doelgroepanalyse

Doelgroepanalyse voor content

Een doelgroepanalyse is handig wanneer je wilt achterhalen welke content jouw doelgroep echt zoekt. In mijn vorige video vertelde ik dat ik een video zou opnemen, waarin ik laat zien hoe je erachter komt welke content je moet creëren en op welke content je doelgroep écht zit te wachten.

Je moet jezelf dus afvragen, waar zoeken zij op?

Plaats je regelmatig berichten op social media of schrijf je geregeld een blog, maar wordt deze amper gelezen of gedeeld? Mogelijk maak je dan de verkeerde content.

Wil je weten op welke content je doelgroep echt zit te wachten? Ik leg het je uit in deze video.

Als je content van hoge waarde wilt maken voor je doelgroep is het handig om een doelgroepanalyse te maken. Zelf doe ik dit onder andere met behulp van de Keyword planner tool van Google.

Je voert een zoekwoord in en je ziet hoe vaak er op het zoekwoord wordt gezocht. Het is dus logisch om te denken, dat hogere zoekvolumes betekenen dat er vaak op wordt gezocht.

Het mooiste is dat Google ook meteen alternatieve zoekwoorden toont of zoekwoorden die hiermee verband houden.

Stel: jij richt je met je bedrijf op mensen met rugklachten. Welke content moet jij dan maken om mensen met rugklachten aan jouw bedrijf of merk te binden met super relevante content op je website en social media? Zo, dat is een mond vol… 😉

Doelgroepanalyse, daarna specifiek maken

Ik heb je eerder al verteld dat het belangrijk is om je doelgroep zo klein en specifiek mogelijk te maken. Het liefst al vanaf de start van je bedrijf. Begin dus met een doelgroepanalyse en onderzoek wat de doelgroep nodig heeft of zoekt.

Want waarom was dit ook alweer?
1). Effectieve marketing is marketing die 100% is afgestemd op de doelgroep. 2). Hoe kleiner en specifieker je je doelgroep maakt, hoe goedkoper de marketingcampagne of reclamemaken wordt. 3). Als je je content en communicatie volledig richt op een specifieke doelgroep, hebben zij het idee dat jij er speciaal voor hen bent. Hierdoor gaat hij (of zij) sneller over tot het doen van een aankoop. Want hij (zij) voelt

Dus nu gaan we het gebruikte voorbeeld specifieker maken.

Voorbeeld
Welk probleem los jij op: rugkkachten.

Een specifieke doelgroep: ondernemers met rugklachten, tussen de 40 en 60 jaar oud, woonachtig in Overijssel.

“Waarom zo specifiek? Kan ik dan niet meer iemand anders helpen die buiten deze specificatie valt?”

Natuurlijk wel. Alleen je richt je in je communicatie en advertising op deze kleine gespecificeerde doelgroep. Al het andere is bijvangst en kun je gewoon helpen. Je richt je er slechts niet op binnen je marketing. That’s it.

Stel je maakt een advertentie aan op Facebook om je doelgroep mee te bereiken. En de tekst in de advertentie luidt als volgt:

“Last van rugklachten? Dat hoeft nu niet meer. Investeer in deze massagestoel en je bent binnen een maand pijnvrij.”

Een random persoon met rugklachten kan zich aangesproken voelen en klikt mogelijk op de advertentie.

Maar..

Het percentage dat klikt neemt gigantisch toe als je in de tekst of afbeelding aanpast naar:

“Ondernemer en last van rugklachten? Dat hoeft nu niet meer. Investeer in deze massagestoel en je bent binnen een maand pijnvrij. Zelfs als je alles al hebt geprobeerd.”
En in de afbeelding toon je een man/vrouw tussen de 40 en 60 jaar oud.

Deze advertentie target je exact op de doelgroep. Dus je toont hem alleen aan ondernemers tussen de 40 en 60 jaar oud in de provincie Overijssel, die rugklachten hebben.

Wie denk jij dat zich meer aangesproken voelt door een advertentie over rugklachten? Juist. De ondernemer tussen de 40 en 60 jaar oud met rugklachten. De advertentie geeft het gevoel dat het exact om hem of haar gaat. Je conversie en clicks zullen dus als een raket omhoogschieten.

Heb jij je doelgroep scherp en weet jij wat ze precies willen? Heb jij al een doelgroepanalyse gemaakt? Elke content wil jouw doelgroep? Reageer hieronder.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *