website

5 tools voor een topfitte website

Ik hoef je inmiddels niet meer uit te leggen hoe belangrijk een website voor een ondernemer is. Toch? Voor een professionele uitstraling en indruk is het noodzakelijk om een vitale en gezonde website te hebben. Dit geldt zowel voor je bezoeker als voor Google.

De vitaliteit van je website is één van de factoren die zwaar weegt bij het bepalen van je positie in de zoekresultaten. Aan de slag dus.

In dit artikel deel ik een aantal websites die ikzelf periodiek gebruik om mijn website te scannen op aandachtspunten. Het is voor mij mega belangrijk om website topfit te krijgen. Wij hebben op de achtergrond aan deze website een hoop gewijzigd en verbouwd het laatste jaar.

Na een scan kwamen we erachter, dat we een hoop te doen hebben door al dit gesleutel. Zodoende kwam ik op het idee om mijn favoriete links met jou te delen. Hier komen ze.

Je content op social media?

BuzzSumo.com behoort zéker in mijn top 3 van favoriete websites. Met BuzzSumo check je in een handomdraai welke blogs of pagina’s het meest wordt gedeeld op social media. Dit wil je bijvoorbeeld weten als je een advertentiecampagne op gaat zetten op Facebook of Twitter.

De populairste links maken de grootste kans om verder verspreid te worden en hiermee dus grote aantallen nieuwe bezoekers naar je website te trekken. Ga naar BuzzSumo.com, voer je website adres (URL) in en laat je website scannen.

 

Je positie in Google

Op Serps.com kan je de key words invoeren waarop jij gevonden wilt worden en zo ontdekken op welke plaatst jij hiermee staat in de zoekresultaten in Google. Vul de zoekterm in waarop jij gevonden wilt worden, vul het adres (URL) van je website in en kies de nationale of internationale zoekmachine.

Onderzoek op deze manier hoe jouw website scoort op de ingevoerde zoekterm. Exporteer de behaalde resultaten naar een .csv-bestand. Voer regelmatig een scan uit, zodat je je posities goed bewaken.

 

Dode links

Om je website fris en vitaal te houden is het noodzakelijk dat je website geen dode links bevat. Als je website al wat jaren oud is, zul je zien dat er links (hyperlinks) op je website staan die leiden naar pagina’s of bestanden, die inmiddels niet meer bestaan.

Behalve het feit dat dit voor je bezoeker erg onprofessioneel overkomt, is het ook cruciaal voor je rankings in Google. Hoe meer dode links je website heeft, hoe slechter de website scroort in de zoekresultaten in Google. Scan regelmatig met Deadlinkchecker.com op dode links om je website topfit te houden.

 

Dubbele content

Je hoort het vast niet voor het eerst: dubbele content is slecht voor je positie in de zoekresultaten in Google. Met SiteLiner scan je de website op dubbele content. Het wil namelijk nog wel eens gebeuren dat je bepaalde content uit blogs hergebruikt in een ander nieuw blog.

Pas hiermee op. Doe dit niet teveel. Om te achterhalen waar op je website eventueel dubbele content voor komt, voer je een scan uit met Siteliner.com.

 

Zoekterm variaties

Keywordool.io is een superhandige tool om te achterhalen op welke woorden mensen óók zoeken. Ik kan bijvoorbeeld zoeken op ‘Facebook tips.’ Ik krijg nu eindeloos veel varianten van gerelateerde zoekopdrachten, zoals ‘Facebook tips en tricks’, ‘Facebook tips bedrijven’, ‘Facebook tips zakelijk’, enzovoorts.

Erg handig als bron van inspiratie als je vastloopt bij het vinden van onderwerpen om over te schrijven of om je zoekmachineoptimalisatie (SEO) vanuit een andere hoek te benaderen. Ga naar Keywordtool.io voor de gratis lite versie.

 

Heb jij nog een website die absoluut niet mag missen in deze lijst? Reageer hieronder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *