Hoe optimaliseer je een landingspagina?

Een landingspagina of bestemmingspagina is een webpagina waar bezoekers op terechtkomen als ze op een advertentie link of zoekresultaat hebben geklikt. Een landingspagina kan zowel een specifieke pagina zijn op een website alb een aparte pop-uppagina, die min of meer losstaat van de website.

Het doel van een landingspagina? Zorgen voor conversie. Oftewel een bezoeker een specifieke actie laten ondernemen. Denk aan het invullen van een formulier, inschrijven voor een nieuwsbrief, downloaden van een e-book of whitepaper, of het doen van een aankoop. Landingspagina’s spelen een belangrijke rol in online marketingcampagnes en worden dan geoptimaliseerd voor een maximale conversieratio.

Soorten landingspagina’s

Er zijn verschillende soorten landingspagina’s. Een veelvoorkomend doel van een landingspagina is leadgeneratie. Leadgeneratie is het aantrekken van potentiële klanten, of ‘leads’, door hun interesse te wekken in je product of dienst en zo waardevolle prospects van hen te maken. Bijvoorbeeld door het aanbieden van een gratis e-book of proefperiode op je landingspagina, in ‘ruil’ voor hun contactgegevens. Deze prospects kun je vervolgens gericht benaderen met gepersonaliseerde content en e-mailmarketing, met als doel ze te converteren naar betalende klanten. Een ander bekend soort landingspagina is de verkooplandingspagina, vanzelfsprekend gericht op het verkopen van een product of dienst.

Elementen van een effectieve landingspagina

Hoe ziet een effectieve landingspagina eruit? Welke elementen komen terug op de pagina en waarmee moet je rekening houden in het ontwerp?

• Een landingspagina heeft een aantrekkelijke kop nodig, die meteen de aandacht trekt. Een effectieve kop is duidelijk en beknopt, relevant, onderscheidend en overtuigend.
  • Een landingspagina moet een duidelijke waardepropositie hebben en de waarde van het aanbod glashelder communiceren. Een duidelijke waardepropositie benadrukt de kenmerken, voordelen en vooral de unieke aspecten van het aanbod.
  • Een effectieve landingspagina is  visueel aantrekkelijk en bevat visuele elementen zoals afbeeldingen, illustraties en video’s die de boodschap kracht bijzetten.
  • Bezoekers hebben meestal weinig geduld. Daarom is het belangrijk dat een landingspagina beknopt en overzichtelijk is. Schrijven is schrappen. Houd je copy kort en zorg ervoor dat de pagina scanbaar is, met tussenkopjes, korte alinea’s en opsommingstekens.
  • Samen met een duidelijke kop misschien wel het belangrijkste element op een landingspagina: een duidelijke call-to-action, of CTA. Een CTA-knop moet niet alleen kort en krachtig verwoorden wat je wilt dat een bezoeker doet, maar ook visueel opvallen. Bijvoorbeeld door de grootte, positionering en het kleurgebruik.
  • Om de boodschap op je landingspagina te versterken, kun je het beste social proof gebruiken. Mensen hechten waarde aan de meningen van anderen. Positieve klantbeoordelingen en testimonials kunnen het vertrouwen van bezoekers in je merk vergroten.
  • Tot slot is het belangrijk dat je landingspagina een gebruiksvriendelijk en responsief ontwerp heeft. Een bezoeker moet intuïtief door de pagina kunnen navigeren. De pagina moet ook goed werken op verschillende apparaten en zich aanpassen aan het schermformaat van desktops, tablets en smartphones.

Als je deze elementen van je landingspagina optimaliseert, kun je de conversieratio behoorlijk opkrikken.

Je landingspagina testen

Vertrouwen is goed, controleren is beter. Om de effectiviteit van je landingspagina te optimaliseren, kun je het beste experimenteren met ten minste twee varianten (A/B-testen) en kijken welke versie het beste presteert qua conversiepercentage.

Voor je begint met A/B-testen, dien je te bepalen welke elementen van de landingspagina je wilt testen. Richt je per test op één element, zoals een andere lay-out, kop of CTA. Zo weet je welk specifiek element beter presteert. Anders moet je gissen welk element ervoor verantwoordelijk is dat de ene versie beter presteert dan de andere.

Voor betrouwbare resultaten van je A/B-test is het belangrijk dat je landingspagina voldoende verkeer heeft om genoeg gegevens te verzamelen. Bezoekers moeten bezoekers ook willekeurig op de A- of B-variant van je landingspagina terechtkomen.

Gebruik analytische tools om relevante gegevens te verzamelen en analyseren, zoals het aantal bezoekers, bouncepercentage en conversiepercentage. Kijk op basis hiervan welke versie van je landingspagina het beste presteert en implementeer deze als je nieuwe landingspagina.

Vervolgens kun je nieuwe A/B-tests uitvoeren om andere elementen te optimaliseren en de prestaties van je landingspagina te verbeteren. In principe kun je eindeloos testen, maar té lang testen kan je marketingcampagne beïnvloeden.