengen. Aan de slag met doelgroep bepalen.

Jouw doelgroep in kaart brengen

Ik ga er vanuit dat je wilt gaan adverteren op Facebook: een groot bereik en met de juiste informatie van je doelgroep relatief goedkoop. En effectief! Maar voordat je een advertentie kunt maken, moet je weten op wie je je gaat richten.

Aan het werk dus! Ik heb een aantal screenshots gemaakt van de Google Analytics rapportages van een cliënt van mij.

Stap 1

Ga naar je Google Analytics-account en naar de property pagina van je website. Klik links in het menu op Doelgroep. Klik dan op Demografie en daarna op Leeftijd. Zoals je in onderstaande afbeelding kunt zien, krijg je inzichtelijk wat de leeftijd van de bezoekers van je website is.

 

Stap 2

Interessant is dat in de leeftijdscategorie 25/34 de gemiddelde sessie-duur hoger ligt. Er wordt dus meer tijd op de website doorgebracht. Klik je nu op de leeftijdscategorie door naar de onderliggende pagina te gaan, dan zie je dat mannen meer tijd op de website doorbrengen dan vrouwen. Zie onderstaande afbeelding.

Doe je dit bij alle leeftijdscategorieën, dan kun je een conclusie trekken. Mannen zijn meer engaged op deze website dan vrouwen, daar ze meer tijd doorbrengen op de website. Hoewel dit iets lager ligt bij mannen in de leeftijdscategorie 45/54, wint de man toch overall in aandacht en tijdbesteding. NB: uit onderzoek blijkt dat hoe meer tijd iemand op je website doorbrengt, hoe meer ze bij je zullen besteden als zij klant worden.

Zoals je wellicht is opgevallen, kun je ook zien dat we het aantal opt-in-aanmeldingen voor de nieuwsbrief meten. Ondanks het feit dat vrouwen minder tijd op deze website doorbrengen, ligt over het algemeen het conversiepercentage (aantal opt-ins in dit geval) bij vrouwen gelijk aan die van de man.

Met andere woorden, vrouwen melden zich sneller aan voor de nieuwsbrief dan mannen. Of beter gezegd, vrouwen zijn sneller overtuigd van het nut. Of ze zijn gewoon sneller van begrip ;-).

 



Stap 3

Klik nu links in het menu op Geo en daarna op Locaties. In onderstaande afbeelding zie je dat de website de meeste bezoekers trekt uit Noord-Holland, Zuid-Holland, Gelderland en Overijssel. Wat opvallend is, is dat er meer tijd op de website wordt doorgebracht door bezoekers uit de provincie Overijssel. Ook ligt het conversiepercentage (opt-ins) het hoogst in die provincie. Niet geheel toevallig overigens. Deze klant komt uit Hengelo.

Als we alle bevindingen naast elkaar leggen kunnen we al een klein beetje het volgende profiel schetsen. De bezoeker die de meeste tijd op de website doorbrengt en waarvan de kans het grootst is dat hij zich aanmeldt voor nieuwsbrief is:

– man
– leeftijd: tussen 25 en 34 jaar oud
– woonachtig of werkend in Overijssel en Noord-Brabant.

Stap 4

Klik links in het menu op Demografie en daarna op de leeftijd die het beste scoort. Klik hierna op het geslacht dat het beste scoort. Nu krijg je een kijkje in de branches en achtergrond van de bezoekers. Interessant om te weten, want nu weet je welke branches en beroepen wellicht het beste in je advertentie zullen scoren. Zie de afbeelding hieronder.

Bij het bepalen van je doelgroep moet je uiteindelijk je eerste conclusies gaan trekken.

 

Conclusies trekken

Man
Leeftijd: 25/34 jaar
Overijssel en Noord-Brabant
Branches: Online Communities/Social Networks/Computers & Electronics/Software

Je kunt nog veel meer informatie naast elkaar leggen om nog scherpere conclusies te trekken. Natuurlijk trek ik in dit voorbeeld snelle conclusies. Zou ik dit niet doen, dan wordt het een oneindig lang artikel.

Maar je weet nu in ieder geval hoe je jouw bezoeker en doelgroep gedeeltelijk in kaart kunt brengen met behulp van je website en Google Analytics.

Het is verstandig om ook nog even de statistieken van je Facebook-bedrijfspagina erbij te pakken. Leg deze gegevens eens naast de gegevens uit jouw Google Analytics-rapportage. Komen ze overeen?

Statistieken op Facebook

Facebook

Facebook

Facebook

 

In dit artikel heb ik het steeds over opt-ins voor de nieuwsbrief. Dit is, omdat e-mailmarketing de meest effectieve vorm van verkopen is, zonder dat je daar moeite voor hoeft te doen.

Je verbindt je doelgroep aan je bedrijf en verkoopt hem (haar) jouw product op de automatische piloot, zodra de klant rijp is om te kopen van je. Wil jij ook verkopen zonder écht te hoeven verkopen?

Hier leer je het geheim.

Wil jij weten wie jouw doelgroep is en waar je deze vindt?

Laat hieronder je gegevens achter en ontvang meer concrete doelgroep voorbeelden. Ook ontvang je het sjabloon om te onderzoeken wie jouw meest ideale klant is, en waar je deze vindt.
 
Vul je gegevens in!

Vond je dit een nuttig blog? Welke inzichten heb jij gekregen? Heb jij je doelgroep scherp? Of vind je het te ingewikkeld? Ga jij opnieuw je doelgroep bepalen? Reageer hieronder.

2 gedachten over “Doelgroep bepalen en beschrijven”

  1. Handig! Belang van goed en zorgvuldig segmenteren word me steeds duidelijker.
    Ik had niet zo door dat je zoveel af kunt leiden uit de statistieken.
    Snel Google Analytics inpluggen ;-))

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *