Opvallen in Google met deze SEO-tips

lokale vindbaarheid

Je website is de spil in jouw marketingactiviteiten en het doorgeefluik van en naar je socialmediakanalen. Met zoekmachineoptimalisatie (SEO) zorg je ervoor dat jouw website beter scoort in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. SEO heeft vele facetten. Sommige heb je zelf in de hand, andere vragen om technische kennis.

Om je op weg te helpen hebben we maar liefst 13 SEO-tips op een rij gezet om je ranking in zoekmachines te verbeteren. Denk aan zoektermenoptimalisatie en de laadsnelheid en beveiliging van je website. Brengt deze tips in de praktijk, geef het wat tijd en op termijn scoort je website geheid hoger in Google.

Zoektermenoptimalisatie

Doe zoektermenonderzoek en identificeer zoekwoorden die relevant zijn voor je business en in je markt. Plaats deze woorden strategisch in de titels, koppen, subkoppen en de bodyteksten van je pagina’s. Prop je teksten niet vol met zoekwoorden (‘keyword stuffing’). Gebruik synoniemen en aanverwante termen voor aantrekkelijke teksten die lekker weglezen.

Content

Publiceer regelmatig hoogwaardige, waardevolle en unieke content (informatie) die de vragen en problemen waar je doelgroep mee zit beantwoordt en oplost. Zo profileer je jezelf als een autoriteit binnen je vakgebied.

Deel en promoot je content op relevante socialmediakanalen voor een groter bereik en meer verkeer naar je website. Sociale interacties spelen een rol in je SEO-rankings.

Neem ook regelmatig je bestaande content onder de loep en update deze wanneer nodig. Klopt de informatie die je presenteert nog wel en is deze compleet?

Overweeg ook om gastblogger te worden op andere websites met een soortgelijke doelgroep en kijk of je backlinks kunt krijgen op deze sites. Kwalitatieve backlinks van andere, betrouwbare websies spelen een belangrijke rol in SEO.

Responsief design

Zorg ervoor dat je website responsief is en goed werkt op alle apparaten. Wist je dat mobielvriendelijke websites vaak beter scoren in de zoekresultaten op mobiele toestellen?

Laadsnelheid

De laadsnelheid van je website speelt een belangrijke rol in de ranking van je site in zoekmachines. Bovendien hebben bezoekers van je website weinig geduld. Ze zullen snel wegklikken als je website in hun ogen te traag laadt. Optimaliseer de afbeeldingen en scripts op je website om je website sneller te laten laden en kijk ook ‘s kritisch naar je hostingprovider.

SSL-certificaat

Wist je dat Google voorrang geeft aan beveiligde websites in de zoekresultaten? Installeer dan ook een SSL-certificaat om bezoekers een veilige HTTPS-verbinding te bieden.

Interne links

Een logische interne linkstructuur helpt, naast een duidelijke menustructuur, je bezoekers om te navigeren op je website en snel de informatie te vinden waarnaar ze op zoek zijn.

Optimaliseer je metatags

Metatags worden weergegeven in zoekresultaten en hebben (grote) invloed op de klikfrequentie. Zorg dan ook voor pakkende, relevante metatitels en metabeschrijvingen die uniek zijn voor élke pagina.

Gebruikersvriendelijkheid

Een prettige gebruikerservaring (UX) verlaagt de bouncerate (het aantal bezoekers dat wegklikt zonder actie te ondernemen) en draagt bij aan een hogere ranking in zoekmachines.

Het genoemde responsief design, een hoge laadsnelheid en intuïtieve navigatie zijn belangrijke factoren in de gebruikersvriendelijkheid van je website. Andere zaken die een belangrijke rol spelen zijn duidelijke call-to-actions (CTA’s), leesbare, contrasterende lettertypes en -kleuren, met voldoende regelafstand en witruimte, en gebruiksvriendelijke formulieren.

Lokale SEO

Heb je een lokaal bedrijf? Verbeter dan je lokale SEO en optimaliseer je website voor lokale zoekopdrachten. Zorg er ook voor dat je Google Mijn Bedrijf informatie up-to-date is.

Core Web Vitals

Zorg ervoor dat je website voldoet aan de Core Web Vitals van Google. Dit is een reeks specifieke prestatie-indicatoren die Google hanteert om de gebruikerservaring op je website te meten. Deze indicatoren, waaronder laadsnelheid, stabiliteit en interactiviteit, spelen een belangrijke rol in je ranking in de zoekmachine.

Zoekmachinevriendelijke URL’s

Gebruik duidelijke, beschrijvende URL’s in plaats van lange, complexe reeksten getallen en letters.

Schema-markup

Implementeer schema mark-up. Zo help je zoekmachines te begrijpen waar je content over gaat.

Monitoring en analytics

Gebruik tools als Google Analytics om het verkeer en gedrag van bezoekers van je website te monitoren. Analyseer deze gegevens om verbeterpunten te identificeren en voer deze door op je website.

Merk tot slot op dat zoekmachineoptimalisatie een continue inspanning is en dat de resultaten van optimalisaties niet direct zichtbaar zijn. Bovendien veranderen het algoritme van Google en SEO-trends mettertijd. Zorg dus dat je up-to-date blijft en je website consequent verbetert om je huidige ranking te behouden of verhogen.