Relatie opbouwen met je mailinglijst?

Zorg ervoor dat je een goede relatie opbouwt met de doelgroep op je mailinglijst. Dit doe je door zeer waardevolle informatie of content weg te geven.

Hoe hoger de waarde van je content, des te groter en sterker de waardering van je doelgroep wordt. En hoe hoger de relevantie van je content, des te meer de waarde ervan wordt ervaren.

Richt je vooral op educatie. Mensen zijn gretig naar informatie en leren graag van je. Vooral als het gratis is! 😉

Ga niet alleen maar commerciële e-mails sturen. Onderzoek wijst uit dat er gemiddeld ongeveer 7 tot 14 contact-momenten nodig zijn, voordat iemand je voldoende vertrouwt om een aankoop te doen.

Dus alleen maar commerciële meuk sturen is totaal onzinnig!

Het kan maar zo 14 weken duren voordat iemand van je koopt, maar dit gaat volledig automatisch, dus zonder ernaar om te kijken. Focus je op het verzamelen van e-mailadressen.

Houd in je achterhoofd dat uit onderzoek blijkt, dat het nog tot 4 dagen kan duren voordat iemand uiteindelijk de aankoopbeslissing neemt.

Stuur jij vandaag een aanbieding de deur uit, dan kan het maar zo zijn dat je per direct amper iets verkoopt, maar je 3 of 4 dagen later alsnog een stoot orders of informatieaanvragen binnenkrijgt.

Dit is nu eenmaal hoe e-mailmarketing werkt.

Wat is waarde?

De term ‘waarde’ is vrij algemeen. Dat wat jij waardevol vindt, hoeft je doelgroep nog niet waardevol te vinden. Dus vraag jezelf af waar jouw doelgroep waarde aan hecht. Liever nog, vraag het ze. Doe onderzoek.

Hoe meet je waarde? Heel simpel. Zou iemand er normaal gesproken geld voor over hebben? Dan is het waardevol!

Voorbeeld: laten we zeggen dat jij een personal trainer bent en dames van 40+ traint om de buik en billen strak te krijgen. Wat zal deze doelgroep handig of waardevol vinden? Juist! Video’s en foto’s met hoe je (basis)oefeningen uitvoert. Of tips en voorbeelden om je eigen voedingsschema’s op te stellen.
Nog een voorbeeld: je bent juridisch adviseur voor ondernemers. Stuur tips en adviezen over hoe te handelen in bepaalde juridische kwesties. Stuur wetswijzigingen die gevolgen hebben voor ondernemers of werkgevers. Of stuur jurisprudentie over bedrijfsgerelateerde zaken.

Op het moment dat je constant wilt verkopen en alleen maar informatie stuurt waar de doelgroep niet op zit te wachten, ervaren de lezers je e-mails al snel als vervelend. En stuur je bijna alleen maar commerciële e-mails, dan worden je e-mails zelfs gezien als spam. En dat is wel het laatste wat je wilt.

Binnen de kortste keren heb je geen mailinglijst meer over, want ze melden zich in grote getale af. Het is dus belangrijk dat mensen jouw e-mails gaan lezen en vooral blijven waarderen.

Je moet het zo zien: hoe langer zij jouw content blijven waarderen, des te sterker de band en binding met de subscribers op je mailinglijst wordt.

Uiteraard wil je ze zo nu en dan iets verkopen. Maar over het algemeen bereik je dit het beste door eerst een goede relatie op te bouwen met je mailinglijst. En dat heeft nu eenmaal tijd nodig.

Frequentie van verzenden

“Hoe vaak moet ik mijn nieuwsbrief verzenden? Eens per maand? Of één keer per week?“

Deze vraag wordt mij het meest gesteld als het gaat om e-mailmarketing. Mijn standaard antwoord is dan ook: “Er is geen goed of slecht.”

Lekker, zo’n antwoord. Kun je echt wat mee 😉

Maar dit antwoord krijg je, omdat er geen standaard antwoord is. Vraag jezelf af hoeveel waarde en content je hebt om weg te geven. Is het voldoende om 14 weken lang iedere week een deeltje van deze waarde te delen of te versturen?

Je wilt hen het liefst natuurlijk zo vaak mogelijk mailen, zodat je sneller een band opbouwt. Dat begrijp ik. Maar het kan ook averechts werken. Althans, dat wordt geroepen. Want:

[su_quote cite=””]Als je iedere week een nieuwsbrief verstuurt, vinden mensen het al snel vervelend worden. Jij bent immers niet de enige persoon, van wie ze
e-mails ontvangen.
[/su_quote]

Bullsh*t!

Totaal onlogische en onzinnige theorie.

Ik denk daar heel anders over, namelijk: stel dat jij iedere week een tip van iemand ontvangt, dat jou echt motiveert en enthousiasmeert, waardoor je iedere week weer een succesje boekt en jou een stap dichter bij je doel of een hogere omzet brengt.

Super relevant en waardevol dus!

Vind je het dan erg om iedere dag een e-mail van deze persoon te ontvangen? Nee, natuurlijk niet. Want deze persoon deelt zo ontzettend veel waarde, dat jij denkt: “Laat maar komen.”

Dit betekent dus dat de focus puur op de waarde van je nieuwsbrieven moet liggen. Hoe waardevoller je nieuwsbrieven, des te langer het duurt voordat mensen zich uitschrijven van je mailinglijst.

“Dus als iemand zich uitschrijft heb ik niet voldoende waarde gedeeld, Maikel?” Nee, zo kort door de bocht wil ik niet gaan. Je kunt namelijk ook de verkeerde doelgroep op je mailinglijst hebben.

Ik zal je dit binnenkort uitleggen. Je moet namelijk gekwalificeerde bezoekers en subscribers verzamelen. Later meer hierover.

Vind jij dit artikel waardevol? Wat is jouw inzicht na het lezen van dit artikel? Reageer alsjeblieft hieronder. Ik ben benieuwd naar je reactie!