Wat is influencer marketing?

influencer

Bij influencermarketing werken bedrijven samen met invloedrijke personen (influencers) om hun producten of diensten te promoten. Een influencer is eenvoudig gezegd iemand die veel volgers heeft op socialemediaplatforms zoals Instagram, YouTube en TikTok.

Influencers hebben invloed en autoriteit binnen een bepaalde doelgroep, niche of branche. Daardoor kunnen ze de meningen en het koopgedrag van hun volgers beïnvloeden.

Hoe werkt influencer marketing?

Als je met influencermarketing gaat starten, dien je allereerst relevante influencers te vinden die passen bij je merk en doelgroep. Vervolgens zet je een samenwerking op met een of meerdere van deze influencers, die tegen betaling jouw producten of diensten promoten bij hun volgers. Vaak gebeurt dat in de vorm van sponsored content.

Een influencer krijgt dan betaald om content te creëeen en delen die jouw merk in een positief daglicht zet.

De voordelen van influencer marketing

Een van de voordelen van influencermarketing is dat je een groter publiek bereikt en zo je naamsbekendheid vergroot. Influencers hebben vaak een trouwe schare loyale volgers, waardoor je jouw wat je de mogelijkheid biedt om je boodschap op een authentieke en geloofwaardige manier presenteert.te presenteren.

Naast het vergroten van je naamsbekendheid kan influencermarketing ook helpen bij het opbouwen van consumentenvertrouwen en bevorderen van merkloyaliteit. Volgers hebben vaak een sterke connectie met influencers en hechten veel waarde aan hun mening en aanbevelingen.

Als een influencer een positieve ervaring met een merk deelt, kan dat het vertrouwen dat de volgers in het merk hebben vergroten en hen aansporen zelf het merk te kopen.

Hoe meet je het succes van influencer marketing?

Afhankelijk van de doelstellingen kun je de het succes van een influencermarketingcampagne op verschillende manieren definiëren. Een veelvoorkomende manier om het succes van je campagne te meten, is het aantal bereikte volgers en de betrokkenheid van volgers, in termen van aantallen likes, reacties en shares.

Andere kritische prestatie-indicatoren (KPI’s) zijn je websiteverkeer, conversies en verkoopcijfers.

Is influencermarketing geschikt voor mijn merk?

Een van de uitdagingen van influencermarketing is het vinden van de juiste influencers die passen bij je merk en doelgroep. Een andere uitdaging is het opzetten van een eerlijke en transparante samenwerking met influencers.

Tot slot is het belangrijk ervoor te zorgen dat de content voldoet aan de relevante regelgeving voor reclame en aan de richtlijnen van het platform waarop de content gedeeld wordt.

Voorbeeld van een succesvolle campagnes

Bol.com heeft samengewerkt met de populaire Nederlandse vlogger en influencer Enzo Knol. Het doel van de campagne was het vergroten van de naamsbekendheid van Bol.com en het imago van het merk te versterken.

Knol heeft een reeks unboxingvideo’s gemaakt en gedeeld, waarin hij producten die hij bij Bol.com had gekocht uitpakte en reviewde.

Myprotein, een groot online verkoopplatform voor fitnesssupplementen en sportvoeding, heeft samengewerkt met Rens Kroes, een influencer op het vlak van gezonde voeding en fitness.

In haar video’s promootte ze niet alleen de producten van Myprotein, maar ook haar favoriete recepten en video’s, waardoor de campagne erg authentiek en geloofwaardig overkwam.

Misschien zijn influencers als Enzo Knol, Nikkie de Jager (NikkiTutorials) en Dylan Haegens nog wat te hoog gegrepen voor je. Maar er zijn tegenwoordig legio influencers. Daar zit er vast eentje tussen die je kan helpen bij het bereiken van jouw doelstellingen.