Verbeter je lokale vindbaarheid (SEO)

Als je als bedrijf je producten of diensten lokaal aanbiedt, is het vanzelfsprekend belangrijk om online lokaal goed vindbaar te zijn. Hier zijn 9 tips om je lokale SEO te verbeteren.

Maak en optimaliseer een Google-bedrijfsprofiel

Met een Google-bedrijfsprofiel kun je beheren hoe je lokale bedrijf zichtbaar is in Google-services zoals Google Maps en Google Search (de almachtige zoekmachine). Zorg ervoor dat je jouw bedrijfsprofiel op Google optimaliseert. Vul alle relevante informatie in, zoals je bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer, openingstijden, website en categorieën. Dat helpt de zoekmachine om je bedrijf te herkennen en weer te geven in lokale zoekresultaten en Google Maps.

Consistente bedrijfsgegevens

Zorg ervoor dat je bedrijfsnaam, vestigingsadres en contactgegevens (telefoonnummer, e-mailadres) op je website, Google-bedrijfspagina en socialmedia-accounts consistent zijn. Dat helpt zoekmachines bij het verifiëren van de betrouwbaarheid van je bedrijfsinformatie. Zo weet je ook zeker dat (lokale) bedrijvengidsen je bedrijfsgegevens goed overnemen.

Lokale zoekwoorden

Gebruik relevante lokale zoekwoorden in de content op je website en socialmediakanalen. Denk aan specifieke termen die mensen gebruiken bij het zoeken naar diensten in jouw regio.

Recensies en beoordelingen

Stimuleer klanten om reviews en beoordelingen achter te laten op je Google-bedrijfspagina en andere online platforms. Positieve recensies kunnen je lokale zichtbaarheid flink verbeteren en vergroten het vertrouwen van nieuwe klanten. Mensen zijn nu eenmaal sneller geneigd in zee te gaan met een bedrijf dat positief wordt beoordeeld door anderen.

Lokale content

Creëer content die gericht is op lokale topics, events of nieuws. Dat kan helpen om relevant te zijn voor je lokale doelgroep en om hoger te scoren in lokale zoekresultaten.

Lokale linkbuilding

Probeer backlinks te krijgen van lokale nieuwssites en andere bedrijven in de regio. Zo versterk je de autoriteit van je website en je lokale vindbaarheid.

Gebruik van lokale tags

Gebruik schema-markup en lokale tags. Zo laat je zoekmachines weten dat je een lokaal bedrijf bent. Dat helpt om je informatie in de zoekresultaten te verbeteren.

Social media

Zorg ervoor dat je actief bent op sociale media. Zo vergroot je je online aanwezigheid en lokale zichtbaarheid.

Monitor je prestaties

Meten is weten. Monitor je SEO-inspanningen met tools zoals Google Analytics en Google Search Console. Zo leer je welke strategieën het beste werken en wat je mogelijk kunt verbeteren.

Door deze tips toe te passen, vergroot je de kans dat jouw bedrijf beter vindbaar wordt voor mensen die lokaal op zoek zijn naar producten of diensten die je aanbiedt. Lokale SEO vergt wat tijd en inspanning, maar het kan een aanzienlijk verschil maken in het aantrekken van nieuwe klanten uit jouw regio.